Korg Z1 is dood :(

Lacertus

*ISOCHRONE*
Mijn Korg Z1 doet het niet meer! HELP!

Gisteren deed hij het nog gewoon, en hebben we enkele mooie uurtje samen beleefd, maar nu doet hij helemaal niets meer... Er gaat niets zoemen, de display licht niet op, nada, nakkes, niente!

Ik heb hem even open gedraaid om te zien of het iets heel eenvoudigs zou zijn, als een los contact, kapotte zekering, maar dat is allemaal goed. Er komt 230V aan op de eerste printplaat, maar er lijkt geen spanning af te komen. Verder reikt mijn electronische kennis helaas niet.

Is er iemand die mij verder kan helpen? Tips? Tricks? Goed reparatie-adres in de omgeving van Helmond? Alvast bedankt!

Zeer waarschijnlijk is er 1 weerstand in de voeding overleden. Ik heb bij mijn Z1 hetzelfde probleem gehad.
Helaas kan ik je nu de details niet geven, want ik ben momenteel niet thuis.

Als je soldeerervaring hebt is het eenvoudig zelf te doen mits je bekend bent met de gevaren/risico's van de geschakelde voeding.

Je kunt het probleem even googlen voor meer info. Ik zal thuis de details wel voor je opzoeken en hier posten. \

Heb ik ook gehad met mijn Z1! naar de reparateur gebracht en die vertelde dat bijna alles van de voeding naar de ... was.
Voeding is de grote boos doener!

Ben weer thuis en heb het even teruggezocht.

In mijn geval was het weerstand R4 (680kOhm) die overleden was.

Deze weerstand zit op de voedingsprint KLM1875. Ik heb een link naar de download van de service manual toegevoegd (hoop dat het zo werkt).
http://www.synfo.nl/servicemanuals/Korg/Z1_SERVICE_MANUAL.pdf

Wees voorzichtig met het werken aan schakelende voedingen. Op een gedeelte van de voeding wordt hoogspanning toegepast. Deze plekken aanraken of kortsluiten kunnen vervelende gevolgen hebben. De hoogspanning kan nog geruime tijd nadat het apparaat uitgezet is aanwezig blijven.
Je moet daarom de grote elco's ontladen voordat je met de print aan het werk gaat. Dit kan je doen door de beide aansluitingen van de elco kort te sluiten met een grote weerstand, zodat de elco spanningsloos wordt.

Uiteraard moet ik voor de volledigheid wel de "disclaimer" vermelden dat ik niet verantwoordelijk ben voor eventuele schade of andere nare gevolgen in het geval er iets mis zou gaan.

Wees voorzichtig met bovenstaande. Als je het niet vertrouwd of anderszins twijfelt, laat het dan door een professioneel uitvoeren. Ik kan Mike Philco van dit forum aanbevelen (a.k.a. synthrepair in Meppel) of bijv een tv reparateur (die zijn bekend met dit soort voedingen).

Succes!

Groeten,
Paul

Bedankt Paul!

Ik had al wat gemeten, en bij mij is dezelfde weerstand kapot. Er is reeds een nieuwe onderweg. Blijkbaar is dit weerstandje niet lekker gedimensioneerd lijkt wel, want deze schijnt vaker kapot te gaan.

Ik heb al aan den lijve mogen ondervinden dat deze printplaat flink kan 'happen'... ;)

Ik hou je op de hoogte van de voortgang!

Weerstand R4 vervangen door een 1W (ipv 0.5W) modelletje, en hij doet het weer!

Ik ben zo blij als een hond met zeven l*llen! :)

Bedankt allemaal voor de uitgebreide antwoorden!

dat weerstandje van 0,5 watt kan best belangrijk zijn.
soms worden weerstanden als een soort fuse gebruikt.
dan is vervangen door een 1 watt type misschien niet zo handig.

maar goed dat hij het weer doet...:okdan:

:mega:

Toch vreemd dat R4 (680K) doorbrand want, deze sluit periodiek een stroom van slechts 0.5 mA kort (schakelen) en dat is uitgerekend bij 330VDC zo'n 0,165 Watt. Ik denk eerder dat die weerstand fysiek dicht in de buurt zit van een sterke warmtebron en dan zal een 1 Watt weerstand ook niks verhelpen.

Back