Bekabelen, digitaal, wordclock?

154

Lid van de week
Ben de boel wat aan het omkabelen en loop tegen mijn eigen onwetendheid aan. Wil m'n KSP8 EN m'n Orville aan m'n Metric Halo hangen, digitaal. KSP8 hangt aan de ADAT, lekker 8io, helemaal prima. De Orville wil ik dan aan de AES/EBU hangen(1-2, XLR) EN de SPDIF(3-4, rca).

Rest is analoog voor nu, 8 TRS uit naar de TL Audio Fattrack, die weer terug lust naar 1-2 analoog in via TRS op de Halo. 3-4, 5-6 en 7-8 analoog in op de Metric zijn dan gekoppeld aan de master en groep 1 en groep 2 direct out van de Soundtracs Solo 24-4-2. Daar hangen dan middels een patchbay m'n synths aan.

Op- of aanmerkingen hierop zijn sowieso erg welkom, maar vooral ook, moet ik iets met Wordclock? Welke volgorde en wat aan wat? En welke kabels heb ik daarvoor nodig? Elke BNC goed of maakt het erg veel uit? Ik zie nogal wat prijsverschillen...

Dank!!

Dank!

En is het nodig? Voor beide? En maakt de volgorde uit? Adat zend toch wordclock mee? Of is een eigen kabel beter? Doet AES/EBU dat ook? En SPDIF?

Vragen, zoveel vragen :)

Dank!

En is het nodig? Voor beide? En maakt de volgorde uit? Adat zend toch wordclock mee? Of is een eigen kabel beter? Doet AES/EBU dat ook? En SPDIF?

Vragen, zoveel vragen :)

AES/EBU, S/PDIF en ADAT dragen allemaal een clock in hun data. Via BNC is alleen handig als je specifiek ergens de Master aan zou willen geven die niet in het systeem van de rest zit. Mijn Orion32 clocked mijn Raydat en Avocet bijvoorbeeld via deze volgorde ADAT-Mac-AES/EBU. Waarmee ik naar de Avocet ook nog een tweede stereo-out stuur via S/PDIF uit de Raydat en dus ook die weer naar de masterclock van de Orion32 luistert. Heerlijk die techniek :okdan:

Kan nog niet zeggen dat ik het helemaal begrijp, maar ga eerst eens proberen hoe het zonder aparte wordclock kabel gaat. Ben al blij als alles past en prettig bereikbaar komt te staan, studio inrichten is een wetenschap waar ik nog niet echt heel erg goed in ben vrees ik :(

Yep, 75ohm bnc kabel, maar verder hoeft het niet fancy ultra hd gold plated huppeldepup te zijn. Ik zou de Metric Halo als master doen en dan ff checken of een van de andere apparaten "wordclock termination" heeft. Die moet je dan als laatste hebben. Als ze geen termination hebben kan je ook een bnc t stukje met een terminator aanschaffen (is gewoon een bnc plugje met een weerstand erin).

Ik denk trouwens niet dat je set het gaat doen zonder wordclock. De 2882 stuurt clock of over adat of over AES niet over beide tegelijk (dacht ik).

Ja dat is ook zoiets, aes/ebu kabels? Dat zijn niet gewoon xlr-kabels??

En clock zit toch gewoon in het protocol, dacht ik? Dus nooit of/of maar altijd op alle poorten?

Ach ja, het zal wel dr wel gewoon inzitten ja. Wij hebben alles met een wordclock distributie aangesloten, dus heb er nooit echt over nagedacht. AES xlr is 110 ohm. Dus geen gewone xlr kabel. Je kan AES xlr wel gewoon gebruiken voor geluid.

En dan gaat er een wereld open vol XLR kabelvarianten, ben echt flink van het pad geloof ik. AES/EBU XLR's heb ik nu in mn winkelwagen, maar voor mn Focal's, kan ik daar microfoonkabels voor halen of moet ik echt luidsprekerkabels kopen? Als ik dan de lengte neem die ik wil(moet 7 meter hebben) staat er met dikke letters alleen voor passieve speakers.

Toestanden zeg, dat herinrichten...

Voor actieve speakers kan je gewoon mic kabels gebruiken. Trs uit de 2882 naar xlr op de focals neem ik aan? Passieve speakers hebben 2 aderige dikke ongebalanceerde kabels nodig, dus die moet je zeker niet hebben.

Kabels binnen, heb alleen het gevoel dat vriend Thomann de verkeerde heeft gezonden. Op de kabels staat DMX kabels, dat zijn toch geen AES/EBU kabels? Of is dat hetzelfde in de praktijk?

Uit de tekst op Bax:
Met een weerstand van 110 Ohm is hij geschikt voor Digitale AES & DMX signalen.

Ah dank, scheelt weer een zenuwslopend terugstuurtraject :)

Alles lijkt aan elkaar te hangen nu, het feest kan beginnen: het grote inrichten van de templates voor de Metric Halo, de KSP8 en Orville, en niet te vergeten het magische Ableton. Ik voel nu al een aantal vraagstellende nieuwe topics opkomen :)

Volgens mij heb ik een monster gecreëerd...

Back