Zolder studio positie van desk

SKE

Stamgast
Binnenkort wil ik mijn zolder gaan ombouwen tot studio.

Het wordt een box in een box studio, dit heb ik voorheen al een keer gemaakt, met een dubbele deur, frame in rubbers gehangen etc. Hier was ik erg tevreden over, dit was toen een rechthoekige kamer, nu heb ik een zolder met puntdak.

Nu is mijn grote vraag, waar kan ik het beste mijn desk met monitors plaatsen?
De zolder heeft een puntdak en dus schuine kanten.
De ruimte is 7x2 meter, de 2 meter is eigenlijk net te klein voor een desk (vind ik).
Maar als de positie op de korte kant het beste is, ga ik dit natuurlijk wel doen.

Iemand ook nog tips waar ik het beste de basstraps, diffusors en absorbers kan plaatsen?
Zie tekening hieronder (sorry voor de kwaliteit tekening ;) )

Yxnp3d4U

het prentje is hier niet zichtbaar (althans bij mij niet), maar wel als je naar http://afbeeldinguploaden.nl/image/Yxnp3d4U surft
in de afmetingen ontbreekt de hoogte/schuining, lijkt me behoorlijk essentieel

2m is weinig, ik zou in een U werken met rug naar de deur lekker veel gear aan de zijkanten (en nog wat ruimte om erachter te kruipen qua kabels.)
is verre van ideaal echter. maar doet me wel wat denken aan mijn hok ;)

Goed opmerking inderdaad Rvooh, de hoogte op het hoogste punt is 3,10m.

Dat was mijn idee ook om zo te gaan zitten, dat komt mij het beste uit. Maar is dit akoestisch de beste oplossing? Ik vraag mij vooral af waar ik de basstraps moet plaatsen.

Hi,

Het is moeilijk om iets echt zinnigs te zeggen over plaatsing en akoestische behandeling zonder te weten hoe de ruimte, na de "box inside a box" constructie er uit gaat zien en diens afmetingen zullen worden.

Realiseer je je wel dat dan alle afmetingen, vooral die krappe 2mtr, nòg kleiner gaan uitvallen?

De "box inside a box" constructie buiten beschouwing latend, is plaatsing met de korte 2mtr als breedte, akoestisch beter.
Anders zit je praktisch met je rug tegen de muur, of anders in het midden van de ruimte en dus altijd in de slechtste luisterpositie.
Ruimte voor plaatsing van basstraps heb je dan ook nauwelijks.

Succes.

Laatst gewijzigd:
De 2 meter blijft over na de box inside a box, het is nu 2,15m.

Het is erg kort inderdaad die 2 meter, de monitors hebben hun eigen afmetingen, ze staan ook iets van de wand natuurlijk, dus blijft er zo'n 1,5 meter over. Het zijn ook nog eens dynaudio's bm6a...
Ik zou eigenlijk moeten testen. Tijdelijke desk neerzetten.
Maar dan basstraps en absorbers plakken, die later toch bijvoorbeeld een half metertje om geplaatst moeten worden, daar zit ik een beetje tegenaan.

Voor een goede afluistering is het beste om je monitoren in de lengte de ruimte te laten vullen met geluid. Anders heb je teveel problemen met het laag. 60 hz golf heeft een paar meter nodig. Dus vergeet die U vorm als je monitoren in de breedte laat stralen ipv de lengte. 2 meter breed ok voor een mix positie. Maar als je veel gear hebt moet dat idd naar de zijkant.

Verder is een tekening met echte verhoudingen erg handig om te kijken hoe je verder gaat.

@urbanized, die ruimte heeft de schuine kant anders. Bij lopen de lange muren schuin naar boven.

@madr, dat is interessant om te weten over die 60hz dat die een paar meter nodig heeft. Dus de u vorm is uitgesloten. Qua gear red ik het wel, alleen als ik met iemand anders samenwerk is een extra plek voor een laptop wel handig, maar daar verzinnen we wel wat op.

Kan iemand mij vertellen waar ik het beste basstraps kan plaatsen. Ook tegen de schuine kanten?

Het gaat om lage frequenties in het algemeen. Die golven zijn gewoon lang.

En volgens mij is het niet een ding van effe basstraps plaatsten en klaar. Akoestiek is serieuze wetenschap. Je moet eerste weten welke staande golven je hebt op je luister positie en vanuit daar dmv basstraps je laag aanpakken. Maar dat is dus een precies ding en per ruimte/setup anders. En dan heb je alleen je sub/laag beetje mid nog maar aangepakt.

Dus als ik het goed begrijp is het misschien handig om eerst een tijdelijke desk te gebruiken. En dan tijdens het gebruik tijdelijke basstraps plaatsen, diffusers en absorbers plaatsen en die dan op de juiste plek zien te krijgen. Is er een manier om dit te kunnen meten voor een leek zoals ik?
Heb weleens iets gelezen over 2 mics plaatsen en dan met de juiste software je ruimte afstellen.

@urbanized, die ruimte heeft de schuine kant anders. Bij lopen de lange muren schuin naar boven.

@madr, dat is interessant om te weten over die 60hz dat die een paar meter nodig heeft. Dus de u vorm is uitgesloten. Qua gear red ik het wel, alleen als ik met iemand anders samenwerk is een extra plek voor een laptop wel handig, maar daar verzinnen we wel wat op.

Kan iemand mij vertellen waar ik het beste basstraps kan plaatsen. Ook tegen de schuine kanten?

De reden dat ik die link plaatste is vanwege de smalheid/langwerpigheid van de ruimte. Ook kan je zien in welke richting je de studiodesk moet plaatsen (korte muur), waar de basstrap moeten komen (het liefst hel hoek wegwerken) en de 'first reflection' panelen. Maar je moet niet blind afgaan op die ruimte natuurlijk:)

Ik heb hier een foto van de ruimte, dat had ik gelijk willen doen, maar het staat nu vol rommel, gelukkig een gevonden toen het leeg was. Het lijkt groter dan het in werkelijkheid is. De andere zijde is exact hetzelfde als de raamzijde, alleen ontbreekt het raam daar.
De koof is nu ook weg.

xnvmlsljhft.jpeg

Laatst gewijzigd:
ik weet niet hoe profi je het aan wil pakken maar ik zou gewoon eerst eens kijken hoe je ruimte reageert als je alle structurele aspecten hebt afgehandeld.
Misschien kom je met een vloerkleed of vloerbedekking al een heel eind.
Als je alles hebt geplaatst en je loopt een paart rondjes merk je vrij snel waar de knopen zitten lijkt me? en anders gewoon ff paar metingen doen.

Back