Music-maker progs e.d.

Beatbrother

Stamgast
Hey,

Een vriend van me heeft niets van materiaal en hij gebruikt momenteel music-maker e.d. om muziek te maken.

Je weet wel met van die klaargemaakte stukjes melodies die je dan kan plakken enz.

Nu is mijn vraag :
De samples die bij deze programma's zitten, zijn deze gecleared en vrij om te gebruiken of zitten daar
nog altijd auteurs-rechten op zodat je ze alleen moogt gebruiken voor huis-tuin en keuken gebruik en niet
om te releasen.

Greetz,
Bart

In eerste instantie is het helemaal niet de bedoeling geweest van de ontwikkelaars van die programma's (Magix Musix Maker, Ejay enz... ) om iets "serieus" te releasen met die samples. Terwijl ze wel vaak zeggen van "met dit muziekpakket word je even groot als Dj tiesto", maar dat is pure marketing-techniek om het product te verkopen. Ik denk zelf dat er geen copyright of protectie op zit, omdat de platenmaatschappijen toch niks willen van die muziekstukken die uit samples bestaan geplukt uit die programma's.

ps. ik zou je vriend aanraden om bijvoorbeeld een versie van fruityloops of andere sequenzer te halen die goedkoop zijn. Daarmee doe je denk ik veel meer ervaring mee ;)

Re: Music-maker progs e.d.

Origineel geplaatst door Beatbrother

De samples die bij deze programma's zitten, zijn deze gecleared en vrij om te gebruiken of zitten daar
nog altijd auteurs-rechten op zodat je ze alleen moogt gebruiken voor huis-tuin en keuken gebruik en niet
om te releasen.

dit staat in de manual en op de doos als het goed is.
Ik heb tig van deze pakketjes verkocht toen en hab dat eens ooit gelezen.

Ben eens op de website gaan kijken van Magix ...

Daar heb ik gezien dat er staat i.v.m. de samples :

Vrij bewerkbaar & rechtenvrij !

Dus ik veronderstel dat men hiermee bedoelt dat je de samples mag gebruiken om uit te brengen ...

Greetz Bart

Heb wel gezien dat ze regelmatig door 'bekende' DJ's/Producers worden gemaakt deze samplebanks... Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze hun riedeltjes daarna totaal rechtenvrij weggeven...

Daarnaast komt dan nog even je eigen geweten de hoek om kijken. Zou je zelf iets uit willen brengen, en het van jezelf noemen, wat je eigenlijk alleen maar gemixed hebt?

Back