Verschil tussen SRX-05 Supreme Dance en Dance SR-JV80-06 expansion boards?

ano260124

Gedeactiveerd account
Zoals de titel van deze thread al doet vermoeden, zou ik graag willen weten wat het verschil is tussen SRX-05 Supreme Dance en Dance SR-JV80-06 expansion boards?

De SR-JV80-06 is destijds uit de handel genomen wegens een auteursrechtelijk geschil. Ik heb me laten vertellen dat dit (mede) komt door een vocale sample van miss Janet Jackson, die daar dus niet zo blij mee was.

Voor de meest recente modules en synths heeft Roland een afwijkend model (handig...) ontwikkeld, de SRX-serie. Onderdeel hiervan is dus de Supreme Dance kaart.

Zijn er mensen die beide kaarten hebben of kennen? Zit de eerste Dance kaart ook in deze nieuwe? Uiteraard exclusief die ene sample?

wat denk je zelf?
roland gaat toch niet een hele serie kaarten uit de handel halen wegens een (dreiging met een) rechtszaak en dan een paar jaar later gewoon weer diezelfde samples in een soortgelijke kaart proppen?

of ben ik nou zo dom... :)

ik dacht dat het meerdere samples waren en dat de rest van de samples (de legale) al op een andere SR kaart stond.

als niet, dan: zal wel.

Ik weet niet of je dit wilt weten, maar ik heb wel de SR-JV80-06 kaart gehad. Er staan geluiden op zoals vrouwen vocalen, stabs, effect geluiden, bassen en ook drums en percussie(loops). Klinkt allemaal leuk misschien maar vrouwen vocalen willen veel mensen tegenwoordig toch zelf opnemen lijkt me en die effect geluiden zijn echt niet interessant. De stabs kunnen wel is mooi zijn en ook de drumloops klinken vet, maar het probleem vind ik ook bij die kaart dat er maar weinig golfvormen op staan die echt bruikbaar zijn om zelf geluiden mee te maken.
Voor een beginner is ie wel bruikbaar, maar daarna doen de meesten er niet veel meer mee naar mijn idee. Het lijkt me daarom niet zo waarschijnlijk dat ze van deze kaart veel geluiden hebben gebruikt op de SRX-05 Supreme Dance, maar het enige dat ik ongeveer weet van die kaart is hoe die heet. Het lijkt me waarschijnlijker dat ze op die nieuwe Dance kaart nieuwe geluiden en golfvormen hebben gezet die een aanvulling zijn op b.v. de de Vintage en Techno kaart, en die beter bij deze tijd passen.

Als ik dus inderdaad niet op zit te wachten zijn het allerlei loops, die maak ik zelf wel. Wat ik wel weer handig vind zijn van die 'preview' phrases, zoals in de XV3080 zitten. Hierbij krijg je een voorbeeld van hoe een sound bedoelt is.

De meeste SR-JV boards zijn intussen alweer verouderd, en de SRX boards behoren tot de nieuwe serie. En daarmee ga ik er ook vanuit dat er nieuwe patches en sounds opstaan.

Laat ik het eens anders formuleren dan:

De nieuwe borden hebben meer opslagcapaciteit. Nu wil ik graag weten of de betere, legale sounds van het oude bord, toevallig ook terug te vinden zijn op het nieuwe bord.

Back