Iemand compressor hulp voor dummies aub?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Ik vroeg me af of er geen hulp voor compressor dummies kan hier:

Stel, ik wil mijn gear beschermen tegen mijn sherman filterbank zoals de manual aanraad. Hoe stel ik m in?
Heb een cs2 pedaaltje van boss en een 3632.
Doel is zo min mogelijk geluid beinvloeden, enkel geen ongewenste pieken. Cs2 is zachter in dan bypassed. Vervelend zonder mixer naar de interface, te zacht.

Andere mensen hebben misschien ook heel gerichte instel vragen, als iemand een antwoord kent, dank.

Ik stel niets in, gewoon blijven spelen ermee en ervaren waar de lastige stukjes zitten.

Als je alleen de ongewenste peaken er uit wilt halen voor de DA conversie, dan zou ik alleen de limiter van de 3632 gebruiken. Stel de threshold zo in dat hij alleen aangaat als je bijna clipt op je interface (-1 dBFS of zo).

Bij een opname is het beter zo sterk mogelijk (niet overstuurd natuurlijk) binnen te komen om zo duidelijk mogelijk over te komen en het ongewenst nevengeluid zo veel mogelijk te overstemmen.
Als je zachtjes opneemt en dat in je DAW gaat normalizen gaat al de ongewenste rommel en opnameruis ook omhoog in volume.
Zoals Protohuman zegt, limiten net voor je de interface ingaat (waar veronderstel ik ook je monitors op aangesloten staan).

Cheers,
Exo. :mega:

Het is altijd goed zo sterk mogelijk in te sturen.
TS heeft het over pieken van de Sherman die hij onwenselijk vindt.
Ik ga er vanuit dat een 24bit DAW voldoende headroom heeft om een Sherman op te vangen.
Stel dan die pieken op 0dB.
En corrigeer achteraf.

Volgens mij heb je dan een fijnere aanpak dan een goedkope limiter zoals een Alesis of een Boss.

Helemaal niet nodig om hard in te blazen. Analoog je preamp omhoog draaien gaat de ruis even hard van omhoog als achteraf in je DAW. En als je piekt op -48dBFS heb je alsnog 16 bits aan data, dus voor resolutie hoef je het ook niet te doen.

Compressors/limiters gebruiken bij het opnemen moet je alleen doen als je zeker bent over je sound. Ik doe het wel eens want het scheelt de boel achteraf weer naar buiten jassen. En het gaat dan altijd meer om hele subtiele compressie en kleuring, niet harde dynamiekcontrole.

Limiters zijn een laatste redmiddel, niet een standaardinstrument waar je naar moet grijpen.

Nou de Sherman kan nog wel eens brutaal zijn, en onverwacht harde signalen geven. Ik neem web dat klinkse daarom een limiter wil gebruiken, en niet zozeer als artistieke keuze.

Bij een opname is het beter zo sterk mogelijk (niet overstuurd natuurlijk) binnen te komen om zo duidelijk mogelijk over te komen en het ongewenst nevengeluid zo veel mogelijk te overstemmen.
Als je zachtjes opneemt en dat in je DAW gaat normalizen gaat al de ongewenste rommel en opnameruis ook omhoog in volume.
Zoals Protohuman zegt, limiten net voor je de interface ingaat (waar veronderstel ik ook je monitors op aangesloten staan).

Cheers,

Grotendeels achterhaalde theorie uit het cassettebandjes tijdperk.
Als je WAT zachtjes opneemt? De ene bron is de andere niet. ;) Zo hard mogelijk opnemen is helemaal niet nodig in een moderne interface op een Daw. Daarom is recorden nu ook zo makkelijk geworden. Zorg dat de bron optimaal is voor dat ie bij de interface aankomt en je kan het eigenlijk bijna niet keer fout doen, zolang je maar niet clipt. Dus blijf er royaal onder, mixt iTb ook nog makkelijker vind ik.

Nou de Sherman kan nog wel eens brutaal zijn, en onverwacht harde signalen geven. Ik neem web dat klinkse daarom een limiter wil gebruiken, en niet zozeer als artistieke keuze.

Heb ik helemaal geen last van en ik gebruik hem best wel rauw....het is gewoon veel gebruiken en weten wanneer je waar een knop anders moet zetten om het tegen te gaan. Beetje lomp om overal maar te gaan compreesen en limiten om je signaal beheersbaar te houden....je kan beter je signaal de baas zijn.
Ik compress alleen maar als ik een geluid dat creatief gezien nodig heeft kwa klank.

wat Exel zegt.
-1 dBFS? dat is echt niet nodig. zolang je een beetje een behoorlijke converter gebruikt kun je gerust een heel stuk zachter insturen.

wat bescherming tegen pieken betreft, zou ik inderdaad de limiter op de Alesis eens proberen, of het compressor gedeelte instellen als limiter als dat beter klinkt. (als de 3632 een beetje hetzelfde is als de 3630: peakdetectie, hard-knee, snelle attack, hoge ratio en dan de threshold zo afstellen dat de pieken afgevangen worden)

er is overigens niets mis met een limiter inzetten om pieken tegen te houden. zolang je maar beseft dat dit invloed heeft op de klank.
compressie / limiting kun je op meerdere manieren gebruiken.

Haha.. iedereen is het weer lekker met elkaar eens. ;)

Ik zou zelf als het echt back to basics live zou zijn, wel een limiter gebruiken.
Als je alles al beetje binnen de perken hebt ingsteld en op wil gaan nemen in de studio, lijkt het me niet
nodig een limiter in te zetten.. imo.

Ik heb hier een keer een boel geknal gehad uit de tr8, ik dacht dat t geld ging kosten. Die kick compressen op de tr8 dat gaat gewoon fout, maart was iets anders toen, dat was echt niet normaal.
Nee ik las dat je met de sherman woofers kan oproken omdat ie zo vreselijk laag gaat, idem tweeters in t hoog. Maar daar helpt een compr niet tegen natuurlijk.
Ik wil idd niet kleuren of ik enkel limiten.
Vast niet veel aan te doen, soms is het ok qua volume, draai je een knop en is het volume weg. En dan heb ik t niet over een low pass filter :)

Grotendeels achterhaalde theorie uit het cassettebandjes tijdperk.
Als je WAT zachtjes opneemt? De ene bron is de andere niet. ;) Zo hard mogelijk opnemen is helemaal niet nodig in een moderne interface op een Daw. Daarom is recorden nu ook zo makkelijk geworden. Zorg dat de bron optimaal is voor dat ie bij de interface aankomt en je kan het eigenlijk bijna niet keer fout doen, zolang je maar niet clipt. Dus blijf er royaal onder, mixt iTb ook nog makkelijker vind ik.

De ene zijn ervaring is de andere niet.
Fijn te lezen dat we het er beiden over eens zijn dat de bron op z'n minst optimaal moet zijn ;).

Cheers,

Ik heb hier een keer een boel geknal gehad uit de tr8, ik dacht dat t geld ging kosten. Die kick compressen op de tr8 dat gaat gewoon fout, maart was iets anders toen, dat was echt niet normaal.
Nee ik las dat je met de sherman woofers kan oproken omdat ie zo vreselijk laag gaat, idem tweeters in t hoog. Maar daar helpt een compr niet tegen natuurlijk.
Ik wil idd niet kleuren of ik enkel limiten.
Vast niet veel aan te doen, soms is het ok qua volume, draai je een knop en is het volume weg. En dan heb ik t niet over een low pass filter :)

Zet er een lp en hp filter op. Of tenmiste iets wat cut onder de 50hz ofzo zoals deze http://www.bax-shop.nl/equalizer/dbx-131s-equalizer
In combi met die limiter ben je er dan.

Deze kost 70 euro, met regelbare hpf: http://www.marktplaats.nl/a/muziek-...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Deze slechts 40 euro: http://www.marktplaats.nl/a/audio-t...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

En die zet je dan tussen de output van de DAW en je monitors. Dan kun je al het geweld opnemen en toch je speakers heel houden. Compressie bij opname zou ik alleen doen als je het geluid wilt kleuren

Analyse van je wensen:
1. Je wil het maximum aan auditieve info registreren.
2. Je wil multi-track werken.
3. Je wil met software editen.
4. Je wil je speakers, interface (AD converter) en effecten beschermen.

Mijn werkwijzen:
1. Neem alles op, gebruik gêên limiter of compressie als dat geen creatieve keuze is, compressie haalt een deel van de auditieve informatie weg of past het aan.
2. Niveau van je opname wordt in de multi-track edit bepaal, zorg ervoor dat het voldoende is qua amplitude.
3. Maak in de edit de keuze welk deel van het spectrum de eindmix haalt. Een low-cut op 80, 90 hZ op baslijn, drone of andere synth-laag is vaak wel dienstbaar naar de kick toe.
4. Zet de monitoren niet op de max, zorg voor een goede combinatie versterking - speakers bij passieve afluisteren.

Geniet ervan,,,

Laatst gewijzigd:
Back