Tinnitus- Oplossing in zicht voor oorsuizen

Geen instrument, maar omdat ik het een paar keer voorbij heb zien komen en mensen die stoppen met muziek maken etc. Toch maar even onder belangwekkend nieuws geplaatst.

Er lijkt eindelijk een oplossing in de maak voor chronische tinnitus. Een Amerikaans bedrijf heeft een apparaat ontwikkeld dat het oorsuizen moet verhelpen. De eerste tests zijn alvast beloftevol: meer dan de helft van de proefpersonen werd van ‘de piep’ afgeholpen.

Tinnitus, ook wel oorsuizen genoemd, is een aandoening waarbij je sis-, fluit- of pieptonen te horen krijgt in één of beide oren. De kwaal wordt voornamelijk veroorzaakt door langdurige blootstelling aan lawaai. Volgens de officiële cijfers zou on*geveer tien procent van de Belgen al eens last hebben van tinnitus.

Tot voor kort werd chronische tinnitus als ongeneeslijk beschouwd, maar daar lijkt nu verandering in te komen. Het Amerikaanse bedrijf MicroTransponder heeft een apparaat ontwikkeld, The Serenity System, dat het oorsuizen moet verhelpen. Het gaat om een zender, zo groot als een luciferdoosje, dat gekoppeld is aan een hoofdtelefoon. Het toestelletje stuurt voortdurend stimuli, korte piepjes, naar de nervus vagus, een van de twaalf zenuwen die direct uit de hersenen ontspringen. Door die tooncyclussen worden de hersenen als het ware geherprogrammeerd en aangeleerd om de oorsuizingen te negeren.

De zendertjes zijn nog niet op de markt verkrijgbaar, maar eerste tests zijn veelbelovend. Ongeveer de helft van de proefpersonen was volledig verlost van ‘de tuut’. Nu treedt een volgende testfase in werking. Als alles goed gaat, komen de apparaatjes in 2015 op de markt.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140731_01199936?hc_location=ufi

Last edited by a moderator:
Gelijk gekocht. Werkt ook tegen snurken namelijk. :D :doei:

Heb wel eens met van die neuspluggen in geslapen een tijdje om beter door de neus te kunnen ademen tijdens het slapen. Maar, tering.. al die dingen zijn mega oncomfortabel om de hele nacht te dragen. Het enige wat niet hinderlijk was waren strips die je op de buitenkant vd neus moest plakken (BreatheRight geloof ik) maar die zijn dan ook weer heel duur omdat ze na 1 nacht natuurlijk niet meer plakken en dan moet je nieuwe gebruiken. Dan lopen de kosten op jaar basis flink, flink op.

Heb wel eens met van die neuspluggen in geslapen een tijdje om beter door de neus te kunnen ademen tijdens het slapen. Maar, tering.. al die dingen zijn mega oncomfortabel om de hele nacht te dragen. Het enige wat niet hinderlijk was waren strips die je op de buitenkant vd neus moest plakken (BreatheRight geloof ik) maar die zijn dan ook weer heel duur omdat ze na 1 nacht natuurlijk niet meer plakken en dan moet je nieuwe gebruiken. Dan lopen de kosten op jaar basis flink, flink op.
Dan heb je ook nog professionals zoals ik die kunnen door hun neus ademen en nog steeds snurken. :D

Als het doet wat het belooft dan is het het geld dubbel en dwars waard natuurlijk. Ik denk dat ik ‘m wel eens wil proberen, op dit moment is de piep in mijn oren erg aanwezig.
Game tegen oorsuizen wint Nationale Zorginnovatieprijs
Ik heb deze app een maand gehad maar na de eerste keer niet meer gebruikt (ben inmiddels zo gewend aan de oorsuizingen dat ik er nauwelijks last van heb).
Heeft iemand positieve effecten ervaren?

Ik weet dat het moeilijk is, maar dit serieuze onderwerp sneeuwt een beetje onder door slap geouwehoer.

Inmiddels is deze draad de 10 jaar gepasseerd, maar de oplossing is nog altijd (niet) 'in zicht'.

Game tegen oorsuizen wint Nationale Zorginnovatieprijs
Ik heb deze app een maand gehad maar na de eerste keer niet meer gebruikt (ben inmiddels zo gewend aan de oorsuizingen dat ik er nauwelijks last van heb).
Heeft iemand positieve effecten ervaren?
Ik hoorde vorige week inderdaad het nieuws voorbij komen over de prijs die de app gewonnen had. Dat was toevallig net een een dag of wat nadat ik mijn abonnement stopgezet had. Ik heb het een tijdje geprobeerd, zo'n 43 dagen achter elkaar elke dag 10 minuten spelen. Helaas zonder ook maar enige vorm van verandering. Mijn bevindingen:

- Ik kreeg mijn profiel niet goed afgestemd op het geluid wat ik hoor. Dat geluid wijkt teveel af van de standaard geluiden waarmee je dat in moet stellen. Dus ik heb iets ingesteld wat bij benadering dat geluid weergeeft, maar zeker niet hetzelfde is. Het is dan ook de vraag of het überhaupt iets zou kunnen/moeten doen.
- De beschrijving die wordt gegeven van de werking in combinatie met AR had ik wat meer van verwacht. Het had net zo goed zonder AR gemaakt kunnen worden, want de omgeving heeft geen enkele invloed op het spel. Het spel an sich is dan ook vreselijk saai; je moet je er echt toe zetten om de 10 minuten door te komen. De beschrijving dat je op zoek zou moeten gaan naar de vogeltjes in je omgeving is wel erg optimistisch. Het is meer draai en tik, draai en tik. Vaak had ik ze al "gevangen" voordat het geluid harder werd, waardoor ik ook vraagtekens zet bij de effectiviteit. Want hoe kan het werken als je het geluid vaak al snel weg geklikt hebt? Ik zou denken dat training beter werkt als het meer een constant geluid is wat je tijdlang zou horen. Niet hele korte fragmentjes, zoals in deze app.

NB. ik heb al jaren tinnitus, maar meer als achtergrondgeluid. Sinds december heb ik echter aan 1 oor spontaan gehoorverlies en is de tinnitus aan die kant veel erger geworden, meer voorgrondgeluid geworden. Vandaar dat ik ook aan de app begonnen was. Toevallig zojuist terug van afspraak met KNO arts, maar helaas geen duidelijkheid kunnen krijgen over het hoe en waarom, laat staan een fix. Dus vrees een beetje dat dit blijvend gaat zijn.

Ik hoorde vorige week inderdaad het nieuws voorbij komen over de prijs die de app gewonnen had. Dat was toevallig net een een dag of wat nadat ik mijn abonnement stopgezet had. Ik heb het een tijdje geprobeerd, zo'n 43 dagen achter elkaar elke dag 10 minuten spelen. Helaas zonder ook maar enige vorm van verandering. Mijn bevindingen:

- Ik kreeg mijn profiel niet goed afgestemd op het geluid wat ik hoor. Dat geluid wijkt teveel af van de standaard geluiden waarmee je dat in moet stellen. Dus ik heb iets ingesteld wat bij benadering dat geluid weergeeft, maar zeker niet hetzelfde is. Het is dan ook de vraag of het überhaupt iets zou kunnen/moeten doen.
- De beschrijving die wordt gegeven van de werking in combinatie met AR had ik wat meer van verwacht. Het had net zo goed zonder AR gemaakt kunnen worden, want de omgeving heeft geen enkele invloed op het spel. Het spel an sich is dan ook vreselijk saai; je moet je er echt toe zetten om de 10 minuten door te komen. De beschrijving dat je op zoek zou moeten gaan naar de vogeltjes in je omgeving is wel erg optimistisch. Het is meer draai en tik, draai en tik. Vaak had ik ze al "gevangen" voordat het geluid harder werd, waardoor ik ook vraagtekens zet bij de effectiviteit. Want hoe kan het werken als je het geluid vaak al snel weg geklikt hebt? Ik zou denken dat training beter werkt als het meer een constant geluid is wat je tijdlang zou horen. Niet hele korte fragmentjes, zoals in deze app.

NB. ik heb al jaren tinnitus, maar meer als achtergrondgeluid. Sinds december heb ik echter aan 1 oor spontaan gehoorverlies en is de tinnitus aan die kant veel erger geworden, meer voorgrondgeluid geworden. Vandaar dat ik ook aan de app begonnen was. Toevallig zojuist terug van afspraak met KNO arts, maar helaas geen duidelijkheid kunnen krijgen over het hoe en waarom, laat staan een fix. Dus vrees een beetje dat dit blijvend gaat zijn.
Heftig man. Hier is het af en aan wat aanweziger dan anders, maar gelukkig nog steeds niet op een manier die me in de weg zit. Tis vooral de angst dat het erger wordt, bv wat jij beschrijft, dat het vervelend maakt... Jammer dat je niks aan de spel hebt gehad, toevallig je bevindingen ook met de developers/makers gedeeld? Wellicht kunnen ze er wat mee en de boel verbeteren.

Ik kwam ook nog wat onderzoeken tegen:

Als ik verder zoek zie ik dat de kans op klachtverminderende behandelingen binnen enkele jaren aanwezig is. Een universele oplossing of genezing lijkt op korte termijn onwaarschijnlijk.

Sterkte. Ik was er na een jaar of 20 wel min of meer aan gewend, maar vandaag werd ik wakker met veel herrie in mijn rechteroor, dat had ik allang niet meer gehad. En toen dacht ik weer aan dit topic.

Dank voor de uitgebreide review. Bij mijn (kortstondige) gebruik lukte het ook niet "mijn" geluid na te bootsen, misschien is dat logisch als het eigenlijk duidt op doofheid voor specifieke frequenties. Het spelletje nam ik eigenlijk niet erg serieus, dat helpt natuurlijk niet mee.

Ik vermoed dat de Zorginnovatieprijs dan ook werd uitgereikt vanwege het "innovatieve" karakter (een game) en niet voor bewezen effectiviteit. Een "hiphopnummer dat tinnitus wegneemt" kan wellicht de Zorginnovatieprijs 2026 binnenslepen.
Als ik verder zoek zie ik dat de kans op klachtverminderende behandelingen binnen enkele jaren aanwezig is.
Blader eens terug naar pagina 1...

Ik zou de champagne nog niet uit de koelkast trekken want de inhoud is vrij ontnuchterend na de wat sensationele kop, maar toch worden er weer stapjes gezet lijkt het:

Ik zou de champagne nog niet uit de koelkast trekken want de inhoud is vrij ontnuchterend na de wat sensationele kop, maar toch worden er weer stapjes gezet lijkt het.

Voor wie dit interesseert, de arts licht het onderzoek toe in Nieuwsweekend (tweede onderwerp, aflevering 22 nov 2025):

Back