Opzoek naar professionele sounddesigner voor hulp bij profielwerkstuk

Alberto Balsalm

Nieuwkomer
Beste lezers van Synthforum,

Misschien een ongewoon verzoek, maar ik zoek hulp voor mijn profielwerkstuk. Ik doe mijn profielwerkstuk over de effecten van (niet 'muzikaal') geluid op de luisteraar en het is me niet gelukt om genoeg goeie informatie te vinden in literatuur dus is nu is mijn enige optie om op zoek te gaan naar een deskundige in het vak. Ik ben dus opzoek naar een professionele sounddesigner/sounddesigner in opleiding die me zou kunnen vertellen over de "psychologische" mogelijkheden van timbre en dynamiek. (Bijvoorbeeld: hoe creëer je een geluid wat agressief klinkt. Ik zal een gedetailleerde vragenlijst leveren zodra ik een deelnemer heb gevonden.)

Om je input als "geverifieerde" informatie te kunnen gebruiken is het wel een vereiste dat je een professional in het vak bent.

PS: als iemand nog suggesties heeft voor literatuur over de wat meer "psychologische" kant van sound design hoor ik het maar al te graag!

Groeten, Robin

Hoi, ik heb gisteren even rondgekeken op een voorlichtingsdag van de Filmacademie. Daar is ook een afdeling Sounddesign. Misschien ook een plek waar je zoiets kunt vragen.

Beste Robin,

Er is ooit een vakgebied gelanceerd dat zich precies met die vraag bezig hield. Het heette sonologie, een term die in 1968 min of meer bij toeval viel tijdens een conferentie over de toen nog in kinderschoenen staande electronische muziek. Het woord wordt tamelijk veel gebruikt in Italië in bijvoeglijke vorm (suonologico), al weet niemand wat dat dan precies betekent. In ons land is de term bijna uitsluitend bekend als de naam van de vakstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (www.koncon.nl).

Sonologie was bedoeld als een soort tegenhanger van wat in de taalwetenschap 'fonologie' heet, maar is niet echt tot een harde wetenschap uitgegroeid. Dat is een milde vorm om te zeggen dat sonologie als wetenschappelijke discipline is mislukt. Of gelukt in zoverre dat inmiddels wel algemeen wordt ingezien dat de vraag naar de uitwerking van een specifieke klank in principe een beetje naïef is. Net zoals je van een akkoord moeilijk kunt zeggen hoe het uitwerkt, zelfs niet als je de context van het hele stuk erbij neemt.

Er zijn indertijd een paar erg abstracte artikelen over sonologie geschreven door een zekere Otto Laske, die vooral heel goed werken als slaapmiddel: het is nog nooit een sterveling gelukt om de ogen langer dan 3 seconden open te houden tijdens het lezen ervan.

In Engeland bestaat een scene ('sien') waarin men zich enorm bezig houdt met de theorie van zg. soundscapes. Dat levert veel geitenwol op dat je ongetwijfeld zult vinden als je een beetje googelt. Of je er gelukkig van wordt is iets anders. Ik werd dat bepaald niet.

Dat sonologie als wetenschappelijke discipline de mist in is gegaan, wil niet zeggen dat de gelijknamige studierichting dat ook is. Integendeel. Het spreekt boekdelen dat het Instituut voor Sonologie al in 1988 van de Rijksuniversiteit Utrecht is verhuisd naar het conservatorium. Sonologie komt pas echt tot leven als je muziek of geluiden gaat maken en "sonologische theorieën" direct vervat in composities. De studie van de electronische klankopwekking is boeiend en veelzijdig en heeft opwindende raakvlakken met uiteenlopende kunsten en wetenschappen: akoestiek, informatica, electrotechniek, wiskunde, beeldverwerking, computer graphics, om enkele te noemen.

Een meer gedetailleerde beschrijving van het sonologisch échec vind je in de inleidende hoofdstukken van de hier en daar wel inspirerende, redelijk up to date en in elk geval gratis te downloaden, dikke pil (die gegarandeerd werkt als narcosemiddel) :

http://www.soundobject.org/SObBook/SObBook_JUL03.pdf

Bedankt voor jullie reacties. Even een update: ik heb het KonCon gecontacteerd, alleen ik heb na 5 dagen nog steeds geen reactie. Ik ben dus nog steeds op zoek en ik begin steeds dichter bij de deadline te komen. :S

Pak de telefoon. En neem ook contact op met andere instellingen waar ze iets met sound design doen. Beter iets dan niets.

edit: Nog beter: zoek een sounddesigner, die vindt het vast leuk om iets over zijn vak te vertellen. Je woont in Den Haag?

Laatst gewijzigd:
Stuur je vragenlijst maar, dan kijk of ik er iets mee kan.
Misschien heb je het effect gezien van mijn WEL muzikaal geluid hier op het forum,
dus je mag je bedenkingen hebben :)
John Cage vond alles muzikaal....zelfs stilte!

Laatst gewijzigd:
Back