Ervaring gezocht met tijdelijke uitvoer en invoer tbv modificatie

Lacrosse

Rise of the Machines
Goedemiddag,

Ik sta op het punt om een microfoon naar Oktavamod te sturen in de VS voor modificatie.
Het gaat hier in douanetermen over een tijdelijke uitvoer en invoer.
Wie kan mij vertellen welke documenten ik moet bijvoegen om ongewenste douanekosten te voorkomen?
Kan ik dit zelf doen of moet dit via een expediteur/douanebeamte?
Bruikbare tips meer dan welkom!

:halleluja

Belletje naar de douane lijkt me.
Ik kreeg er ooit onverwachts mee te maken en na een gesprek over de telefoon was mij duidelijk gemaakt dat ik een formulier had moeten invullen voor een vergunning/vrijstelling. Dat had ik niet gedaan, dus mocht ik dik 900,- piek aan BTW aftikken.

Man man man, wat zit die postmarkt toch vervelend in elkaar. Ik heb inmiddels contact gehad met een grote expediteur, met de douane en met postnl en informatie opgezocht bij UPS, DHL, FedEx etc.
Om een lang verhaal kort te maken ......
Mijn vorm van uitvoer, modificatie/reparatie en invoer wordt in de post/douanewereld passieve veredeling genoemd gecombineerd met tijdelijke uitvoer. De douanebeambte gaf aan dat ik van de meeste postbedrijven sowieso geen medewerking mag verwachten. Meestal slaan ze gewoon de waarde aan en hebben weinig boodschap aan uitgebreide beschrijvingen. Dokken bij terugkeer dus.
Wil ik het op de juiste manier hebben afgehandeld dan moet het via een expediteur maar dat is een kostbare aangelegenheid die de waarde van de modificatie overstijgt.
UPS, DHL en FedEx zijn pas bereid een uitvoerdocument op te stellen bij goederen met een waarde van minimaal 1000 Euro
Voor goederen met een relatief lage waarde is simpel gezegd geen eerlijke oplossing.
Bij postnl stelde ze zelf voor om de mics als gift naar de VS te sturen en dan met een lage fictieve waarde te laten retourneren. Tja, aan dat laatste werkt de andere partij als commerciële verzender logischerwijs niet mee.

Dit zegt de belastingdienst over tijdelijke uitvoer:

U kunt op 2 manieren de goederen voor tijdelijke uitvoer aangeven. Dit kan door:

een uitvoeraangifte te doen
een carnet ATA aan te vragen

De regels die gelden voor de aangifte ten uitvoer, gelden ook voor de aangifte tot tijdelijke uitvoer. Dit geldt ook voor de mogelijkheden voor afwijkende procedures voor aangifte.

Beiden te duur dus de markt biedt blijkbaar geen eerlijke oplossing.

En als je nuhet ding demonteert en enkel het te modificeren verstuurd, waarde peanuts? Kunnen ze dat zo terugsturen.

Hela,

Wil je de oktavamod op de Oktava MK219 gaan laten doen?
Ik meen dat er op internet een uitgebreide beschrijving staat hoe die te doen, misschien is zelf doen een optie.

Als dat geen optie is voor je kan je misschien geholpen worden door Andreas Grosser of Olaf Prinz in Duitsland of door
In Engeland zit Xaudia, dat kan je ook nog proberen.
Ik heb met alledrie de adressen goede ervaringen.
Ze zijn kieskeurig met de klussen die ze wel of niet aannemen, dus ga er gerust van uit dat je te horen krijgt dat ze geen Oktavamod doen, maar ik geef deze tips toch om twee redenen:
- misschien doet één van deze jongens de Oktavamod wel.
- misschien weet één van deze jongens waar je moet zijn binnen de EU

Ik hoop dat je wat hebt aan bovenstaande.

Nog iets:
Mocht je inderdaad een MK219 okavamod gaan doen, dan ben ik wel erg benieuwd naar de ervaring daarmee.
Ik heb namelijk zelf ook nog één MK219 en twee stuks MK319 liggen .. ;)

inderdaad CN23 formulier, aangeven dat het om een reparatie gaat. je hebt immers al invoerkosten en BTW betaald over je microfoon.

Back