beste signaal triggeren drumsynth ( Ult-sound ds4)

dextah

Ouwe rot
Ik heb hier sinds kort een Ult-Sound DS4 staan.
Heb niet zo heel veel ervaring met drumsynths.

Deze werkt met audio triggers.
Met wat voor signaal triggeren drumsynth eigenaren hier hun drumsynths?
Weet dat ieder apparaat anders reageert maar mischien heeft iemand nog wat tips..

Is het bv zo dat als ik een kick achtige sound heb die ook het beste met een kicksound kan triggeren?

Ik trigger hem nu met een softdrumsampler met 4 outs van mn geluidskaart.

Trigger van mn 606 werkte niet zo heel fijn.

Is hier ook toevallig nog iemand met een DS4?

Sexy drumdoos hoor....ik zit iets op youtube te kijken en die duwt er een casio vl1 doorheen.
Lijkt mij dat je hem met audio kan triggeren, rimshot werkt meestal wel. Of je 606.

Ik triggerde mijn syncussion met 606/808/of audio en dan retriggerde die noten, wat ook wel weer leuk was.

Dat ding is echt bizar.

Sexy drumdoos hoor....ik zit iets op youtube te kijken en die duwt er een casio vl1 doorheen.
Lijkt mij dat je hem met audio kan triggeren, rimshot werkt meestal wel. Of je 606.

Ik triggerde mijn syncussion met 606/808/of audio en dan retriggerde die noten, wat ook wel weer leuk was.

Ik heb net bij drie Linndrums (LM2) juist op de 5 externe triggerkanalen componenten uitgesoldeerd die voorkomen dat er met een audio signaal getriggered kan worden. Waarom? Omdat dat tot hoorbare vertraging leidt. In het bijzonder als men normale triggers aan wilt sluiten. Bijvoorbeeld uit een MIDI CV/gate box of Sequencer.

Je kunt die audiotriggers als het goed is op eigenlijk alles vastmaken. Zodra er een trilling binnenkomt stuurt ie een signaal dat er voor zorgt dat je module een geluid speelt.
Het leukst is natuurlijk als je een goedkoop e-drumstelletje koopt en ze daar aan vastmaakt. Hoewel goedkoop ook weer gelijk staat aan lag ( en dus onspeelbaarheid. )

Maar volgens mij zijn er zat triggers te koop die je overal op kunt bevestigen , het lijkt mij dat dat zou moeten werken.

"Je kunt die audiotriggers als het goed is op eigenlijk alles vastmaken. Zodra er een trilling binnenkomt stuurt ie een signaal dat er voor zorgt dat je module een geluid speelt."

"...als het goed is.." en "..zodra.." Hier zit nu precies het probleem: de z.g. lantency. Om een audio wisselspanning om te vormen naar een triggerpuls is allereerst een vorm van gelijkrichting nodig om van AC --> DC te maken. Vervolgens moet dat nog verder gefiltert worden (Low Pass = vertraging) om tot een werkbare trigger te komen. Het resultaat is een duidelijk hoorbare vertraging. Dit hoeft geen probleem te zijn in allerlei situaties maar in een productie met strakke computerapparatuur kan dat tot een probleem leiden.

Ik heb hem nu wel strak werkend.
Volgens mij maakte ik de fout om bij de drumsampler stereo outs te kiezen en daar links rechts te pannen.
Heb nu alles mono outs en een gebruik een click achtige sample en dat werkt tot nu toe perfect.

Miniscule latency maar alles wat Logic uitgaat dat loopt voor geen meter en dit loopt nog strakker als midi.
Triest Logic en midi.

Back