Netwerk voor grote orkestrale scores + vienna symphonic ensemble 5

musicheaven

Ouwe rot
Kan iemand me uitleggen hoe je precies een netwerk opzet om twee computers te gebruiken met een enkele daw?

- ik heb nu 12gig ram geheugen, maar loop vaak tegen de limiten van de ram (en cpu) omdat ik veel orkestrale samples gebruik.
Ik lees hier en daar dat het mogelijk is twee pc's te gebruiken en dan heb je dubbele kracht uiteraard.

het beste programma hiervoor zou vienna ensemble pro 5 zijn; enkel ethernetkabel nodig en je kan twee pc's met elkaar laten communiceren, zou zelfs een goede bridge zijn tussen 64bit en 32 bit plugins en dergelijk.

maar hoe werkt het dan? moet je je daw installeren op pc1 en je vsts op pc2? en hoe zit het dan met dongles? lijkt me een brok info om te verwerken...bomen..bos..

is een oplossing die vaak wordt gedaan hoor sunny- maar is echt als je veel samplelibraries ed gebruikt

iemand?

Geen idee hoeveel computerkennis je hebt; eerst zul je een netwerkverbinding tussen de twee machines moeten maken. Het voldoet niet om een kabel tussen beide te plaatsen - je moet ze ook een uniek adres geven. Daarbij komt dat afhankelijk van of de netwerkkaart het zelf detecteerd een kruiskabel nodig is als je ze zonder tussenkomst van een netwerkswitch wilt koppelen.

Op de machine waarop je de DAW draait zet je vervolgens ook de Vienna Ensemble client applicatie - hiervoor is een dongle nodig met de licentie voor de client.

Op de machine waar je de plugins wilt draaien installeer je de Vienna Ensemble host applicatie - hiervoor is ook een dongle nodig met de licentie voor de host. Omdat de plugins nu op deze tweede machine draaien is de licensering daar ook van toepassing - dus domgles, activering etc.

Via de netwerk verbinding stream je nu vervolgens de aansturing naar de plugins (midi) en audio van de plugins. Brilliante oplossingdie ook cross-platform werkt - dwz je kunt ook bijvoorbeeld een combi van Mac en PC toepassen.

Patrick.

hoi Patrick, alvast bedankt voor tips! wordt ik al heel wat wijzer van.

1. wat ik niet snap: als ik - ik zeg maar wat - east west play gebruik, moet ik dan een ilok hebben voor de hostpc EN voor de clientpc? (twee licenties dus?) dus dan moet ik al mijn plugins dubbele licentie betalen, ik veronderstel dat ik dat gedeelte verkeerd heb begrepen..

2. Als ik het goed begrijp heb je voor vienna ensemble pro enkel een netwerkkabel nodig, maar geen extra geluidskaart en midi-interface, dus dat is al een voordele van deze oplossing.

Licenties moet je enkel hebben daar waar de plugin draait - in dit geval dus op de host. Het is dus niet nodig om meerdere licenties te hebben van een plugin - tenzij je meerdere hosts hebt (dat kan ook n.l.). De library (files met samples) staat ook op de host machine.

Klopt - alles gaat via het netwerk en je hebt dus geen audiokaart nodig in de host. Ensemble werkt met gigabit verbinding - let wel dat als je via een switch wilt gaan werken deze switch gigabit moet ondersteunen.

Patrick.

Klopt - alles gaat via het netwerk en je hebt dus geen audiokaart nodig in de host. Ensemble werkt met gigabit verbinding - let wel dat als je via een switch wilt gaan werken deze switch gigabit moet ondersteunen.

gelukkig is dat anno 2015 voor nieuwe switches amper een probleen

groot voordeel (en dit is een tip voor iedereen) dat je zo probleemloos al je 32bit vsts kan draaien in een 64host - veel beter dan bv jbridge naar het schijnt

nog een voordeel en tip voor iedereen is dat je bv vsts kan draaien in logic!

Ik gebruik het behalve als slave pc oplossing via het netwerk, ook op de DAW pc zelf voor een paar plugins die in Cubase zelf vervelend doen. :-)

Ik zou gewoon bouncen. Deze systemen zijn voor echte pro's. Ga je 1 machine updaten dan moet je dat op de andere ook doen= veel extra werk + gezeik als je ongeluk heb. Dus als je het doet moet je oppassen met updates + nieuwe plugins. Kijk maar eens op hun forum wat er kan gebeuren qua gezeik

Verder dus gewoon pragmatische blijven denken en je zelf niet te moeilijk maken. Tenzij je een control room engineer hebt die al je systemen onderhoud als jij ligt te pitten. En die draaien dan met productie en test omgevingen. Dat soort werk.

Ik zou gewoon bouncen. Deze systemen zijn voor echte pro's. Ga je 1 machine updaten dan moet je dat op de andere ook doen= veel extra werk + gezeik als je ongeluk heb. Dus als je het doet moet je oppassen met updates + nieuwe plugins. Kijk maar eens op hun forum wat er kan gebeuren qua gezeik

Verder dus gewoon pragmatische blijven denken en je zelf niet te moeilijk maken. Tenzij je een control room engineer hebt die al je systemen onderhoud als jij ligt te pitten. En die draaien dan met productie en test omgevingen. Dat soort werk.

als dat een dagdienst baan is houdt ik mijzelf aanbevolen :o:

dag Madr,
thanks voor je reply!

Ik ken je niet en weet niet welk soort muziek je maakt? EDM is helemaal anders dan professionele orkestarrangementen; totaal andere manier van werken, veel meer ram en dergelijke nodig; voor elektronische muziek heb ik massa's CPU en ram over op mijn computer, niet voor orkestwerken.

je moet er ook de laadtijden van elke plugin en dan nog eens van elke sound bijtellen en dan nog eens bouncen en dat dus voor minstens vijftig kanalen.
Is extreem tijdrovend.

beste - wat bijna elke componist in het genre doet - is dat je dan een grote template hebt van een paar honderd kanalen waar al je instrumenten al geladen staan.

Heb je er zelf ervaring mee - met die updates en dergelijke? ik kan niet goed volgen: waarom is updaten een probleem?

alvast bedankt!

Nee joh dat updaten valt wel mee. Ik gebruik al behoorlijk lang dezelfde versie van Ensemble Pro en de plugins van Vienna East West en SAM versies werken prima. Weinig updates en ook niet altijd nodig om er op te zetten. Als het stabiel draait op het systeem en het werkt fijn dan zou ik er lekker van afblijven. Ik ga niet iedere update er op zetten omdat die bestaat.

Ja, dan kun je inderdaad een standaard sjabloon gaan gebruiken. En het zijn RAM eters dus daar heb je dan geen last van op je DAW host. Ik draai trouwens standaard een 32 bits server en een 64 bits server naast elkaar op de 64 bits slave pc zodat ik plugins van beide soorten op dat systeem kan gebruiken.

Met updaten bedoel ik ook nieuwe plug-ins proberen. Als je gewoon een steady systeem gebruikt waar je niet veel aan veranderd is het zoals elbee zegt goed te doen.

En als je het met bouncen doet hoef je niet alles te bouncen. Gewoon om geheugen/cpu vrij te maken. Als je dan een dikke cpu hebt en pci express ssd voor je audio files gebruikt moet dat bloed snel gaan. Ook het inladen van samples voor je plug-ins.

Maar nu ik begrijp dat je alleen orkesten doet is clusteren/load verdelen misschien het slimst wil je strak doorwerken.

ik probeer bijna nooit nieuwe updates en mijn goed draaiend systeem wordt bijna nooit veranderd en komt zelfs niet op het net om problemen te vermijden, dus daarvoor moet ik het niet laten.

ik werk met OS op SSDschijf 1 en samplelibraries op SSschijf2, maar dan nog duurt het laden van sommige instruments soms heel lang hoor (er zijn bv bepaalde instrumenten bij trillian of bij east west ministry of rock die echt gigantisch zijn!)

ik doe niet alleen orkesten, maar voor gewoon EDM is er geen enkel probleem op mijn pc:)

Back