"Vactrol"-based electronics? Maar wat is het?

JohnnyBusca

rocket scientist
Er is nu een hele discussie gaande over Vactrol based filters op verschillende forums (o.a. doepfer) en helaas zijn ze engels en daar ben ik niet al te goed in.

Nu vraag ik me af wat dat precies inhoud.

Op de Wiard site zeggen ze:
The Vactrol circuitry provides a certain amount of slew, giving the filter a very woody and warm tone
http://www.wiard.com/modular/borg/borg.html

Is natuurlijk erg subtiel.
Verder heb ik wat voorbeelden gevonden van vactrol sounds, maar ik weet niet goed hoe ik het 'vactrol' effect eruit moet halen?

The basic filter circiut will have the same sound. What makes it sound different is the response time of the vactrol. A vactrol is basically an LDR and an LED facing each other and encapsulated in black plastic. Since they are put together in a non precise manner, not every vactrol will behave the same. So the response times will vary, hence the difference from one filter to the next. The difference will be marginal and not widely different.

Here is a url with some samples of a vactrol filter and a vactrol phase shifter.

filter url
http://mypeoplepc.com/members/scottnoanh/slsdiy/id11.

phase shifter url
http://mypeoplepc.com/members/scottnoanh/slsdiy/id10.html
Kan iemand met me meedenken wat ik hoor?

Een LED en iets wat licht detecteert in een zwarte behuizing opgesloten. En omdat ze het dan een beetje knullig in elkaar zetten klinkt de ene nooit het zelfde als de andere.

Je hebt toch ook compressors die op zo'n manier werken?

Die schakeling heet een opto coppeler. (Moet je nog wel weten JB ;) )

En die zit ook in JoeMeek spul oa.

Volgens mij een goedkopere manier om saturatie na te bootsen, maar wat dan snel genoeg is voor hogere frequenties.
(wat bij buizen veel vervorming geeft volgens mij)
En in deze opstelling is het toch de feedback in een filterlus. Dus ook nog met een delay erin zodat je een net andere filter karakteristiek krijgt.

Origineel geplaatst door fuse
Die schakeling heet een opto coppeler. (Moet je nog wel weten JB ;) )
Uiteraard weet ik dat! Dat hebben wij op school gehad, vrind!

Verder heb ik wat voorbeelden gevonden van vactrol sounds, maar ik weet niet goed hoe ik het 'vactrol' effect eruit moet halen? Kan iemand met me meedenken wat ik hoor?
De electronica erachter kan ik begrijpen, maar hoe hoor je het? Is het een soort van onstabiele filter tracking? Een soort van noise rondom je cutoff? Een response die niet linieair maar ook niet exponentieel is?

Ik wil leren te luisteren.

En de mensen dat het weer een nieuwe snack was. ;)

Van echt slachtafval van varkens natuurlijk.
De 'Vactrol'. :W

Even deze oude thread oppoetsen. :) Wie heeft er Vactrol modules in z'n modular zitten? Wat was je overweging om Vactrol modules aan te schaffen (of te bouwen)? Wat is de meerwaarde? Mp3's ter verduidelijking zijn natuurlijk het mooist. :)

Origineel geplaatst door Hazes
Even deze oude thread oppoetsen. :) Wie heeft er Vactrol modules in z'n modular zitten? Wat was je overweging om Vactrol modules aan te schaffen (of te bouwen)? Wat is de meerwaarde? Mp3's ter verduidelijking zijn natuurlijk het mooist. :)

Ja, de A-101-1 &-2 van doepfer

M'n Boogie & Borg-2 van Wiard hebbe ook vactrols dacht ik

Livewire frequensteiner & model 12 van Plan B

zal's wat clips posten

Back