De MIDI learning curve

DungBeatle

Ouwe rot
Hallo,

Zoals vele beginners vraag ik me soms af wat ik op gebied van MIDI gebruik nog zoal moet leren doen?

Kunnen er enkele ervaren synth-heads hier wat woorden kwijt over dit onderwerp? Wat is een rationele leercurve? Welke technieken, en in welke volgorde?

Persoonlijk heb ik een MIDI keyboard, maar tot nu toe gebruik ik dit altijd als een vast ge-assigned master om 2 rack synths aan te sturen via split keyboard.

Wat ik bvb zou willen is met dit ene kbd al mijn synths (kunnen) aansturen, mits de nodige buttons of knoppen te gebruiken op het toetsenbord.

Thx!

Dank je voor de link.. de basics ken ik wel al. Heb jaren geleden zelf een SysEx utility op mijn Commodore Amiga geschreven.. maar wat mij vandaag interesseert is te weten wat er "in the field" zo allemaal bestaat van standaard MIDI technieken?

Bvb.. een professional heeft een MIDI master keyboard.. wat zijn de meest courante technieken die hij/zij gebruikt op MIDI niveau?

:?

Hij/zij gebruikt het klavier maar weet niet dat het dankzij midi is dat ie alles aanstuurd. :D

Pcies. Meeste mensen gebruiken een Daw die de routering van midi signalen doet. Als je meerdere hardware synths aanstuurt, gebruik je een patchbay of thru box. Vervolgens stel je op de synths zelf in welk midikanaal ze naar luisteren. Dan stuur je met je masterkeyboard noten en cc's naar de verschillende synths.

Back