Zo, "The Fall Of A Rebel Angel" staat in pre-order. Ik kan bijna niet wachten, dat worden weer heerlijke spirituele avonden bij kaarslicht. De 12 liedjes vertellen zoals gewoonlijk weer een surrealistisch verhaal en daar horen wat mij betreft ook kanten gordijntjes, porseleinen engeltjes met goudgeverfde randjes en de verstikkende geur van wierook bij
De nieuwe single Sadeness (part II) is een bewerking van de Toccata en Fuga in d-mineur, het beroemde orgelwerk van Johann Sebastian Bach. Ik moest er even aan wennen, maar hoe vaker ik het luisterde hoe beter ik het ging vinden. Vooral het einde is erg sterk. Alle bekende elementen voor een great Enigma nummer zitten er (gelukkig) weer in. In "Voyageur", het vijfde studio album zaten die er niet meer in, en daar waren de fans niet blij mee. En het is waar dat de verkoop van elke nieuw Enigma album ongeveer de helft was van het voorgaande album. Een dalende verkooplijn dus, maar daarmee is nog niet gezegd dat de albums steeds slechter geworden zijn. Enigma kan nog steeds rekenen op een vaste schare fans.
"Mea Culpa" van "MCMXC a.D." vind ik nog steeds een geniaal nummer, maar het beste van Enigma vind ik - m.u.v. "Voyageur" op de andere albums staan
Vooral de onbedwingbare drang van meneer zelf om steeds meer vocale partijen te verzorgen heeft geleid tot pijnlijk gekromde tenen.
Klopt, Cretu kan absoluut niet zingen

(en kan zich kennelijk niet bedwingen om het dan toch te doen

). Je moet altijd de skip-knop van de afstandsbediening bij de hand hebben...
Maar bij "Sitting On The Moon" zou ik z'n stem weer niet willen missen