Enigma - The Fall Of A Rebel Angel

KatieMusic

"Why! ..."
1k0.jpg

Na 8 jaar verschijnt er op 11 november 2016 EINDELIJK weer een studio album van Enigma: The Fall Of A Rebel Angel

Het is het 8e studio album van Enigma met een andere zangeres, de Indonesische rock- en popzangeres Anggun.

http://www.enigmaspace.com

Op 10 oktober 2016 is de eerste single verschenen: Sadeness (Part II)

Wat Nap zegt

Manman ik kom nog van de dagen van Return of Innocence, fijn wel dat ze terug bezig zijn.

Ik vond hun eerste album (MCMXC ad?) echt gaaf destijds, maar ieder volgend deeltje daalde verder af in de wereld die normaliter wordt bevolkt door kanten gordijntjes en porseleinen engeltjes met goudgeverfde randjes en de verstikkende geur van Aldi wierook. Vooral de onbedwingbare drang van meneer zelf om steeds meer vocale partijen te verzorgen heeft geleid tot pijnlijk gekromde tenen. Bij het zien van deze clip, die cynisch teruggrijpt op een glorietijd die waarschijnlijk nooit meer terug komt, heb ik niet het gevoel dat deze trend tot een immer verdere afdaling in het smakeloze gekeerd is.

Zo, "The Fall Of A Rebel Angel" staat in pre-order. Ik kan bijna niet wachten, dat worden weer heerlijke spirituele avonden bij kaarslicht. De 12 liedjes vertellen zoals gewoonlijk weer een surrealistisch verhaal en daar horen wat mij betreft ook kanten gordijntjes, porseleinen engeltjes met goudgeverfde randjes en de verstikkende geur van wierook bij :D

De nieuwe single Sadeness (part II) is een bewerking van de Toccata en Fuga in d-mineur, het beroemde orgelwerk van Johann Sebastian Bach. Ik moest er even aan wennen, maar hoe vaker ik het luisterde hoe beter ik het ging vinden. Vooral het einde is erg sterk. Alle bekende elementen voor een great Enigma nummer zitten er (gelukkig) weer in. In "Voyageur", het vijfde studio album zaten die er niet meer in, en daar waren de fans niet blij mee. En het is waar dat de verkoop van elke nieuw Enigma album ongeveer de helft was van het voorgaande album. Een dalende verkooplijn dus, maar daarmee is nog niet gezegd dat de albums steeds slechter geworden zijn. Enigma kan nog steeds rekenen op een vaste schare fans.

"Mea Culpa" van "MCMXC a.D." vind ik nog steeds een geniaal nummer, maar het beste van Enigma vind ik - m.u.v. "Voyageur" op de andere albums staan :)

Vooral de onbedwingbare drang van meneer zelf om steeds meer vocale partijen te verzorgen heeft geleid tot pijnlijk gekromde tenen.
Klopt, Cretu kan absoluut niet zingen :halleluja (en kan zich kennelijk niet bedwingen om het dan toch te doen :stupid). Je moet altijd de skip-knop van de afstandsbediening bij de hand hebben...
Maar bij "Sitting On The Moon" zou ik z'n stem weer niet willen missen :D

Ik wil deze nieuwe Enigma CD ook wel hebben.
De sfeer en alle geluiden op zijn cd's zijn helemaal mijn smaak.
Als je de muziek met een koptelefoon beluisterd hoor je pas hoe gelikt alles bij elkaar komt.
Maar ja, smaken verschillen gelukkig.

Bij mij staat hij al op het verlanglijstje voor de Kerst net als de nieuwe Vangelis Rosetta CD.

nou dat valt op zich wel mee dit, doet me een beetje denken sferisch aan Kode 9 & Space Ape (wellicht ook door de videoclip)

er zit echt alleen wel veelst teveel reverb op imo, dat maakt het inderdaad allemaal een beetje 'neppig' ofzo gelikt plastik of woonwinkel centrum meets newage exploitatie wierookwinkel atmosfeer wat is het woord...kan het niet zo goed omschrijven

Ik vond Enigma vanaf het album Voyageur behoorlijk matig geworden. En na één luisterbeurt van het nieuwe album dacht ik dat het niet beter is geworden. Maar daar ben ik behoorlijk op teruggekomen.

Het is allereerst heel goed afgemixt en de tracks vloeien mooi in elkaar over. De vocalen zijn erg goed. Inderdaad wel veel galm, maar ik vind dat niet slecht klinken.

Ik snap wel dat mensen Enigma vinden klinken als kitscherige commerciële zweefmuziek, maar ik hoor er zelf wat meer in.

Ik vind het eerlijk gezegd ook wel hypocriet, want DJ Shadow deed precies hetzelfde als Michael Cretu vanaf MCMXC a.D gedaan heeft, namelijk met samples van reeds bestaande muziek nieuwe muziek maken. DJ Shadow wordt hiervoor op een hoog voetstuk gezet als "vernieuwend" en "uniek". Michael Cretu als iemand die wilt scoren met commerciële meuk met gregoriaans gezang en een dansbeat.

Zijn eerste vier albums met Enigma zijn erg goed. Het tweede en het derde album persoonlijk wat minder - wat te zweverig en te new age - maar ook deze bevatten goede tracks zoals "I Love You... I'll Kill You" en "Morphing Thru Time".

De albums Voyageur, A Posteriori en Seven Lives, Many Faces vind ik matig en inderdaad wat kitsch en glad. A Posteriori had een goed album kunnen zijn, maar daarvoor vind ik de melodieën wat te simpel.

The Fall Of A Rebel Angel. Ik zou zeggen: luister er wat vaker en wie weet ontdek je wat meer en ga je er dan wat meer waardering voor krijgen

Kippevel...

Amen (track 12):
"...........
Watch out
I'm not afraid
Watch out
I'm beyond the...
Is time to turn the page and love again
Watch out
I can feel your pain
Watch out
In a crying game
I'm leaving all my shadows behind

Amen x 4

Tentanda Incognita"

vond het allemaal bijzonder zoutloos en heb als chill out dj op psytrance feestjes eigenlijk nooit daar een track van gedraaid mede ook door het bijzonder hoge aanbod van oude maar zeker de nieuwe psybient en andere chillige albums en tracks....

Bij mij was het een album wat ik echt een aantal keer moest luisteren voordat ik er wat in ging ontdekken. Ik vond het eerst ook nogal zoutloos. En voor een psytrance feestje is het niet geschikt.

Dit album is meer 'detail-luisteren' met je koptelefoon op.

Ik raakte er een aantal weken helemaal weg van, maar daarna nam mijn belangstelling af en sindsdien luister ik het ook niet meer. Ik vind het ook een 'koude sfeer' hebben, als je snapt wat ik bedoel.

Ik wil Cretu zeker niet afdoen als commerciele new age muziekmaker. Als ik interviews van hem zie, merk ik wel dat hij echt met een artistieke intentie zijn muziek produceert. Het is ook wel oneerlijk dat er erg minachtend en denigrerend gedaan wordt over dat hij zijn muziek hoofdzakelijk opbouwt uit samples van reeds uitgebrachte muziek. DJ Shadow deed 6 jaar later met Endtroducing precies hetzelfde en hij krijgt dan de faam dat hij daarmee heel innovatief is.

Ik zou Cretu best als producer willen, want hij mixt het allemaal zo goed af.

in een chill op psy feestjes kan een hoop ..
en uiteraard veel eigen tracks..
Over welk genre / stijl spreken we dan?

Psychedelic chill-out (met etnische invloeden) hou ik het meeste van, in tegenstelling tot ambient chill-out dat me al gauw gaat vervelen.
Een van mijn (classic!) favorieten..."Smoked Glass And Chrome" van het album Blumenkraft uit 2003 van Ott.

Back