TL074 kaput?

PWM

User
Gaat een TL074 stuk als de +V (kort) kortgesloten is aan 0V?

Ik heb hier een project (Resonant EQ panel PCB) waar 3 (SMD) 074's op zitten. Bij de eerste test bleek meteen dat ie het niet deed doordat de +V kort is gesloten naar 0V.
Nu heb ik een verdacht component verwijderd maar als de 074's stuk zijn zou de sluiting die ik nu meet in de chips kunnen zitten.
Voordat ik ze los soldeer...

Alvast mijn dank!

Geen idee waarom ik deze foto toevoeg? Ego dingetje.. :)
image.jpg

Zo te zien zijn alle vier de OpAmps als inverterende amp geschakeld. Het is eenvoudig na te meten.
Om te beginnen met een multimeter meten wat de voltages op de uitgangen zijn. Als een OpAmp kapot is, dan komt er of helemaal niks uit of er staat bijna de volledige voedigingsspanning op.
Met een scoop is het nog beer meten omdat dan ook de sigmalen die eruit moeten komen (op basis van de ingangen) gezien kunnen worden.

Een kortsluiting in de TL074 die de hele voeding constant naar beneden trekt is niet waarschijnlijk.
Zo'n ding klapt meestal uit elkaar waardoor er geen kortsluiting meer is.

Een tantaal condensator is wel berucht om een permanente kortsluiting te veroorzaken zonder enige hittenontwikkeling in de condesator zelf..

Het lokaliseren van een kortsluiting kan lastig zijn. Voedingspaden stap voor stap doorfrazen en steeds met de Ohmmeter meten todat de sectie gevonden is en vandaar uit verder werken (de zaak niet aanzetten - gewoon ohmse kortsluiting meten). Eenmaal gevonden niet vergeten de verbroken paden weer aan elkaar te 'lassen' alvorens weer aan te zetten.

Ja, ik heb geen professionele voeding, dan kan ik niet zien helaas.
Ik bedoelde ook de + en - van stroom toevoer, plus en ground dan.
Inelkgeval weet ik niet hoeveel die lekt ingebruik, nooit problemen gehad dus heb het verder genegeerd.
Meet zelf eens 1 door zou ik zeggen, en bekijk het stroomverbruik als je een professionele voeding hebt!?
Zoiezo vind ik het raar, en ik heb een labvoeding nodig, iemand tips ?

Zoiezo reden om NE5532 te gebruiken mischien ?, die hebben ook minder last van hoog frequente oscillatie, en pakt de input ook beter met meer weerstand,
alleen jammer dat die niet in 4 package zijn ( die moet ik ook eens doormeten denk ik ).

LoL Marc, De NE5532 een no go ?, heb je mischien ook een linkje naar deze informaties ergens ?,
of kan je mij uitleggen wat dan verkeerd is presies ?, ik heb totaal geen problemen met de NE5532 in vergelijking met de TL074/TL072/TL071.
Ik ben benieuwd wat voor problemen dit oplevert in pro aparatuur ???

De NE5532/34 knalt er makkelijk uit bij problemen van de voeding. Die problemen bestaan niet in de beginjaren van een apparaat maar als het oud is geworden dan gaan de poppen aan het dansen als bijvoorbeeld de + of - van de voeding wegvalt of niet gelijk start.

Overigens is die NE een hele andere OpAmp dan de TL (Bipolaire transistors versus Jfet) maar kan in veel gevallen wel een NE vervangen.
De NE is natuurlijk bekend van zijn lage ruisvloer maar in applicaties waarin niet veel versterkt wordt is de ruisvloer geen issue en kan er een heel scala aan OpAmps gebruikt worden.
Ook heeft de NE een zeer lage uitgangsimpedantie maar ook dat is een overbodige feature in veel applicaties.

Voorts heeft de NE een veel lagere ingangsweerstand dan een TL. Of dat van belang is hangt ook weer af van de applicaties.

Je kunt een sluiting opsporen door een constante stoom door de voeding te laten leveren en dan de spanning over de voedings-spoor te meten met een Multimeter. (Dit zijn mV's )

Verbind de - van de multimeter met de 0 op de voedingsconnector
Je begint bij de voedingsconnector en meet dan bv 20mV. Nu volg je de voedings-sporen en meet steeds weer Op het punt waar de spanning het laagst is, ben je in de buurt van de sluiting.
Ben je voorbij de sluiting dan is de spanning meestal overal het zelfde.

Meet je overal het zelfde dan zit de sluiting in de voedingsconnector of daar vlakbij. b.v onder ontkoppel c

Back