Voice modeling, breath/air factor

DarkChaos

just music
Ik zit al een tijdje te brainstormen hoe ik vrouwen vocals luchtiger of heeser kan laten klinken. Ik vraag me af of hier bestaande technieken voor zijn.

Neem bijvoorbeeld deze track:
https://www.youtube.com/watch?v=AJtDXIazrMo

Ik begrijp dat deze dame waarschijnlijk van nature een hese stem heeft. Maar valt zo'n effect ook niet enigzins te bereiken door bijvoorbeeld een signal follower los te laten over het source signaal.. en daarmee subtiel wat pinknoise met een goed ingestelde BPF erachter mee te mixen op de amplitude modulatie van het bron signaal? Inversed sidechain zegmaar.

Of is dit een hele rare gedachte..?

Laatst gewijzigd:
In die heesheid lijkt ook een constante toon te zitten, in het midhooggebied of zo. Misschien kan je dat bereiken middels een EQ-piekje met een hoge Q-factor.

Ja dat meende ik ook te horen, dat ga ik zeker eens proberen.

De stem door een vocoder voeren met witte ruis als carrier en het resultaat van een aantal frequentiebanden subtiel bij de stem mixen. Dat zou ik wel een kans geven.

Ga ik ook proberen! Ik ben wel benieuwd waarom je denkt dat jou methode met een vocoder theoretisch gezien beter zou werken dan mijn idee (een simpele volume automation (mbv peak follower))? Zou je dit kunnen toelichten?

Voor dat soort klussen gebruik ik VoiceWorksPlus van TC Helicon.

Back