Korg Triton - gedateerd?

R2D2

Ingeburgerd
Even wat meningen gevraagd. :)

In hoeverre is een Korg Triton Classic anno 2015 gedateerd te noemen qua klank?

Heb me jaren zitten verdiepen in softwaresynths- en romplers maar om één of andere reden mis ik het hardwaregebeuren en zou me daarom graag opnieuw een all-round instrument willen aanschaffen: qua geluiden zowel akkoestisch als synthklanken, ook wat drums betreft.

Doel: atmosferisch, ambientinvloeden, filmmuziekachtig maar toch ook wel een focus op ritme en drive.

Ben best wel onder de indruk van de Triton-klank op basis van wat ik op youtube terugvind. De drums lijken me echter wat minder "vol" op het eerste gehoor, ook wat gedateerd, niet dragend - ik bedoel dit vooral op vlak van frequentiespectrum.

Ben van mening dat wat je met je toestel doet belangrijker is dan het toestel zelf, maar toch zijn er gradaties. Dacht bv. ook aan een MC-808 wegens de compactheid en ogenschijnlijk vollere drumsamples maar soms lijkt me die klank dan weer "goedkoop" (alsof bepaalde frequenties op detailniveau er niet inzitten) en - uiteraard - is hij qua akkoestische instrumenten ondertegenwoordigd.

Andere ideetjes? Zou 2dehands tot maximum 400€ willen gaan.

Thx!

Ik zou ook eens kijken naar een Trinity. Je moest eens weten wat voor vette sounds je hier uit kunt halen, klinkt nog steeds goed. Voor 200-300 euro heb je er één.

Wat maakt een klank gedateerd? De Triton is een prima klinkend instrument, waarmee je complete producties kunt maken. Alleen de opslag op een floppy en de optionele scsi-interface zijn ouderwets. Hij heeft een neutraal klankkarakter, waardoor de klank, als je van een niet uitgesproken klank houdt, je niet zal vervelen. Ik heb mijn Triton verkocht (hij is nu weer hier voor een mooie prijs te koop bij de nieuwe eigenaar Hardcore) omdat ik een Kronos heb, maar als Korg die niet had gemaakt, had ik nog steeds een Triton met MOSS-board, SSCSI en een harde schijf gehad.

OK, bedankt alle drie voor de reacties.

Heb de vergelijking met de Trinity even opgezocht, die is niet extreem.

De Triton is nu iets meer dan 15 jaar uit. Heb jaren gewerkt met een Korg M1, maar toen die 15-16 jaar oud was (2004), vond ik hem toch gedateerd klinken, zowel qua gesamplede golfvormen als frequentiespectrum. Maar mss mag ik deze analogie niet maken, nl. dat de Triton nu klinkt zoals de M1 in 2004.

Je zal me mogelijk erg retro vinden, maar ik zou eigenlijk graag ook de sequencer van de Triton gebruiken als ik hem zou aanschaffen. Is die in huidige termen nog "gebuiksvriendelijk" te noemen?

Last but not least: vormt hij als stand-alone een coherent geheel als je er een volledige track mee maakt? Klinkt de mix enigszins "geglued"?

Koop er eentje en probeer m uit. Alle vragen die je stelt zijn niet vast te stellen door iemand anders dan door jou zelf. Alles gaat erom wat jij er mee doet/eruit haalt.

De Triton is nog steeds een geweldig synth, omdat hij zo super te editen is. Het enige wat hem idd gedateerd maakt zijn scsi en flops, maar goed hij heeft tenminste een flop om dingen op te slaan en os'en te updaten. USB floppy drive is zo besteld samen met setje flops. Ken weinig synths anno 2015 die zo fijn te editen zijn. Als je hem goed beheerst kun je er in elke productie wel soundjes uithalen en het is heel wat waard om lekker hands on te editen.

Beetje een fanboy wel want heb ze allemaal gehad, van de M1, Karma tot nu de Extreme (met de MOSS uit boven genoemde Triton van HARDCORE :) Een Trinity reageert o.a. wel behoorlijk trager dan de Triton maar is goedkoop. In het kort, can't go wrong als masterkeyboard met snel toegankelijke fijn te bewerken synth engine. En *kuch* *plug* vanwege m'n Extreme staat er zo een 76 key Triton Studio te koop (met EXB-PCM04 Dance Extreme, EXB-PCM 09 Trance Attack en de standaard bijgesloten EXB-PCM01). Die heeft een CD drive en 4 GB interne harde schijf, das weer een stukje sneller dan flops ;)

De M1 en 01/W zijn vanwege gebrek aan touchscreen niet echt meer een optie, dat is wel echt oude technologie, maar das persoonlijk. Denk dat we de komende jaren weer veel meer hardware synths gaan zien los van de lading hipster synthjes, de Triton is een gem.

Back