Vocal coach gezocht (omgeving Utrecht)

JohnDoe36

Gedeactiveerd account
Heb van de week voor het eerst gezongen en het schijnt volgens sommige niet zo slecht te klinken. :P
Probleem is dat ik mijn stem totaal niet onder controle kan krijgen en geen idee heb wat wel en wat nooit haalbaar zal zijn.

Zoek dus een vocal coach (liefst omgeving Utrecht) die weet wat er uit mij te halen is.
Probleem met vocal coaches.. ze geven vaak een te positief beeld van de werkelijkheid en heb weinig zin geld uit te geven aan een kwakzalver die elke week zegt dat er dikke verbetering is maar werkelijk enkel geld aan het binnenharken is.

Iemand ervaringen of een adresje weten laat het weten. :okdan:

Niet bijdehand bedoeld maar na 1x zingen kan je toch geen wonderen verwachten? Als je naar programma's a la the Voice kijkt dan is er vaak een slag volk dat teveel is opgehemeld door de eigen omgeving...met teleurstelling als gevolg. M.i. is het eerder de omgeving die te positief is. Kritiek geven en krijgen is doorgaans niet leuk...echter wel eerlijk. Hoe tenenkrommend is bovenstaande wel niet bij Voice Kids? Kinderen die voor 'schut' staan en bij god niet begrijpen waarom.

Wat zegt jouw omgeving over jou als ik vragen mag? Mooi/apart stemgeluid?

Heb je al gezocht naar officiële vocal coaches? Coaches met feedback van leerlingen? Via Facebook is misschien ook wat te vinden.

Amsterdam:

http://www.zangpedagoog.info/index.htm

Heel wat anders dit, wel met feedback.

Laatst gewijzigd:
Wat zegt jouw omgeving over jou als ik vragen mag? Mooi/apart stemgeluid?

"ik heb slechter gehoord" :D

Zou wat opgenomen is kunnen posten maar dat durf ik niet. (edit) Weet je wat fok it hier is ie. https://soundcloud.com/champ-records/alive-again
De bedoeling was eigenlijk enkel weer lyrics te schrijven maar hier en daar kwam feedback dat ik het zingen toch eens een kans zou moeten geven.
Luister (op eigen risico) en oordeel zelf zou ik zeggen. :P

Nog even voor de duidelijkheid:
- De tekst is nog niet af (het einde is mij te snel/te veel)
- Heel zacht gezongen in de hoop dat de straat het niet zou horen.
- Vers geschreven en van papier af gezongen.
- Eerste keer dat ik zing.

Heb je al gezocht naar officiële vocal coaches? Coaches met feedback van leerlingen? Via Facebook is misschien ook wat te vinden.

Amsterdam:

http://www.zangpedagoog.info/index.htm

Heel wat anders dit, wel met feedback.

Ik zit op FB wat rond te snuffelen. Probleem is zoals al aangegeven iemand te vinden die eerlijk oprecht les geeft. Zal die link even checken thanks.

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat je een inschatting moet maken voor jezelf waar je heen wilt. ga eens bij een paar zangcoaches langs om te kijken of ze met je op een lijn zitten. En bepaal je budget. De coaches die ik ken werken niet onder de 50 euro per uur.

Wat ik veel tegen kom bij klanten zijn "zangcoaches" die het allemaal wel weten. Ze zingen zelf zo vals dat het behang van de muur valt, en hun zang klinkt achteruit vaak net zo goed als vooruit. Kijk dus heel goed uit, want er zijn er veel "die het wel kunnen".

Ik zou een paar zangworkshops gaan doen.. in zo'n groep leer je ook mensen kennen die hetzelfde doen (altijd leuk) en sowieso is het veel betaalbaarder.

Heb toen ik jonger was aardig wat zangpedagoges gehad maar ben later met een maatje naar een zangworkshop gegaan die in een jongerencentrum werd gegeven... dat voelde toch veel relaxter dan bij alle zangpedagoges waar ik daarvoor les had gehad..
Bovendien vraag je je bij zo'n priveles echt soms af waar je mee bezig bent.. al die malle oefeningen enzo :D

Zingen is eigenlijk gewoon vooral doen en durven en je stem leren ontdekken. Een stem is een spier en net als bij sport moet je hem ontwikkelen en leren wat wel en niet kan.
Techniek is natuurlijk belangrijk maar juist uit onzekerheid of niet bekend zijn met wat je wel en niet kunt ga je sowieso al knijpen of forceren om tonen te bereiken en je stem op een verkeerde manier gebruiken.
Afijn.. er zijn ook tal van gitaristen die uit over-ijverig bezig zijn allerlei RSI klachten ontwikkelden.. een gezond afgepast gebruik is dus wel handig.. zangworkshop dus :okdan:

Veel zangers hebben nooit een degelijke zangopleiding gehad maar hebben gewoon goed geluisterd naar anderen

Ik heb goeie ervaringen met Vocal Center, hebben ook coaches in Utrecht:
http://www.vocalcenter.nl/zangers/zangles-utrecht.html
Ik heb zelf les gehad van Michelle, veel van opgestoken, zeker een aanrader als je wat meer wil met vocalen. Ze hebben een kennismakingsles voor 40,- waar je behoorlijk wat van op kan steken. De reguliere lessen zitten nu geloof ik rond de 66 euro. Niet goedkoop, maar een must als je wat verder wil komen.

Je hebt in ieder geval een mooi karakter in je stem, dus lijkt me dat dat zeker mogelijkheden bied. Wat ik nu nog een beetje mis in de opname die je plaatst is inderdaad wat zelfverzekerdheid. Iets meer zingen alsof je het meent... Dat er een paar noten of wat misschien niet goed zitten vind ik ondergeschikt, maar ja, ik vind Nick Cave bv een briljant zanger en da's nou ook niet echt het toonbeeld van toonvastheid... ;-)

"ik steek mijzelf even in die wolfskleren" ;) wat ik hoor is dat je na 10 zinnen al moe bent.. als eerste moet je in super conditie zijn om te zingen. hop met die beentjes en drie marathons per half jaar rennen. ik bedoel natuurlijk je moet het veel doen. en geen jont meer in die hangmat. Je bent immers geen Amy ...de ene moet natuurlijk heel veel inspanning voor leveren om strak te zingen de ander doet het uit zijn losse pols.
maar wie ben ik

Ik heb goeie ervaringen met Vocal Center, hebben ook coaches in Utrecht:
http://www.vocalcenter.nl/zangers/zangles-utrecht.html
Ik heb zelf les gehad van Michelle, veel van opgestoken, zeker een aanrader als je wat meer wil met vocalen. Ze hebben een kennismakingsles voor 40,- waar je behoorlijk wat van op kan steken. De reguliere lessen zitten nu geloof ik rond de 66 euro. Niet goedkoop, maar een must als je wat verder wil komen.

Heb even gekeken, ik krijg er zo'n musical gevoel bij, volgens mij moet ik dat juist niet hebben omdat je dan technieken gaat aanleren die je weer heel moeilijk zijn af te leren buiten het musical gebeuren voor zover ik begrepen heb.

Je hebt in ieder geval een mooi karakter in je stem, dus lijkt me dat dat zeker mogelijkheden bied. Wat ik nu nog een beetje mis in de opname die je plaatst is inderdaad wat zelfverzekerdheid. Iets meer zingen alsof je het meent... Dat er een paar noten of wat misschien niet goed zitten vind ik ondergeschikt, maar ja, ik vind Nick Cave bv een briljant zanger en da's nou ook niet echt het toonbeeld van toonvastheid... ;-)

Thanks en ja idd lef tonen door die mic daar draait het om. Zover ben ik nog niet hehe.

"ik steek mijzelf even in die wolfskleren" ;) wat ik hoor is dat je na 10 zinnen al moe bent.. als eerste moet je in super conditie zijn om te zingen. hop met die beentjes en drie marathons per half jaar rennen. ik bedoel natuurlijk je moet het veel doen. en geen jont meer in die hangmat. Je bent immers geen Amy ...de ene moet natuurlijk heel veel inspanning voor leveren om strak te zingen de ander doet het uit zijn losse pols.
maar wie ben ik

Marathons kan men vergeten, maar idd ademhaling is heel belangrijk bij zingen.

Wat enorm helpt is om een microfoon en interface aan te schaffen (als je dat nog niet al hebt). Schrijf een liedje, neem de instrumenten op en zing er overheen. Luister naar de zang en kijk wat je beter zou willen en probeer dat voor elkaar te krijgen. Wat ook helpt is om de opgenomen zang te auto-tunen als het vals is. Vervolgens kun je meezingen met de auto-tuned versie. Dat werkt voor mij erg goed als oefening.

Ik stel dit voor omdat het goed is om te weten aan welke aspecten van je stem je wilt werken voordat je naar een vocal coach gaat. Dan besteedt je de 50 euro per uur toch wat efficiënter.

Wat enorm helpt is om een microfoon en interface aan te schaffen (als je dat nog niet al hebt). Schrijf een liedje, neem de instrumenten op en zing er overheen. Luister naar de zang en kijk wat je beter zou willen en probeer dat voor elkaar te krijgen. Wat ook helpt is om de opgenomen zang te auto-tunen als het vals is. Vervolgens kun je meezingen met de auto-tuned versie. Dat werkt voor mij erg goed als oefening.

Ik stel dit voor omdat het goed is om te weten aan welke aspecten van je stem je wilt werken voordat je naar een vocal coach gaat. Dan besteedt je de 50 euro per uur toch wat efficiënter.

De gear heb ik. Die €50,- is zo uitgegeven als ik daarmee binnen een middag weet welke kant ik op kan met mijn stem. :) Heb vroeger wat rap gedaan, dat was ik nu weer van plan eigenlijk maar misschien omdat ik ook wat ouder wordt de overstap heb gemaakt naar zingen.

Heb even gekeken, ik krijg er zo'n musical gevoel bij, volgens mij moet ik dat juist niet hebben omdat je dan technieken gaat aanleren die je weer heel moeilijk zijn af te leren buiten het musical gebeuren voor zover ik begrepen heb.
Ik denk dat je gevoel dan verkeerd is.. Even een stukje achtergrond; ik ben bij Vocal Center gekomen omdat ik voor een aantal optredens weer met een death metal grunt moest gaan zingen (had ik toen alweer zo'n 20 jaar niet gedaan). Ik wilde echter voorkomen dat ik mijn stem zou slopen, wat destijds nog wel eens wilde gebeuren. Is dus weinig musical-achtigs aan, maar gewoon een praktische benadering van wat IK wilde en waar IK naar toe wilde met werken. Uiteindelijk ben ik ook voor normale zang daar blijven gaan en ook daarin prima mijn eigen lijn kunnen blijven volgen. Zij vragen wat JIJ wil en werken met je samen, het moet dus vanuit jou komen. Het is gewoon fijn om een eerlijk klankbord te hebben. Dat is in mijn optiek ook wat een vocal coach moet doen. En kan zo breed gaan als je zelf wil, ik vond het ook leerzaam om te horen wat zij van eigen geschreven stukken vonden. De ene keer deed ik wat met die feedback, de andere keer was ik eigenwijzer. Je krijgt betere feedback dan dat je het aan vrienden of bekenden laat horen, die zijn altijd te aardig... ;)

Neem contact met www.thevocalcouch.nl want daar hebben ze ook lessen in Utrecht. Jammer dat ik niet in Utrecht woon want ik zou je zeker kunnen helpen in je vraagstukken, alleen is het voor jou wel handiger dat jij bij een ervaren docent terecht komt. Ik deel ook de adviezen van SmartBits, Succes!

De Complete Vocal Technique is voor alle stijlen geschikt. Dat er een grote klandizie uit de musical wereld bestaat (spreek uit ervaring) is een toeval, maar er wordt absoluut geen genre of manier van zingen vereist. Je kiest hoe jij wilt klinken en in welke stijl wilt zingen. Een geautoriseerde CVT-teacher moet in ieder geval zo goed mogelijk de verschillende manieren van zingen (toonhoogte, effecten, ademsteun techniek en dergelijke) kunnen onderwijzen.

EDIT: Je audio voorbeeld is zeker niet slecht hoor! Ik zie zelf wel potentie dus pak je kans (ik meen het serieus hoor). En zoek een geschikte vocal coach. Mijn advies als het over budget gaat: je bent goedkoper uit met 5/6 lessen bij een goede leraar dan meerdere keer bij een minder goede die wellicht goedkoper is (waar jij in ieder geval geen vooruitgang boekt).

Wees ook geduldig, sommige zangers hebben na een paar lessen genoeg om verder te komen en sommigen hebben iets meer tijd nodig. Ik denk dat jij in een paar maanden al veel kunt bereiken!

Laatst gewijzigd:
Back