Mac MIDI Patchbay en MOTU Express 128

DungBeatle

Ouwe rot
Hey,

Heb een 5-tal MIDI instrumenten die allemaal via een MOTU Express 128 verbonden zijn.

Als computer heb ik een iMac.

Wat ik tot nu toe totaal niet versta van die MOTU is hoe men dit eigenlijk hoort te gebruiken. De manual legt eigenlijk quasi niets uit. Heel toevallig ben ik op een gratis programma gevallen dat "MIDI Patchbay" noemt, en dat laat me toe om die MOTU perfect te gaan configureren, in samenwerking met de standaard OS "Audio MIDI Setup" tool. Als ik de Patchbay niet loop, dan werkt mijn setup totaal niet.

Dus hoe komt het dat MOTU op de Mac die Patchbay (of gelijkaardig) blijkbaar nodig heeft, terwijl de manual van dat ding in alle talen zwijgt over extra nodige software ?

<confused> :?

Ik doe dat in cubase,, de midi routing ... een DAW dient daarvoor...

@Stephen: dus zou het juist zijn om te zeggen dat die MOTU gewoon veronderstelt dat iedereen met een DAW werkt? Ik werk, tot nu toe, niet met een DAW.. (de bedoeling is van dit wel in de toekomst te doen, want heb al Logic Pro gekocht)

mss is er een vergelijking te maken met een audio card ??? Daar zit ook ni veel uitleg bij..
En tja, ik heb voor een DAW, ook enkele maanden gewerkt met V-Stack en Cantabile,,

Ik lees hier:
Bad Points
No standalone operation - eg as a MIDI patch
Dit betekent dus dat je een daw nodig hebt om de configuratie te gebruiken.

Jij hebt de midi-interface versie gekocht van Motu...die is bedoeld om inderdaad via je computer geconfigureerd te worden, zoals bijv via een DAW of extern programmaatje dat de verschillende ins en outs met elkaar combineert.

Wil je dat niet, en wil je dit op het apparaat zelf doen dan had je de midi-patchbay versie van Motu moeten kopen ofwel de Motu Midi Express XT. Daar kun je routings in opslaan, of aanpassen zonder tussenkomst van een computer

Lastig dat het niet standalone kan werken

Was je in feite beter af met een tweedehands AMT8/Unitor, die kosten geen drol en doen wel perfect dienst als midi patchbay, ongeacht of ze aan een pc aangesloten zijn... Wel oude pc nodig om ze in te stellen.

En zo leert een mens toch lekker bij he? Had idd misschien beter de Express XT gekocht... hmm..

500 euro
vs
±75 euro (?) voor unitor/amt8

Ik zou ook liever mijn 4 emagic amt8's vervangen door een Express XT, maar aan de prijzen laat ik met plezier een oude computer staan in de studio om die krengen in te stellen. ..

500 euro
vs
±75 euro (?) voor unitor/amt8

Ik zou ook liever mijn 4 emagic amt8's vervangen door een Express XT, maar aan de prijzen laat ik met plezier een oude computer staan in de studio om die krengen in te stellen. ..

Zelfs met de oude Midi express XT (parallele poort versie) kun je inderdaad presets gebruiken, die koop je wel voor een prikje, maar nadeel is natuurlijk zeer slechte ondersteuning op moderne pc's.
Ik gebruik zelf meestal live keyboards, al het inkomende wordt dan naar alle midi uitgangen gestuurd.

Back