AKG 712 pro in combinatie met Steinberg UR22

olav

Stamgast
Goedemorgen,

In verband met dramatische akoestiek ben ik voornemens om (deels) met een hoofdtelefoon te gaan produceren waarbij ik neig naar de AKG K712. Ik ben in het bezit van een Steinberg UR22 interface en kom op diverse fora tegen dat een hoofdtelefoonversterker noodzakelijk is, zeker bij deze combinatie.

Mijn vraag is in welk opzicht het weglaten van een versterker tot uiting komt. Heeft dit voornamelijk te maken met een gebrek aan volume of spelen meer zaken een rol zoals bijvoorbeeld dynamiek. Met andere woorden is een versterker wel echt noodzakelijk of komt de K712 ook tot zijn recht als ik hem direct aansluit op de UR22.

Volgens mij is de K712 niet heel moeilijk aan te sturen.
Zal imo dus wel loslopen.

Wel een hele mooie hoofdtelefoon qua "eerlijk" geluid/mooi gebalanceerd.

Ik ken die audiointerface niet, maar ik heb een K712 Pro direct in een Motu Ultralite MK3 Hybrid interface geplugd en dat klinkt uitstekend. Dus die K712 Pro kan ik je sowieso aanbevelen. Ik zou het gewoon uitproberen als ik jou was, als het ruk is kun je er altijd nog een versterkertje tussen knallen. Mijn advies tijdens je zoektocht is om je vooral niet gek te laten maken door alle, vaak tegenstrijdige en ongefundeerde, berichten die je tegenkomt op high-end audio fora. Iedereen vindt zichzelf een expert en de wereld der audiofielen hangt nog van meer emotie, aannames, napraterij, dogma's en bovennatuurlijke verschijnselen aan elkaar dan menige religieuze sekte.

Bedankt voor de reacties. En inderdaad een goed en vrij logisch plan om het gewoon uit te proberen. Een versterker kopen kan altijd nog, mocht dat noodzakelijk zijn.

Ik zag overigens dat er behoorlijke prijsverschillen zijn met betrekking tot de K712, varierend van ca. € 250,00 tot € 450,00. Er is maar een variant, toch?

Ik zou als ik jou was de AKG 712 vergelijken met de K701/702 aangezien deze volgens mij dezelfde specificaties hebben.
Puntje van aandacht is wel dat als je bijvoorbeeld de Q701 of de K701 neemt de headband (de ribbels) bij sommige onaangenaam kunnen zitten.....
Prijstechnisch gezien zou je met een "ouder" model goed uit de voeten kunnen ;)

Ik zou als ik jou was de AKG 712 vergelijken met de K701/702 aangezien deze volgens mij dezelfde specificaties hebben.
Volgens diverse bronnen zou de K712 beter in het laag zijn (dat is bij meerdere AKGs wat zwak), al zou er ook een relatief makkelijke modificatie zijn om dat ook bij de K701/702 voor elkaar te krijgen.

Volgens diverse bronnen zou de K712 beter in het laag zijn (dat is bij meerdere AKGs wat zwak), al zou er ook een relatief makkelijke modificatie zijn om dat ook bij de K701/702 voor elkaar te krijgen.

Dat zou kunnen, weet dat de K601 wel tekort komt in het laag, ik zelf twee paar Q701's heb (die buitengewoon goed zijn in waar ze voor bedoeld zijn) maar wat ik begrepen heb is dat de Q en K volgens mij niet echt veel verschil hebben qua klankbeeld (in het laag)

Maar ik neem aan dat je als je weet wat je doet (hoe je hoofdtelefoon zijn referentie doorgeeft) je dit kan vertalen naar "the real world" .... denk dat dit in meerdere maten ook geldt voor monitoring op speakers (je hier ook het akoestisch perfect zou moeten hebben)

Maar wat je al schreef "Volgens diverse bronnen zou de K712 beter in het laag" is zeker iets om even uit te zoeken...... mocht dit niet zo zijn of verwaarloosbaar zijn dan zou een oudere versie van de K 7.. een goedkopere optie zijn voor het zelfde.

De 702 blinkt inderdaad niet uit in de lage frequenties. Het voldoet. Maar als je voor €250 een 712 kunt kopen, is dat volgens mij een topprijs. Blijkbaar is er een price drop geweest want een jaar geleden waren zowel de 702 als 712 zo'n 100 euro duurder.

Ik heb eind vorig jaar €340 voor de K712 Pro betaald, en dat was toen zo'n beetje de scherpste prijs die ik kon vinden in de hoek Benelux-UK-Duitsland.

Dank voor alle reacties! ;) € 255 bij Bax klopt inderdaad.

Ik twijfel nu overigens tussen de AKG 712 pro en de Beyerdynamic DT 990 Pro met name vanwege de veelbesproken goede prijs/kwaliteit verhouding. Misschien kan iemand me hierin nog adviseren? :okdan:

Een gewone versterker met phones uitgang heeft in de regel een apart circuitje voor die uitgang, je gebruikt er dus überhaupt de rest van de versterker niet mee. Een beetje fatsoenlijke interface zou dus net zo goed moeten werken. Er zijn ook dedicated koptelefoon versterkers, de vraag is maar of die jou meerwaarde gaan bieden. Probeer eerst maar zonder.

Op basis van wat ik van de KT 712 Pro lees zijn de resultaten erg afhankelijk van de gebruikte versterker (zoals doorgaans het geval is bij de betere koptelefoons).
Veel koptelefoon uitgangen van audio interfaces zijn op zijn best "ok" dus het is waarschijnlijk aan te raden om er eerst eens 1 te gaan luisteren in deze combinatie.

Op basis van eigen ervaring klinkt mijn HD600 aanzienlijk beter op mijn SPL 2Control dan direct op mijn Steinberg MR816X (waarbij ik de aanname doe dat de UR22 geen betere koptelefoon versterker aan boord heeft). De HD600/650 zijn echter behoorlijk kritisch voor wat betreft versterking en ik weet niet in welke mate dit voor de KT 712 Pro ook geldt.

Zoals met alles gaat het naar mijn mening om de zwakste schakel. Een high end koptelefoon aan een middelmatige headphone amp hangen zal absoluut verbetering geven maar je haalt het echte potentieel er niet uit.

Laatst gewijzigd:
Back