rm1x rec. noten niet goed

druid

Ouwe rot
Hey,

Mijn rm1x pakt als ik iets opneem de eerste noot niet goed? Die wordt afgekapt en klinkt te kort, vaak staat de noot ipv de eerste tel op de laatste tel van de laatste maat.

Probleem is zowel bij overdub als replace mode.

Iemand suggesties.

Druid

dan is er iets goed fout hoor. Ik heb dit probleem nooit gehad.

Ben je nu op aan het nemen via midi (dus dat je via een keyboard of synth inspeeld) of speel je de noten in via het kleine toetsenbordje op de rm1x?

het antwoord is denk ik simpel.. je speelt te vroeg in.. je eerste noot speel je nét iets in voordat je rm1x aan zn nieuwe opname loop begint.

Ik heb het idee dat een extern keyboard wat beter inspeelt.. je hebt dan dat je beter in de maat speelt, quantiseren gaat simpeler zo omdat je noten al bijna goed staan..

Ik speel de noten in op de drukknoppen van de rm1x, ik ben niet gewend om dingen realtime in te spelen. Misschien dat ik daarom uit de maat druk.

Ben net overgestapt van (midi)trackers naar hardware sequencen op de rm1x.

Heb m'n setupje ook meteen maar veranderd, plaatje!

De 1e noot komt ipv op 01:000 op 04:445 ofzo... (bij 480ppq en 1 maat)

De lengte is ook niet goed, vaak 1 tel minder dan andere noten.

Je hoort al dat de rm1x de noot afkapt bij het inspelen.

Druid

De lengte kapt hij af als het einde van de opname loop bereikt is.... Ik speelde eerste ook alles in met het rm1x keyboardje.. totdat ik besloot mn roland keyboardje aan mn rm1x te koppelen... Speelt wat beter in zoals ik al zei...

Coole setup btw.. netjes en proper

je begint idd net te vroeg met inspelen waardoor de noot helemaal aan het einde staat.
de oplossing is in het rec menu loop op "on" zetten en gewoon de molodie spelen.
kijk wel uit dit kan je beter niet in replace mode doen want dan wist hij de rest geloof ik weer.
daarna kan je het gewoon quantisen.

H

H

Ik heb een Rm1X geleend en ondervind nu hetzelfde probleem als Druid hierboven aangaf.

'Te vroeg inspelen' (dus eigenlijk aan het einde van het pattern de eerste noot inspelen) is de oorzaak niet. Ik speel nml. in het eerst rondje dat de pattern opneemt bijv. een bassdrum in. Als ik de opname dan stop en vervolgens play start gaat het goed. De bassdrum start dan op het juiste moment; maar als ik play stop en opnieuw start, laat -ie de eerste noot steeds liggen; hij speelt dan even niets terwijl de sequencer al wel loopt, en speelt dan die bassdrum vervolgens wél weer in de volgende rondjes dat de loop loopt. En hoe vaak ik dan ook herstart dat probleem blijft...

Wat me wel opviel is dit: na het opnemen staat measures op 001 wanneer length bijv. 12 is. Na het stoppen staat measures echter ook op 12, en wanneer ik dan weer start, begint -ie ook op de stand 12 te lopen; dus: 12, 001, 002. Als ik dan met de cursor die 12 eerst weer terugzet op 001 gaat het weer goed, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling...

In de handleiding staat niets over die measures dat het probleem verhelpt. OS versie is 1.12.

Iemand die dit herkent / een oplossing heeft ?

Zoals al aangegeven klop ik de beats niet te vroeg in, dat kan ook helemaal niet als je alles in het eerste rondje opneemt; de manual heb ik doorgespit daar kom ik het niet tegen.

Ik dacht in eerste instantie dat je na stop misschien ook nog de |< knop zou moeten indrukken, maar dat werkte ook niet. Na urenlang van alles uitgeprobeerd te hebben ben ik er uiteidelijk achter gekomen dat het wél met die |< knop moet, maar dat daar wat stof onder zat en daarom slecht contact maakte ! :geslaagd: :( :stupid

Misschien meteen ook maar plaatsen in deze thread, toevallig ook gisteren opgestart: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=648646#post648646

Maar goed ik ben er gelukkig uit nu. Eerste paasdag lekker constructief bezig geweest dus...

Hoe stel je de metronoom aan?

Hoe stel je de metronoom aan?

Origineel geplaatst door Alexander
Je hebt een count off aanstaan! Ik stel hem altijd in op 1 maat, de rm1x telt dus 4beats af en begint dan pas met opnamen..

Tip: stel de countoff lengte naar eigen behoeven in en/of zet de metronoom aan. Begin dan, zoals boven al vaker gezegd, niet te vroeg met inspelen!

Ik vind het echt niet in de manual.

Utility dan 4 keer op cursor ---> drukken

Dan stel je bij "click mode" in of je de metronoom wilt horen tijdens, rec, play, rec & play, altijd aan of altijd uit.

"click beat" geeft de verdeling voor de metronoomtikken aan, alleen op de eerste, op eerste en derde, op alle vier, op achtste en zestiende.

"rec count" geeft de topic gerelateerde aftel aan. Van 0 tot 8 maten bepaal je hier de tijd voordat er wordt opgenomen.

stukkie keek, toch?

Dank je wel...

Dank je wel...

...D'r staat veel, heel veel in die manual, maar ik vind 'em lastig om dingen op te zoeken. Vanwege die phrase-, pattern- en songmode krijg je ook het idee dat veel informatie er drie keer in staat. Dat lijkt me slimmer te kunnen.

Maar goed , ik weet wat ik weten wil.

Groeten van Pjeut.

Back