Turing machine MKII

Roonan

Lang lid
Hey,

Ik heb gisteren een MKII afgebouwd en deze lijkt goed te werken. Alleen de output lijkt altijd op het hoogste voltage te blijven hangen. Deze wordt dan bepaald door de scale potmeter. Af en toe lijkt hij dan op een lager voltage te springen om in twee stappen weer op max te blijven hangen. Dit staat verder los van de calibratie. Iemand wellicht een idee waar ik dit moet zoeken? Ik heb dit ook al op MuffWiggler gepost (in de juiste thread), maar nog geen reactie.

Als die output via een OpAmp loopt, dan zou ik eens goed nakijken of de weerstanden de juiste waarden zijn. Met name natuurlijk de weerstanden die de versterking bepalen. Als je pardoes scheel gekeken hebt naar de kleuringetjes, dan kan het zijn dat je een waarde hebt gemonteerd met een factor 10 hoger.

Als die output via een OpAmp loopt, dan zou ik eens goed nakijken of de weerstanden de juiste waarden zijn. Met name natuurlijk de weerstanden die de versterking bepalen. Als je pardoes scheel gekeken hebt naar de kleuringetjes, dan kan het zijn dat je een waarde hebt gemonteerd met een factor 10 hoger.

Nagekeken en dat blijkt niet het probleem te zijn. Het signaal is vanuit de DAC al niet zoals het hoort, dus het moet ergens voor de DAC fout gaan of de DAC is kaduuk. Ik heb een issue bij Github geplaatst. Hopelijk kan de bedenker er nog iets zinnigs over zeggen.

een soldeersluiting is met dit soort printjes snel gemaakt. vooral tussen een klein eilandje en de ground plane (0V)

Ik heb geen schema van de mark II. Als het een beetje hetzelfde is, dan geven de ledjes aan wat er digitaal in de DAC gaat.
en dat moet ook uit CV uitgang komen. (potmeter helemaal open)

Dus, gaan alle ledjes aan en uit en schuiven ze van links naar rechts?
nee: daar fout zoeken.

zo ja: check even of er geen pinnetje van de dac omgevouwen zit of geen contact maakt.
doet de spanning referentie het?

foutzoeken dus,
succes.

een soldeersluiting is met dit soort printjes snel gemaakt. vooral tussen een klein eilandje en de ground plane (0V)

Ik heb geen schema van de mark II. Als het een beetje hetzelfde is, dan geven de ledjes aan wat er digitaal in de DAC gaat.
en dat moet ook uit CV uitgang komen. (potmeter helemaal open)

Dus, gaan alle ledjes aan en uit en schuiven ze van links naar rechts?
nee: daar fout zoeken.

zo ja: check even of er geen pinnetje van de dac omgevouwen zit of geen contact maakt.
doet de spanning referentie het?

foutzoeken dus,
succes.

Kijk, daar heb ik wat aan! Dank zover!

Schema staat hier.

Alles werkt prima, dus ook de ledjes. Ik kan ledjes wissen en ledjes toevoegen met write en het patroon ook vasthouden met de potmeter. Scale werkt ook zoals verwacht. Met jouw inzicht kan ik eigenlijk alleen nog maar concluderen dat er iets mis is met de DAC of met de aansluitingen rondom de DAC. De DAC output geeft namelijk een verkeerd beeld. Ik heb verder alles twee keer nagelopen en alles bekeken onder een vergrootglas. Verder niets geks kunnen vinden. Wellicht gewoon de DAC kaduuk?

Wat gaat er precies fout: Als er zeer weinig ledjes lopen, dan gaat CV out van laag naar hoog voltage in twee tot drie stappen en valt telkens weer terug naar laag. Zodra er iets meer ledjes lopen, dan blijft het voltage hoog. Alsof er iets volloopt.

Ik heb hieronder wat linkjes naar Hi-Res foto's. Ik heb hier en daar het residu weg gekrast om beter te kunnen kijken.

Foto1
Foto2
Foto3
Foto4

dat is volgens mij toch het oude schema? (2012)

Deze printen hebben kleine spotjes en daar maak je zo sluiting. De kans dat het aan het soldeerwerk ligt is groot.
dus daar moet je goed naar kijken. met een loep of sterke leesbril. Ik zie zo best wel veel potentiele sluitingen (maar als je met een loep kijkt kan je het pas echt zien)
kijk ook naar pen 5 van de dac
kijk ook naar de solderingen van de connector van het opzet printje aan de componenten kant.

verder valt op dat de dac en de opamp tl074 geen goed zichtbare opdruk hebben. Dus mogelijk geen originele componenten zijn.

ze kunnen ook best gevoelig zijn voor clocksignalen, heb je meerdere clocksources? dan zou ik dat zeker ook eens proberen

Ik zou beginnen met het schoonmaken van je PCB. Dat heeft bij mij in het verleden vaak een enorm verschil gemaakt.

"Ik zou beginnen met het schoonmaken van je PCB. Dat heeft bij mij in het verleden vaak een enorm verschil gemaakt. "

"Dit kan ik alleen maar beamen."

Mmm. Ik niet. Zo zie je maar weer hoe verschillend ervaringen kunnen zijn.

De hars in de soldeertin die overblijft na solderen heeft een enorme hoge overgangsweerstand. Ik zie niet hoe dat van effect kan zijn op de werking van de schakeling. Het verwijderen van de hars maakt wel dat het er mooier uitziet. Wellicht heeft de electronica last van het placebo effect ;-)

Wel zie ik soldeerwerk dat voor verbetering vatbaar is en te kort afgeknipte pootjes. Het afknippen op het soldeertin is niet aan te bevelen omdat met het knippen soldeertin weggeduwd wordt naar plekken waar het mogelijk een sluiting zou kunnen veroorzaken.

"Ik zou beginnen met het schoonmaken van je PCB. Dat heeft bij mij in het verleden vaak een enorm verschil gemaakt. "

"Dit kan ik alleen maar beamen."

Mmm. Ik niet. Zo zie je maar weer hoe verschillend ervaringen kunnen zijn.

De hars in de soldeertin die overblijft na solderen heeft een enorme hoge overgangsweerstand. Ik zie niet hoe dat van effect kan zijn op de werking van de schakeling. Het verwijderen van de hars maakt wel dat het er mooier uitziet. Wellicht heeft de electronica last van het placebo effect ;-)

Wel zie ik soldeerwerk dat voor verbetering vatbaar is en te kort afgeknipte pootjes. Het afknippen op het soldeertin is niet aan te bevelen omdat met het knippen soldeertin weggeduwd wordt naar plekken waar het mogelijk een sluiting zou kunnen veroorzaken.

Je hebt helemaal gelijk. Is ook 25 jaar gelden dat ik serieus soldeerwerk heb gedaan. Ik heb toen ontiegelijk veel gesoldeerd, daarna niet meer. Nu een beetje ongeduldig, maar doe mijn best.

probleem inmiddels gevonden. Je had ook daar gelijk. Het blijkt nu dat de weerstand over de opamp 51k was in plaats van 5k1. Dit viel niet zo op, doordat de eerste kleur ringen gelijk waren. Dit is Thonk waarschijnlijk ook niet opgevallen, aangezien ik daar het bouw pakketjes vandaan had. Ben er onterecht vanuit gegaan dat alles klopte.

Anyhoe, bedankt voor alle support! Much appreciated :okdan:

Back