Gate-voltages Arp 2600

exel

Ouwe rot
Ik heb een Dark Time besteld. Primair wil ik deze aan mijn Arp 2600 hangen, maar die schijnt niet te vuren op de default 5V die er uit de gate komt. Nu zit er een jumper op de print om de Dark Time op te schroeven naar 12V. Is dat verstandig? Hoe gaat andere (Eurorack) gear potentieel hier op reageren?

misschien is je arp bij een grote beurt aangepast om ook op 5v in actie te komen

Goed punt. Misschien eerst even proberen voor ik de Dark Time omswitch. Voor zover ik zie is 10V bij de Arp een minimum, niet een precies getal. Dus met 12V kom ik er daar wel. Rest de vraag of moderne eurorack gear daar een bezwaar tegen heeft om dat binnen te krijgen?

meestal niet, anders een verzwakker/ potmetertje ertussen

2600 slikt negatief voltage toch ?
Staat me bij dat ik dat destijds zo in m'n kenton zo moest instellen. -12 of -15v

Doepfer manual zelf impliceert dat +12 OK is voor de 2600. Worst case scenario hang ik er een inverter tussen lijkt me.

Mijn Arp 2600 gedijt het best bij +5V of +10V.

De manual van de Arp sequencer geeft aan dat ie max +12V genereert. Zou de negatieve voltage indien van toepassing dan een modificatie zijn?

Mijn ARP Odyssey reageert niet op gates van 5volt.
Wel op gates van 10volt.

Je kan overwegen een klein kastje te maken wat van 5 naar 10volt converteert (1 transistor, 1 weerstand en 1 adapter).
Dat is misschien niet zo handig als inbouwen/modificeren, maar het werkt wel en is goedkoop.

Mijn Arp 2600 gedijt het best bij +5V of +10V.

De manual van de Arp sequencer geeft aan dat ie max +12V genereert. Zou de negatieve voltage indien van toepassing dan een modificatie zijn?

Maar lukt het jou dan om op 5V de envelope te triggeren? Ik krijg met dat voltage alleen een licht lekkende VCA, maar geen envelope cycle.

Ja die doet het gewoon. Hoe patch jij hem vanuit je Doepfer?

Ik heb hem gepatched zoals op de foto.

Attachments

• 2014-11-14 13.43.05.jpg
    2014-11-14 13.43.05.jpg
    57,9 KB · Bekeken: 125
Ja die doet het gewoon. Hoe patch jij hem vanuit je Doepfer?

Ik heb hem gepatched zoals op de foto.

Ja, da's volgens mij hoe ik het gister probeerde. Ik zal vanavond nog eens kijken voor ik hem om-dip.

Ik heb op youtube iemand hier ook mee zien strugglen, die had iets slims gepatcht met de envelope follower om de +5V naar een voor hem nuttig triggervoltage te krijgen. Helaas was de patch net niet uit het filmpje te ontwaren.

Ok ben benieuwd. Ik sequence de Arp vanaf de Moon M569 Sequencer. Die geeft naast de +5 en +10 voltages ook +2V en daar reageert de Arp ook prima op. Welke versie 2600 heb je als ik vragen mag?

Ok, jouw 'straight arrow'-oplossing werkte inderdaad niet. Toch geïnspireerd door die gast in dat youtube-filmpje ben ik wat gaan kloten in de 'voltage processors'-sectie. Mijn eerste instinct was om de envelope follower te gebruiken als signal boost. Daar kwam niks zinnigs uit. Toen bedacht ik me dat de bovenste twee sliders gemixt lijken te worden, dus ik had de gate out van de Dark Time naar een mult gebonjourd, en daarvanuit de twee bovenste linker inputs van de voltage processors ingeplugd, en beide schuiven opengezet. Geen sjoegge.

Me afvragend of ik niet beter uberhaupt aan de rechterkant kon inpluggen verplaatste ik het bovenste kabeltje van links naar rechts van de schuif. Boem, baby, triggers. Alle overbodige troep weggehaald hebbend ben ik op de configuratie geëindigd zoals in bijgevoegde foto.

Ik vind een paar dingen magisch hier, en dat zal wel veel te maken hebben met de Arp beter leren snappen:

1. Waarom accepteert de Arp mijn pitch CV op de keyboard CV out?
  2. Wat de neuk heb ik nou gepatcht op de voltage processor?
  3. Waarom moet de slider openstaan?

Los daarvan heb ik nou in ieder geval een reliable manier om het ding te triggeren zonder het voltage van de Doepfer op te voeren, dus missie geslaagd (of probleem omzeild).

Edit: iets gedetailleerdere foto op http://i.imgur.com/BOJA4By.jpg

Attachments

• IMG_1344.jpg
    IMG_1344.jpg
    56,1 KB · Bekeken: 121
Ik vind een paar dingen magisch hier, en dat zal wel veel te maken hebben met de Arp beter leren snappen:

1. Waarom accepteert de Arp mijn pitch CV op de keyboard CV out?
  2. Wat de neuk heb ik nou gepatcht op de voltage processor?
  3. Waarom moet de slider openstaan?

Interessante ontwikkeling. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook nog steeds lerende ben op de Arp :)

Maar om even terug te komen op jouw vragen:

1) Volgens mij is de term 'out' op de Arp een beetje ongelukkig gekozen. M.a.w. je zou suggereren dat het een output signaal genereert. Ik heb de manual er nog eens op nageslagen, maar volgens mij is dit de poort die naast je normale 36XX keyboard CV signalen ontvangt en die 'doorgeeft' aan al je VCO's. Zie pag. 37 van de manual.
2) Je hebt het signaal geïnverteerd, althans daar lijkt het nu op. De blauwe patchcord komt uit de Gate van de Doepfer neem ik aan. Dat signaal heb je volgens mij nu omgezet naar een negatieve pulse. Ik weet niet of je Arp een modificatie heeft gehad in het verleden, maar dit zou de post van 19VierEnTachtig onderschrijven. Negatieve voltages die je omzet (inverteert) om de Gate signalen te kunnen laten verwerken.
3) Welke slider bedoel je precies?

Voor de meelezende Arp-experts geldt uiteraard; Correct me if I am wrong.. ;)

Laatst gewijzigd:
Interessante ontwikkeling. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook nog steeds lerende ben op de Arp :)

Maar om even terug te komen op jouw vragen:

1) Volgens mij is de term 'out' op de Arp een beetje ongelukkig gekozen. M.a.w. je zou suggereren dat het een output signaal genereert. Ik heb de manual er nog eens op nageslagen, maar volgens mij is dit de poort die naast je normale 36XX keyboard CV signalen ontvangt en die 'doorgeeft' aan al je VCO's. Zie pag. 37 van de manual.

Ik meende eerder ergens gelezen te hebben dat hij alleen veranderde in een input als het keyboard was losgekoppeld. Ik moet zeggen dat ik deze oplossing beter vind werken, soms is gewoon lekker met de 3620 spelen precies wat de dokter besteld heeft (plus extragratis lfo vibrato met delay).
2) Je hebt het signaal geïnverteerd, althans daar lijkt het nu op. De blauwe patchcord komt uit de Gate van de Doepfer neem ik aan. Dat signaal heb je volgens mij nu omgezet naar een negatieve pulse. Ik weet niet of je Arp een modificatie heeft gehad in het verleden, maar dit zou de post van 19VierEnTachtig onderschrijven. Negatieve voltages die je omzet (inverteert) om de Gate signalen te kunnen laten verwerken.

Sort of makes sense. Ik moet denk ik eens een tijdje met de manual doorbrengen wat betreft die sectie.
3) Welke slider bedoel je precies?

De bovenste slider van de Voltage Processor-sectie moet openstaan met deze patch. Als ik hem dichtdraai valt de gate weg. Ik zou verwachten dat die slider alleen invloed had op de inputs links ervan; de vormgeving impliceert dat een beetje.

Ok, met wat hulp van iemand buiten het forum ben ik er in ieder geval achter hoe de huidige oplossing werkt. Links van de bovenste schuif op het Voltage Processor-deel zit een input die default gewired is naar -10V. Op dit moment tel ik daar de clock-pulse (0/+5V) bij op, resulterend in een signaal dat pulst van -10V naar -5V. Dit eindigt vervolgens achter de inverter als een pulse van 10V naar 5V. Dat is waaorm het werkt. En ook waarom het fout is, want de clockpulse wijst op het 'tick'-moment nu de verkeerde kant op (gate actief is nu 5V, gate inactief 10V) en verpest dus de synchronisatie van de timing.

Een stomme truuk die ik nog niet geprobeerd had was de clock-pulse gewoon boosten met de preamp linksboven op de Arp. Vermoedelijk ben ik dan geholpen met de juiste polariteit (en minder analog processing voodoo).

Laatste update, eventueel voor mensen die naar de Arp 2600 en Dark Time googlen: Puur alleen een signal boost via de preamp leverde me, gek genoeg, nog steeds een signaal op dat aan de verkeerde kant van de pulse triggerde.

De uiteindelijke patch die de boel midi-sync laat lopen (en tegelijk triggert met eurorack gear die aan dezelfde gate hangt): Gate -> preamp in (cranked way up at x1000). Preamp out -> inverter in. Inverter out -> Envelope gate in.

Bedankt voor de nuttige info :okdan:

Blijf het toch vreemd vinden dat je moet inverteren om de juiste polariteit te verkrijgen, maar wellicht zie ik iets over het hoofd..

Back