Nord Lead 2x als aanvulling op Nord Electro 4d? Graag mening / advies

tBone

Nieuwkomer
Hallo folks,
Ik heb een Electro 4d en dat is echt een lekker apparaat. Ik heb 2 boards nodig in mn band, om naast de standaard piano en organ sounds waarmee ik begeleid, te kunnen aanvullen. Denk aan een vette Liquido / Narcotic Sound (die ik nu op de Electro redelijk heb nagebootst), of mooie solo geluiden van nummers van bijvoorbeeld The Killers / Stereophonics.

Ik heb geboden op een Lead 2x, maar is zo'n synth (ipv keyboard) niet te 'technisch'? Ik wil er best mee experimenteren, leuk zelfs, maar staan er ook goede standaard samples op waar ik op kan terugvallen in de band?

Online kom ik er niet goed uit.

Graag jullie advies, dank!

PS ik heb gezocht op een soortgelijke vraag, maar denk dat ik wel een nieuw threadje mocht openen ;-)

Grtz Timo

Hoi Timo, laat dat dus mijn Nord Lead zijn waarop je hebt geboden 8o)

Maar om je vraag toch te beantwoorden, de Lead is een van de makkelijkste synths om te bedienen en de basisprincipes van synthese te leren. Dit omdat er geen ingewikkelde menu's zijn waarin functies zijn verborgen: bij elke knop staat erbij wat je ermee kunt. Er zitten honderden kant-en-klare presets in, zowel losse geluiden als wat Clavia 'performances' noemt; dat zijn combinaties van meerdere geluiden tegelijk. Je kunt altijd terugvallen op deze presets en performances, maar de Nord Lead leent zich ook vooral om dan zo'n preset te gaan aanpassen naar je eigen smaak. Heb je iets moois gemaakt, dan kun je dat opslaan en live of in de oefenruimte weer laden. Samples zitten er niet in, want alle sounds worden met synthese gemaakt, dus opgewekt met oscillatoren en dan door een filter gestuurd enzovoort.

Oké, ik heb geprobeerd er geen verkooppraatje van te maken ;)

Haha ik moest hardop lachen, ik wist dat dit wereldje klein was, prachtig :-)

Nee je hebt me helder uitgelegd wat ik online niet kon vinden en dank daarvoor! Ik zag net ook jouw mailtje met een antwoord op mijn bod/vraag. Laten we hem daar even voortzetten, dan kan deze op slot wat mij betreft.

Grtz

Back