drums "hard" maken met grungelizer

olafmol

[EXPANSIONS]
hier een tip die ik uit de SOS van deze maand heb gehaald..gisteren ff mee lopen spelen en ben erg onder de indruk....

misschien heb je wel eens het verschil gehoord tussen een CD en een vinyl-versie van dezelfde plaat.....de drums komen vaak veel "harder" door van vinyl..... dit komt voor een belangrijk deel door de vervorming die de naald in de groef creeert....omdat deze de groef nooit 100% perfect kan "tracen" ontstaat er vervorming in het signaal, dat resulteert in 2th order harmonics...deze harmonics creeren een soort van extra "attack" en vervorming in je signaal, waardoor vooral drums en andere signalen met veel attack/transients ineens veel harder klinken.....

dit effect kan je heel goed nabootsen met de "Grungelizer" plugin die als ik me niet vergis standaard met veel Steinberg sequencers wordt meegeleverd....... start de plugin op, disable alle knopjes behalve de distortion knop.....vervolgens ga je met deze distortion knop in combinatie met de time-line knop (die als een soort level/effect-mix knop werkt) experimenteren.....hele extreme settings werken natuurlijk niet echt subtiel maar als je bv je distortion op 50% zet en dan de timeline een kwart indraait hoor je echt de drums ineens veel harder knallen.......kan heel erg effectief zijn......

ik geloof dat er in Ableton Live ook zo'n effect zit, genaamd "vinyl effect" ... daar zal je hetzelfde wel mee kunnen doen...

bij analyse van een bewerkt en onbewerkt signaal valt gelijk op dat de dynamiek veel minder is bij het bewerkte signaal, er vindt dus ook een soort van compressie plaats.....verder op de waveform zie je dat de onderkant van de 0-lijn ineens veel minder aanwezig is, de waveform is dus als het ware meer naar boven geschoven..... wat dat precies betekent zou ik zo snel niet weten maar mijn gevoel zegt dat er meer energie in het "hoorbare" gedeelte wordt toegevoegd, ten koste van het superlaag dat veel bandwith op-eet.....

kortom: erg leuk om es mee te spelen..

Olaf

Eumm distortion over je drums is toch niets nieuws? Ik doe het in ieder geval bij bijna alles :D

Origineel geplaatst door bikkel
Eumm distortion over je drums is toch niets nieuws? Ik doe het in ieder geval bij bijna alles :D

dit is geen "gewone" distortion..dus het klinkt ook behoorlijk anders...

Origineel geplaatst door olafmol
dit is geen "gewone" distortion..dus het klinkt ook behoorlijk anders...

Dat is waar, ik gebruik ook meestal dingen als saturators en niet van die pedaal achtige distortion.

Origineel geplaatst door bikkel
Dat is waar, ik gebruik ook meestal dingen als saturators en niet van die pedaal achtige distortion.

ik zou zeggen: check it out...het is echt heel subtiel hoor, maar toch wel weer duidelijk waarneembaar....alsof ie puur in de attacks die distortion erop zet.....

Back