Mijn ervaring is dat het voor 7-jarigen nog best ingewikkeld is zo'n groovebox. Of zon 101 dat ook is kan ik niet beoordelen... Mijn zoontje is 7, een muziekinstrument dat gaat best, en hij drumt als een gek, en wat ook erg goed werkt bij kinderen is bv een mininova, vanwege de vocoder, en mijn microsampler was trouwens ook erg in trek bij de kleintjes. Alles met een microfoon eraan werkt in principe goed.
Maar het programmeren van beatjes op maschine, of in bv flstudio/ableton op de pc dat gaat nog net te ver omdat ze nog niet zo gestructureerd kunnen werken, er komt nog net iets te veel bij kijken....
Maar goed het ene kind is het andere niet, misschien maakt jou neefje al wel complete tracks in zijn eentje ik weet het niet... maar ik denk dat een groovebox evengoed leuk speelgoed is voor ze, ik zou alleen niet verwachten dat hij er echt beats mee gaat maken...
Maar jammen is ook heel belangrijk, en experimenteren met geluid.... Ik denk dat je zelf wel weet wat hij precies doet als ie bij je is. Kijk eens goed naar wat hij nou het leukste vindt om te doen .. Zit ie de hele tijd op de toetsen te spelen en door geluiden te scannen, of gebruikt ie ( zoals de meeste kinderen) de microfoon juist heel veel) of is het meer een drumpadbespeler.... en ga daar dan van uit.... want het is voor een kind juist erg frustrerend als ie zo'n mooi doosje krijgt als in de studio van zijn oom, en als ie er dan in zijn eentje voor zit, er eigenlijk niets mee kan... dan staat dat ding binnen een week te verstoffen. Das ook zonde.....
Iets met speakers er op dan eindig je toch al snel in het keyboardsegment denk ik... waar voor een kind trouwens niets mis mee is..
Ik denk dat een groovebox toch wel overkill is, en dat je hem dan meer plezier doet met bv een stylophone, of bv een korg volca oid.
Overzichtelijk, mét speakertjes, en klinken nog aardig ook. En daar leert ie dan ook meer van dan van een groovebox, omdat ie het daadwerkelijk gebruikt.
Maar goed, dat kun jij beter inschatten. Veel succes in ieder geval...
Ik wil alleen nog even zeggen dat ik uit eigen ervaring weet dat je soms geneigd bent iets te kopen voor een kind dat je eigenlijk koopt omdat je hoopt dat ie er iets mee gaat doen, maar dat het zo'n kindje dan uiteindelijk boven de pet gaat, en dat zorgt er dan soms juist voor dat het ze tegen gaat staan. bv die microsampler had ik gekocht met het oog op de kinderen, en het was ook een groot succes, het samplen gaat heel makkelijk met dat ding, dus dat lukte nog wel, maar verder dan het samplen van 1 geluidje en daar dan een kwartier mee spelen op het keyboard was wel het hoogst haalbare zeg maar. Prima voor ze , niks mis mee, maar je moet niet verwachten dat ie er een beatje mee in kan spelen, daarvoor moet je dan net iets te veel dingen instellen... Ik dacht dat ik ze dat wel bij kon brengen, maar dat valt in de praktijk best tegen omdat het aantal handelingen nog net iets te groot is voor ze.
De mininova, die ik puur vanwege de vocoder heb gekocht is alweer een wat ander verhaal... geef ze een hoofdtelefoon en de mininova en ze zijn uren bezig. Das ook niet zo moeilijk als een groovebox. Daar zijn de toetsen, daarmee verander je de preset, en daar zit de rest van de knoppen, draai maar wat je wilt. Dat werkt echt geweldig.
Als ze daar een ipad in huis hebben zou je bv de maschine app kunnen proberen voor 5 euro geloof ik, dan weet je of iet echt al een beetje beats gaat zitten maken of juist niet.