Moog 5U formaat bitcrusher ?

aeroflux

Stamgast
Hoi allemaal,

Is er een bitcrusher in MOOG / 5U modular formaat ? Er zijn er genoeg in het Eurorack-formaat

Ik las al elders op het internet dat met sample and hold ook bitcrushing gedaan kan worden, maar bereik je dan hetzelfde effect ?

Dank,
groet Patrick/Aeroflux

Aangezien bitcrushen een digitaal effect is is het vrij makkelijk zelf in mekaar te zetten met een Arduino met Audio in en uit, een Raspberry Pi met USB audio in, een patchblock (gelimiteerd tot maximaal 10 bits / 22khz), of een willekeurige SoC met AD en DA.

Note: ik ben verder niet thuis in synth modules, ben nogal nieuw.

Je kan met S&H een soortgelijk effect bereiken door je audio erdoorheen te sturen en dan de gate input als de bits aan te suren.
Maar je krijgt dan geen arifacts die je bij bitcrushen wel krijgt.

S&H heeft een beperkte samplefrequentie, normaliter geen gelimiteerde sampling-depth, je vermindert in principe alleen je sampling rate.

Hoe bedoel je dat?
S&H houd op het moment van de gate de CV waarde vast totdat er een nieuwe gate is en dan pakt hij die CV waarde.
Dus zoals ik het zie verander je de "bitrate".

synth5.gif

Als je dus hele snelle gates zal sturen volg je meer de werkelijke golfvorm, des te minder gates, des te blokkeriger de golfvorm zal zijn.

Volgens mij wil de topic starter ook het aantal bits veranderen. Dat is een stuk lastiger met S&H.

Hoi, ja ben op zoek naar sample- en bitreductie.
Als je naar bovenstaande afbeelding kijkt is volgens mij y-as bitreductie, en horizontaal sample rate reductie. Als je het zo bekijkt , kan je dan concluderen dat sample @hold allebei doet?

Bitreductie:
PureData-WhatIsDigitalAudio-Pcm-en.png
Hhmmm ja natuurlijk, maar hoe ga je op dezelfde sample frequentie naar een 12 bit signaal? Of een 8 bit? Met een S&H kun je dit wel een beetje benaderen, maar een echte bitcrusher klinkt toch wel echt een stuk anders.

Hoe bedoel je dat?
S&H houd op het moment van de gate de CV waarde vast totdat er een nieuwe gate is en dan pakt hij die CV waarde.
Dus zoals ik het zie verander je de "bitrate".

Ja dat veranderd de bitrate, maar een bitcrusher veranderd ook de sample-depth, en niet alleen de sample-frequentie.
Zou je analoog kunnen doen met een quantizer, maar geen idee of er quantizers bestaan die makkelijk aanpasbaar zijn qua aantal output waardes (again: newbie).

Een normaal geluidsignaal van een CD heeft een sample-rate van 44.1khz en een sample depth van 16 bit. Als je het aantal bitjes van de sample depth veranderd krijg je minder mogelijke waardes.

Voorbeeld: bij een sample-depth van 1 bit heb je 2 mogelijke waardes (maximaal of minimaal), dat veranderd het signaal dus in een soort van pulse-wave.
Bij 2 bits heb je 4 mogelijke waardes, 3 bits 8, etc. etc.

Back