Lawaaiige toetsen GEM WS400

Syztm70

Nieuwkomer
Onlangs kon ik voor een prikkie een GEM WS400 op de kop tikken. Prachtige elektrische piano waar vooral mijn kinderen erg goed op uit de voeten kunnen :P Ik hou het wel bij snaren op plankjes.

Het valt me op dat de toetsen erg veel lawaai maken, bij het indrukken maar vooral bij het loslaten. Het klinkt alsof ze bij het loslaten tegen een eindstop o.i.d. aan klappen. Je hoort het boven het spelen uit.

Nu is mijn vraag: is dat een 'feature' van deze el. piano of is dat te verhelpen? Kan het zijn dat ik een buffer moet bijstellen? Het is natuurlijk bepaald geen nieuwe piano meer.

Dank alvast voor reacties!

Onlangs kon ik voor een prikkie een GEM WS400 op de kop tikken. Prachtige elektrische piano

Ik denk niet dat dit een elektrische piano is maar een digitale piano. Belangrijk verschil. Zeker hier want een elektrische piano heeft vaak dergelijke 'klaviergeluiden' die er gewoon bijhoren.

Het valt me op dat de toetsen erg veel lawaai maken, bij het indrukken maar vooral bij het loslaten. Het klinkt alsof ze bij het loslaten tegen een eindstop o.i.d. aan klappen. Je hoort het boven het spelen uit.

Wellicht is het vilt (of gelijkaardig materiaal) versleten en aan vervanging toe. Dit vilt dient als buffer van de toets zodat deze geen vervelend klikgeluid geeft. Vooral bij het loslaten hoor je dit.

Sommigen digitale piano's bevatten echter typische bijgeluiden van een akoestische piano maar daar betreft het dan het geluid van de dempers op de snaren (niet de toetsen) maar ik denk niet dat jouw GEM hiermee is uitgerust.

Ik zou eerst het vilt eens nazien, dat slijt namelijk met de jaren.

Back