Cubase: hoe enkel send kanaal horen

musicheaven

Ouwe rot
Hoe kan ik in cubase enkel het sendkanaal zelf (bv een reverb) horen en niet OOK de kanalen die naar die send gestuurd worden?

M.a.w. ik stuur drie instrumenten naar mijn reverb, ik wil enkel de reverb horen (en uiteraard hoe die klinkt met die drie inStrumenten ernaar toe), maar ik wil die instrumenten niet dry horen.

Soms lukt het me (veeleer per toeval), maar meestal als ik een sendkanaal SOLO hoor ik metaal ook alle DRY kanalen die naar die send worden gestuurd. Dat wil ik dus niet.

Wat ik ook wil kunnen is bv de snare EN de reverb op die snare SOLO horen, maar niet alle andere instrumenten die naar die reverb worden gestuurd. Nu hoor ik bij de reverb ofwel alle instrumenten die er naar toe worden gezonden ofwel wordt die reverb gemuted.

Stuur hem naar een group uit en zet die op solo

hey sunny, moet je dat naar die groep sturen? lukt het anders niet?
want is weer een kanaal extra in de mixer, en ik zit vaak al met heel veel kanalen in mijn projecten..

Je moet eerst het desbetreffende kanaal op Solo zetten.
Het FX kanaal wat is aangemaakt gaat dan mee op Solo.
Dan zet je het Send kanaal op Pre-fader
Dan zet je de schuif van het kanaal zelf dicht
Nu hoor je alleen het FX kanaal nog.

En om alles terug te zetten hoef je alleen de pre-fader er weer af te halen en zet je de schuif van het kanaal weer omhoog.
Wil je alleen het FX wet signaal in je mix zonder het origineel, dan laat je hem op pre-fader staan met de schuif naar beneden.
Volume van de FX regel je dan door FX send volume, Volume in de FX zelf en de FX fader in de mixer...
Genoeg 'smaken' zou ik zo denken :-)

Een beetje omslachtig misschien, maar je kunt ook de sends op pre-fader zetten, en dan de instrument kanalen muten. Vervolgens kun je het wet signaal op solo zetten.

Was het eerste wat ik bedacht
Zijn vast meer oplossingen
Voordeel is ook meer controle over de return, nadeel inderdaad meer kanalen
Je hebt wel meerdere mixerVensters

Back