Logic pro X audio region

Arv

Robot
Hoe leg ik dat uit..

Ehm, ik heb op een audio track wat regions staan, met daarin een audiofile.
Als ik die region op een willekeurige positie in de sequence zet, dan zitten de begin
en eindpunten niet op een hele maat oid en dus kan je niet de "loop infinity" knop aandoen
want dan lopen de sequences niet meer...
Waar ik naar toe wil is, hoe kan ik de audio file region vergrootten om bv precies 1 maat te
beslaan? Dit alles zonder dat de sample positie verschuift!

ik hoop dat iemand mn uitleg een beetje vat. :D

Aaaah! Ja, ik moest even drie keer lezen, maar ik snap geloof ik (hoop ik) wat je bedoelt, of naja er zijn twee mogelijkheden.

Hoe ik dit doe hangt erg af van de lengte van de region. Vrij eenvoudig als die region voor de maat begint en na de maat eindigt: Men pakken de knip tool en knipt de audio region op het begin en eind van de maat af en verwijdert de overbodige delen. Eventueel even een fade in en een fade out van +/- 10 ms en hatsee loopen maar. Maar ik denk dat je dit bedoelt:

Wat nu als de audio region voor de maat start en halverwege de maat eindigt en de region zelf is ook niet exact 1 maat waardoor loopen tot gevolg heeft dat het scheef gaat lopen? (dit is denk ik wat je hebt?)

- Knip de audio region door het midden op het begin van de maat. Nu heb je twee regions. 1 is de linker, 2 is de rechter
- Knip van regon 2 het einde af op een hele tel (een beat) of een halve of kwart bijv.
- Knip van region 1 het begin af op relatief gezien dezelfde (halve/hele/kwart) beat waar region 2 eindigt
- sleep region 1 achter region 2
- Maak een afspeel loopje en luister of je een klikje hoort of iets dergelijks op de overgang van region 2 naar 1. Zo niet, skip de volgende stap
- Maak een x-fade tussen de 2 regions. Automatische x-fade is vaak ok, maar altijd even checken of er niets veranderd in attacks van sounds etc op de overlap. Zo ja, beetje de x-fade tweaken :)
- selecteer beide regions
- rechtermuis op regions -> 'create new audio file from selection' of iets dergelijks (ik zit nu niet achter logic).

Je hebt nu een nieuwe audio region die je kunt loopen naar hartelust.

Als je bedoelt dat, naast bovenstaande, het daadwerkelijke tempo/bpm van de region anders is dan die van het project, dan wordt het een iets ander verhaal. Let me know :)

time stretchen door alt in te drukken en dan rechts onderaan de region te klikken en te trekken met je muis. Dan time stretch je de file. Idem voor links natuurlijk.

Wat ook kan, als je de file niet wilt stretchen, een lege audioregion voor of achter zetten en deze te plakken aan de originele region, dit wordt dan een nieuwe audio file BTW. Daarna kun je hem knippen naar lengte.

Aaaah! Ja, ik moest even drie keer lezen, maar ik snap geloof ik (hoop ik) wat je bedoelt, of naja er zijn twee mogelijkheden.

Hoe ik dit doe hangt erg af van de lengte van de region. Vrij eenvoudig als die region voor de maat begint en na de maat eindigt: Men pakken de knip tool en knipt de audio region op het begin en eind van de maat af en verwijdert de overbodige delen. Eventueel even een fade in en een fade out van +/- 10 ms en hatsee loopen maar. Maar ik denk dat je dit bedoelt:

Wat nu als de audio region voor de maat start en halverwege de maat eindigt en de region zelf is ook niet exact 1 maat waardoor loopen tot gevolg heeft dat het scheef gaat lopen? (dit is denk ik wat je hebt?)

- Knip de audio region door het midden op het begin van de maat. Nu heb je twee regions. 1 is de linker, 2 is de rechter
- Knip van regon 2 het einde af op een hele tel (een beat) of een halve of kwart bijv.
- Knip van region 1 het begin af op relatief gezien dezelfde (halve/hele/kwart) beat waar region 2 eindigt
- sleep region 1 achter region 2
- Maak een afspeel loopje en luister of je een klikje hoort of iets dergelijks op de overgang van region 2 naar 1. Zo niet, skip de volgende stap
- Maak een x-fade tussen de 2 regions. Automatische x-fade is vaak ok, maar altijd even checken of er niets veranderd in attacks van sounds etc op de overlap. Zo ja, beetje de x-fade tweaken :)
- selecteer beide regions
- rechtermuis op regions -> 'create new audio file from selection' of iets dergelijks (ik zit nu niet achter logic).

Je hebt nu een nieuwe audio region die je kunt loopen naar hartelust.

Als je bedoelt dat, naast bovenstaande, het daadwerkelijke tempo/bpm van de region anders is dan die van het project, dan wordt het een iets ander verhaal. Let me know :)

Ik kan je helemaal volgen, alleen is het zo dat ik regions heb die na de maat beginnen en dus kan ik die niet knippen.. Dat stukje voor de region begint (laten we zeggen op 1.2 oid) wil ik dus aanvullen, maar ik kan nergens een functie vinden die dat doet..
Als work around copy paste ik in de audiom file wat stille audio, maar het is gepiel en dat lijkt me niet iets voor Logic..

time stretchen door alt in te drukken en dan rechts onderaan de region te klikken en te trekken met je muis. Dan time stretch je de file. Idem voor links natuurlijk.

Wat ook kan, als je de file niet wilt stretchen, een lege audioregion voor of achter zetten en deze te plakken aan de originele region, dit wordt dan een nieuwe audio file BTW. Daarna kun je hem knippen naar lengte.

Dat laatste is wat ik inderdaad wil! Maar hoe maak je dan een soort "mini region" op die plek die precies past??
Of is het simpeler dan ik denk.

Select de region welke de maatvoering gaat worden voor je audioloop;

Menu:
EDIT/Timestretch/timestretch regionlength to locators.

Nu maakt Logic je audiofile net zo lang als het geselecteerde midiregion blokje (als het goed is)
Als dit niet helemaal is wat je bedoelt; kijk even bij KeyCommands, daar staan vaak sneltoetsen voor speciefieke dingetjes waar geen menu-item voor is. Deze kan je dan mappen.

Oef, jouw verhaal kan ik niet helemaal volgen Septic.
Ik zal het vanavond thuis even moeten proberen.
Maar, ik zoek dus geen stretching ofzo, het moet de audio region precies 1 maat (bv) maken maar de audio zelf moet op
dezelfde plek blijven zonder enige bewerking..
Een region aanmaken met stilte is me bv nog niet gelukt, wat met mini regions weer wel goed werkt.

Oef, jouw verhaal kan ik niet helemaal volgen Septic.
Ik zal het vanavond thuis even moeten proberen.
Maar, ik zoek dus geen stretching ofzo, het moet de audio region precies 1 maat (bv) maken maar de audio zelf moet op
dezelfde plek blijven zonder enige bewerking..
Een region aanmaken met stilte is me bv nog niet gelukt, wat met mini regions weer wel goed werkt.
Even op een andere fiets dan;

Je kan, als je het audioobject hebt geselecteerd via een keycommand (moet je even nazoeken), de locators daarop aanpassen en dan daar een timesignature van maken (klinkt allemaal heel ingewikkeld is het niet) Dan maakt Logic van dat audio-object een referentie en past ie de BPMs daarop aan. Het kan zijn dat je track dan van bijv 120 naar 123,346 bpm gaat dan, dan is eeen keerzijde ervan :)

Volgens mij wil ie juist niet time stretchen/tempo aanpassen en heeft ie daar in dit geval ook niet veel aan.

Je kunt in Logic volgens mij gewoon dubbelklikken in een leeg stuk in de arranger op een audiotrack om een lege audioregion te maken. Knip op maat en vul daarmee de region aan die je wilt loopen zodat ie 1 maat is. Voor zover ik weet bestaat er geen functie in logic die automatisch leegtes aanmaakt in een audioregion om 'm precies een maat lang te maken. Pin me er neit op vast though :P

Nog een simpele oplossing is om gewoon een afspeelloop te maken van die maat, de track waar het om gaat op solo (eventuele fx op bypass), en dan gewoon cmd+b (bounce) en het resultaat weer in logic slepen. tadaa ;) Zo deed ik het meestal in ieder geval.

Volgens mij wil ie juist niet time stretchen/tempo aanpassen en heeft ie daar in dit geval ook niet veel aan.

Je kunt in Logic volgens mij gewoon dubbelklikken in een leeg stuk in de arranger op een audiotrack om een lege audioregion te maken. Knip op maat en vul daarmee de region aan die je wilt loopen zodat ie 1 maat is. Voor zover ik weet bestaat er geen functie in logic die automatisch leegtes aanmaakt in een audioregion om 'm precies een maat lang te maken. Pin me er neit op vast though :P

Nog een simpele oplossing is om gewoon een afspeelloop te maken van die maat, de track waar het om gaat op solo (eventuele fx op bypass), en dan gewoon cmd+b (bounce) en het resultaat weer in logic slepen. tadaa ;) Zo deed ik het meestal in ieder geval.

Klopt, ik wil geen time stretch.
Helaas kan ik nu op werk het niet checken maar ik ga is kijken of ik kan reproduceren wat je zegt.
Probleem voor mij is met Logic dat ik die bewerkingen zelden doe en dus niet precies weet hoe en wat..
En toch heb ik Logic al 8 jaar..

Klopt, ik wil geen time stretch.
Helaas kan ik nu op werk het niet checken maar ik ga is kijken of ik kan reproduceren wat je zegt.
Probleem voor mij is met Logic dat ik die bewerkingen zelden doe en dus niet precies weet hoe en wat..
En toch heb ik Logic al 8 jaar..

Op zich wel herkenbaar hoor. Heb ruim 10 jaar met Logic gewerkt (zelfs nog even met de laatste windows versie), en alsnog waren er soms dingen die ik moest opzoeken/uitzoeken. Logic kan enorm veel, maar is helaas ook enorm 'bloated' . Ben zelf al een tijdje overgestapt naar Studio One 3 en dat bevalt echt enorm goed. Heel makkelijk overstappen vanuit logic (kan zelfs logic key-commands instellen als je wilt), 50% korting als je vanaf logic overstapt. Ik gebruik logic nog steeds af en toe (ga binnenkort lesgeven in Studio One, mogelijk ook Logic), maar Studio One is vele malen sneller, niet bloated met oneindig veel opties die je nooit gebruikt, minder rare buggy issues dan met logic gehad ook. Ik ga niet snel weer terug naar Logic full-time.

De standaard plugins van Logic zijn wel echt onverslaanbaar goed. Die mis ik soms wel :P. Succes trouwens. Ben benieuwd of die oplossing is wat je wilt.

Dank, ik ga het vanavond checken (ook Studio One).
Overstappen zal niet zonder slag of stoot gaan! ;)

Back