Probleem Juno106

Heb inmiddels begrepen dat het niet makkelijk op te lossen is voor een leek. Kan wel gaan proberen met de aceton methode, maar zeer waarschijnlijk lost dat het probleem maar tijdelijk op.

Ik ben dus nog op zoek naar een reparateur die tijd heeft.

Ik heb nu net een zooi voice chips in de test staan:
6 die ik zelf heb behandeld en 13 van een klant.
Mijn 6 doen het: 4 hebben net twee uur gedraaid in een tester en de andere twee net een uur.
Van die andere 13 zijn er 4 naar de mallemiezen geholpen door onkundig (te wild) uitsolderen. Ook twee Dnaabtjes zijn vakkundig gemolesteerd.

De afgelopen 3 jaar heb ik aardig wat voice chips behandeld. Soms valt er een af maar doorgaans werkt het prima. Dit heeft ook te maken met het nasolderen en de contacten in een header met gedraaide contacten steken en die dan zowel in de header solderen alswel de pennen naar het voice boardje. De zwakheid van de penverbinding is meestal dat moeilijk gaat doen.

De eerste voice die ik heb vervangen in een Juno met een aceton behandelde is nu terug (de juno). Ik ben benieuwd of het werkelijk de voice is.

Als je het geld hebt om er Dnaab's in te zetten, dan moet je dat zeker niet laten maar, ook dat moet je laten doen door een kenner.

Waren de componenten van de originele voicechips courant verkrijgbaar, of hoe is Dnaab erin gelukt om ze zo identiek klinkend te klonen? Het is in ieder geval een zegen voor een leuke synth met een achilleshiel.

@Nicolas:
De OTA's zelf die op het origineel zitten zijn van het type BA662.
Bij de oudere Rolands werden die BA662's gebruikt voor bijvoorbeeld het VCF en VCA (6x).
Later heeft Roland de IR3109 gemaakt. Deze bevat 4 BA662's, een V/I Lin/Log converter en buffers.
DE resonatie en VCA worden door ieder een aparte BA662 gebruikt.

Voor wat betreft de BA662: De nog courante LM13600/700 is een OTA met dezelfde karakteristieken op de hoofdzaken. Voor de buffers kan de TL07x gebruikt worden.

Dnaab combineert een TL072, TL074 en 4x LM13700. Zijn grootste probleem was het oplossen van de V/I Lin/Log converter c.q. het ontwerpen van een die dezelfde karakteristiek heeft. Dat heeft hij voor elkaar gekregen. Het is een mooi stukje denkwerk.

Zo gebruik ik voor de BA662 ook een LM13700 (wel geselecteerd) en dat werkt in de meeste configuraties perfect.

Ik weet nog wel een goeie reparateur in Uden, dus niet ver van Eindhoven. Breng ik ook alles heen voor onderhoud of reparatie, is bijzonder kundig. Weet uiteraard alleen niet of hij tijd heeft. PM maar voor details.

Back