Vraagje JX8p aftertouch

Synthor

Ouwe rot
De aftertouch op de mijne heeft het nooit echt gedaan. Ik heb gelezen dat dit een bekend probleem van de synth is dat door secuur reinigen van de toets-contakten verholpen kan worden. Maar mijn vraag is: als de 8p aftertouch weer helemaal werkend is, is dat dan echt een meerwaarde? Kun je van die vibrato-achtige dingen doen zoals bijv. Vangelis op z'n cs-80 deed of moet je nog steeds je volle lichaamsgewicht inzetten om überhaupt effect te horen?

Neem anders contact op met Roland Benelux. Bij mijn JX8p moest ik de toetsen vervaarlijk doorbuigen voor ik een beetje effect had. Maar dan kreeg ik wel van die tremolo en vibrato effecten ja.

Fan van Cliffhanger en GTST?

....After Touch Knob (20). Dat is een van de drie sliders links. Ik denk dat hij dat zelf ook wel bedacht heeft. Tenzij de complete belettering van d synth verdwenen is. Aftertouch kun je toewijzen middels de drie drukknoppen Vibrato, Brilliance, Volume in het Aftertouch veld. Of dat Vangelis sounds oplevert weet ik niet, met een beetje fantasie wel natuurlijk.

http://www.synthdiy.com/files/2007/jx-8p.pdf

Bedankt voor de replies (en ja ik weet van de amount slider).
Wat ik bedoel is of het subtiel toe te passen is in je spel of dat je nog steeds een zak bakstenen op de toetsen moet gooien om effect te horen. (als dat laatste het geval is, dan ga ik de synth niet openmaken denk ik)

Ik meen me te herinneren dat het nooit subtiel geweest is, Ook niet toen ze nieuw in de winkel lagen. In ieder geval niet zo subtiel als op m'n CS-60.

Op 't net zijn reacties van mensen te lezen die de strip hebben schoongemaakt en beweren dat 't beter werkt dan toen 't in de winkel lag. Maar ja, als dat dan nog niet heel soepel is...

Bedankt voor alle reacties! Krijg een goede algemene indruk van de situatie. Het beste is natuurlijk om het zelf uit te proberen, maar heb genoeg (urgentere) dingen op te lappen

Ik heb ooit (heel lang geleden) een Alpha-Juno-2 gehad - ik had hem nieuw gekocht dus dan kun je mijn leeftijd een beetje raden :-)
Om aftertouch te kunnen gebruiken moest ik inderdaad ongeveer een baksteen op de toetsen gooien. Maar toen bespeelde ik een ander examplaar en daarbij kon ik subtiel met vingerdruk aftertouch hoorbaar maken en werd het effect zowaar bruikbaar. Ik heb toen bij Roland Benelux de aftertouch strip laten vervangen en daarna werd ook op mijn examplaar aftertouch weer bruikbaar. Let wel dat was honderd jaar geleden, zulke vervangingsstrips zijn nu waarschijnlijk nergens meer te krijgen.

Momenteel ben ik in het bezit van een Korg DS-8. De aftertouch zou een bruikbaar effect kunnen zijn - als het zou werken. Maar helaas heeft de aftertouch strip en/of de aftertouch contacten de tand des tijds niet doorstaan. M.a.w. het doet niks niets noppes. Reparatie zou zeer welkom zijn

Zou leuk zijn als iemand een bedrijfje zou oprichten om aftertouch-repair-kits voor vintage synthesizers te produceren en te leveren. Zit toch een leuke markt in misschien? Iemand hier met technische en ondernemers-kwaliteiten?

Je kan een (ja "een" danku de koekoek) weerstandswaarde veranderen en dan gaat de aftertouch van Roland mokerhard naar Yamaha speelbaar zacht. Heeft mijn JD, werkt perfect.

My 3 cents... (ik heb er 3 gehad)
En uiteraard bij allen tegen het aftertouch "probleem" aangelopen en ooit eens ergens gelezen dat je ook een weerstandswaarde aan zou moet passen om het at effect te laten herleven of te verbeteren. Maar mijn algehele indruk is dat het nooit erg veel soeps is geweest die at op een JX-8P. Ik denk ook niet al te veel moeite voor gaan doen om het gefixt te willen krijgen. Je moet al blij zijn als je JX-8P keys uberhaupt al storingsvrij werken zonder at. :kroon:

Back