Caig DeOxit (faderlube etc) versus Kontakt Chemie (60/61 etc) wat is het verschil

MonoTron

Initiating Sequence..
Caig DeOxit (faderlube etc) versus Kontakt Chemie (60/61 etc) wat is het verschil

Caig DeOxit is volgens mij een amerikaans merk dat toch wel goed wordt aangeschreven voor het schoonmake van faders en potmeters.
Aangezien het in NL slecht verkrijgbaar is kijk ik naar de alternatieven zoals Kontakt Chemie nr 60 en 61.

Maar weet iemand of er ook echt verschil in zit? En wat is er zo specifiek aan DeOxit faderlube? Is dit schoonmaak en smering tegelijk of? of?

Ben benieuwd naar ervaringen van beide merken voor het zelf schoonmaken en smeren van oude faders en potmeters zonder ze open te solderen.

Lijkt me t zelfde voor een fader of een pot. Een voeler en een glijbaan. Stof er in. Glijmiddel dat er ooit in zat is droog, weg, vuil.
Dus er lucht inspuiten lijkt me beperkte kans op lang succes.

Zijn mijn zinnen raar? Tablet schrijven geeft me soms rare zinnen en ontbrekende letters.

Zomaar wat spray in spuiten, 'aakt t stof en vuil vloeibaar, mogelijk zelf vettig sticky icky.

Wat je hoort te doen, lijkt me, is vuil er uit, en zorgen dat mechanisch ie gesmeerd is. Dat is dus niet perse de contactstrip, maar eerder in geval fader waar t blokje in de behuizing bovenaan glijdt.
Wat ik volgende keer doe: ik blaas lucht. Niet genoeg? Openen. Wattenstaafje glijbaan proper maken met alcohol. Idem met de voeler. Dan de weerstand aanpakken door eventuele moeilijk lopende delen te voorzien van een heel klein beetje vet. Niet er in spuiten gekje. Nee, beetje spuiten op keukenrol of schaaltje, dan 'et wattenstaaf je of tandenstoker zuinig wat aanbrengen. Less is more. En nee, dan denk ik pas in t laatste geval aan de geleiders.
En als t kan: vervangen.
Enkel lucht en wat sprays blazen de viezigheid in t rond als papje. Wie weet waar t terecht komt (later ook, eens droog en losgespoten)
Als je m opent en je ziet dat de geleidende contactbaan fucked is, weet je genoeg. Spray gaat dat niet genezen. Er zijn filmpjes op yt genoeg hoe arp faders reinigen. Lijkt me best zelf te doen.

Laatst gewijzigd:
Caig DeOxit

Caig DeOxit

Caig DeOxit deze zijn binnenkort leverbaar via de normale muziekwinkels.

Back