Oberheim OB-8

Zo te zien is het ook nog een 'page 2' versie trouwens.. (wordt niet vermeld in de advertentie :) )

Het was natuurlijk een grapje. Zijn de OB8's 2.5k waard trouwens? Ik dacht veel meer.

alleen het modulatiepookje is defect.
Zijn deze bakken een beetje te servicen?
Lijkt me wel een vette bak van wat ik heb gehoord.

Zeker mooi, maar de gemiddelde mening is dat de OBX en OBXa 10x beter klinken (=meer knaken).

OBX toch

voor onder de 3k eventueel voor de verzamelaar ,anders is men keus snel gemaak;OB6 of P6

Als je een mooie Oberheim wil uit de OBX, OBXa en OB8 reeks, dan zou ik deze kopen.
Er zullen vast verschillen zijn te vinden tussen de OB8 en de OBX maar is mijns inziens gerommel in de marge.
Alle drie de bakken vind ik retevet.

er is een heel groot (enorm) verschil tussen een OBX en OB8 hoor!,volledig ander filter,helemaal andere sound,volgens mij heb je ze niet anders zou je niet zoiets posten :)

Dat valt allemaal wel mee.
Ik heb de OB8 en de OBXa bij een kennis naast elkaar gehoord en heb zelf al jaren een OBX (8 voice) met Kenton midi.
Natuurlijk is er verschil, maar overdrijven is ook een vak hoor..

Natuurlijk is er verschil, maar overdrijven is ook een vak hoor..

Zeg dat eens tegen Dave Smith..

De OB8 is CEM3320 filter schakelbaar 4 of 2 pole ,P6 sound beetje

De OBX is 2 pole discreet filter net als de OB6

In een OB8 zitten iig de helft minder 3320's tov 'n OBxa.
En voor de envelopes wordt er gebruik gemaakt van 'n z80 ipv van 3310's. En een OB8 klinkt toch heerlijk snappy..

De versie die te koop staat 'page 2' is ook de meest interessante versie qua mogelijkheden. :)

In een OB8 zitten iig de helft minder 3320's tov 'n OBxa.
En voor de envelopes wordt er gebruik gemaakt van 'n z80 ipv van 3310's. En een OB8 klinkt toch heerlijk snappy..

De versie die te koop staat 'page 2' is ook de meest interessante versie qua mogelijkheden. :)

Doe mij toch maar de minder creamy en rauwer klinkende OBX@

Ik vind een OBX nou niet echt 'rauwer' klinken.. maar 't blijven natuurlijk subjectieve begrippen (net zoals lekkere synth)..
Zelf vind ik de 24db filters in de latere modellen erg lekker klinken.. heeft 'n beetje dat typische karakter van de P5 zoals hier :)

In de 'page 2' versie kun je trouwens ook stemmen uitzetten in het menu, zodat je bij hogere release/attack tijden hetzelfde gedrag van de envelopes krijgt als op een P5 (met 2 bassen links en 'n drieklank rechts).

Back