MC-307: makke filters??

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Ligt het nu aan mij of klinken de filters van de MC-307 erg mak? Ik hoor op sommige patches zelfs geen verandering als ik bv de cutoff dichtdraai. Als ik dan bv mn resonance helemaal omlaag draai hoor ik bij het dichtdraaien van de cutoff dus niks gebeuren.... de draaipots lijken soms haast geen bereik te hebben, het klinkt zo braaf..

Ik heb btw mn resonace limiter uit staan....

Op mn D2 was dit ook vaak het geval... Ik vermoed dat dit bij de 505 ook zo is. De Roland grooveboxen worden vaak geroemd om hun betere geluidkwaliteit ivm de yamaha rm1x bv. Ik vind de geluiden ook wel voller klinken op de 307 maar het klinkt wel wat minder extreem allemaal.

Nu heb ik wel de presets beoordeeld maar dat is aan de ene kant logisch.. Ik heb niet direct programming skills dus ik beoordeel hem nu op de patches die erin zitten. Om een synth goed te laten klinken moet je hem vaak zelf programmeren lees ik vaak omdat de presets vaak bagger zijn. Maar ja, voor je dat goed onder de knie hebt ben je wel effe verder.. je zal bij aankoop dus af moeten gaan op de presets..die moeten dusdanig goed zijn dat ze aspirant kopers kunnen overtuigen.

Zouden mensen die zicht niet kunnen vinden in wat ik over de filters van de 307, D2 of 505 zei misschien een file kunnen oploaden waarin deze dus wel piepen, scheuren en schreeuwen als speenvarkens? Gewoon dik en gruwelijk zeg maar?

Btw:
Ik zat in een eerdere post al een beetje de 307 af te zeiken om zn cheapo behuizing en lelijke speelgoed design.. ik ben er wel degelijk tevreden mee.. vooral het editten is comfortabel door zn grote lcd scherm.. je kan je parameters nu overzichtelijk instellen.. dat was wel even anders op mn D2... Ook de indleling van de patches in categorien is super...

waar wil je de filters mee vergelijken dan? qua schreeuwen als analoog zal het wel niet worden denk ik...
mischien kan het liggen aan bepaalde samples die al op een bepaalde manier zijn gefiltered, kan zijn dat in bepaalde freq gebieden het filter niet veel uit haald... de mc-303 had ook dit fenomeen...

resonance limiter, wat wil dat zeggen? als een geluid te hard word door de reso dat alles zachter word?
of dat je kunt draaien wat je wil maar dat de reso op een bepaald niveau niet verder meer gaat?

Als ik dan bv mn resonance helemaal omlaag draai hoor ik bij het dichtdraaien van de cutoff dus niks gebeuren.

hmmm dat klopt dus tenminste als het eem 12 /24 db lowpass is

euhm.. nou ja, als ik bij mn rm1x mn reonance naar beneden draai kan ik daarna als ik de cutoff naar beneden draai een geluid praktisch wegfilteren (lp filter, geluid word steeds doffer omdat hoge tonen eruit worden gefilterd).

de rm1x is nu ook geen super exotische machine en daar lukt het me dus WEL. Ik verwachtte dus eigenlijk hetzelfde van de rolands maar dat gaat dus blijkbaar niet op...

bij sommige patches merk je relatief weinig van de filters, dit kan zijn omdat in deze patch bijv de filter alleen is toegewezen aan maar 1 van de 4 waveforms bijvoorbeeld. Of de range waarover de knop werkt is heel erg klein ingesteld. Heeft niet met de filters te doen maar met de patch instellingen.

Zelf vind ik de filters erg ok, hoewel je wel merkt dat bij het betere LFO werk (vooral op pitch) het m allemaal een beetje veel wordt en je trappetjesgedrag krijgt.

Back