moet demo 100% release ready zijn?

Bobby

.com
Ik loop al even met een vraag rond, hopelijk zijn er hier mensen met praktijk ervaring die een antwoord weten.

Ik vraag me af, je hebt een demo klaar waar je zelf heel tevreden over bent, je krijgt em zelf niet beter meer, maar als je die vergelijkt met officiële releases dan hoor je dat het nog net niet goed genoeg is.
Is dat dan goed genoeg voor een label, of moet die echt 100% OK zijn.
Of werken labels soms samen met producers die nog even de laatste hand leggen aan je nummer, bvb wat bijwerken aan EQ of arrangement.

Ik denk hierbij bvb aan mensen als Martin Garrix of Oliver Heldens, die plots met een hit op een superbekend label uitkomen. Zijn daar nog andere mensen aan te pas gekomen, of zou hun demo al kant-en-klaar geweest zijn, en dat er enkel nog professionele mastering aan is gebeurd?

Het zal wel per label verschillen, maar ik denk dat de grotere labels hun eigen mastering toepassen op hun releases. In theorie zouden demo's die niet helemaal 100% af zijn, kunnen volstaan.

Maar vergeet niet dat labels die demo's beluisteren zelf ook mensen zijn die voor een belangrijk deel op eerste indrukken afgaan. Het kan dus zeker lonen je demo goed te laten masteren, al is het nog maar een demo. Dan scoor je sowieso goed bij kleine labels die niet zelf masteren, want die willen doorgaans een product dat echt zo af mogelijk is. Maar ook grotere labels kan je op deze manier beter enthousiasmeren.
Maar ja, dat kost ook weer het een en ander, waarbij de kans erin zit dat de mastering opnieuw moet.

Zorg er ook voor dat je artwork zo goed als af is. En zet alles op een website waar geïnteresseerden alles in één klik kunnen beluisteren of kunnen downloaden. Ze hebben dagelijks te maken met tientallen demo-inzendingen, dus maak het ze zo gemakkelijk mogelijk. Het label waar ik bij zit (Psychonavigation) accepteert bijvoorbeeld geen SoundCloud-links meer.

Ik ben ook benieuwd naar andere ervaringen/opvattingen hier.

Helemaal eens met Arpatle. Als je track heel bijzonder is, dan hoeft het niet perfect te zijn, dan kunnen de juiste mensen er wel doorheen kijken. Maar bedenk wel dat er tegenwoordig miljoenen mensen muziek aan het maken zijn, dat betekent dat er per label ook heel veel demo's binnen komen, en als iets niet gelijk lekker klinkt wordt het weggemikt. Dus het is van groot belang om je track zo goed mogelijk te laten klinken. Als het net niet goed genoeg is vergeleken met uitgebrachte tracks, fix het dan of vraag hulp om het te fixen.

Artwork wordt meestal ook geregeld door het label, hangt waarschijnlijk ook af van bij wie je zit. Verder gaat het ook om gunnen/vrienden etc. Een goeie ingang is bijvoorbeeld ook de demo-booths op beurzen als ADE en DanceFair, krijg je direct feedback waarom je demo wel of niet goed genoeg is.

Back