Bouwverslag: Modulaire Synth

karnevil9

Nieuwkomer
Als een newby in het synth wereldje, heb ik mij heel ambitieus gestort op het van scratch opbouwen van een Modulaire synth. De electronica kennis is aanwezig, wat het een beetje eenvoudiger maakt.

Het behaalde resultaat tot nu toe, bestaande uit een Yusynth VCO, ADSR, Steiner Filter, en MFOS VCA. Tevens een eigen MIDI/CV converter op basis van Arduino Nano.
30577377150_f95964d27f_b.jpg

Ik zal dit draadje regelmatig updaten met vorderingen en/of vragen.

To be continued!
Thomas

Koel!
Die Steiner VCF is tof!

Welk formaat heb je frontpanels nou gemaakt? 5u?

Ik ga inderdaad voor de 5U frontpanels. Low-budget gemaakt met plaatje aluminium, met daarop een gelamineerd papieren frontje.
Suggesties voor betere (betaalbare) oplossingen zijn welkom ;).

Op dit moment zit er een 2e VCO in de pipeline. Dit keer een eigen interpretatie van de 4069 VCO.
30247688484_e19201b9c3_b.jpg

De 4069 VCO zit achter z'n tijdelijke panel! De PWM geeft nog wat problemen, Voor het grootste deel van de slag van van de potmeter blijft de output hoog of laag.
Ergens halverwege de pot zit het gedeelte waar het PWM signaal daadwerkelijk doet wat het moet doen.

31259197506_55ea220057_k.jpg

Ik ben er ook vrij nieuw in (en bouw uberhaupt niks zelf), maar volgens mij moet je wel zo'n metalen rails er achter hangen ivm warmtegeleiding.

Ergens halverwege de pot zit het gedeelte waar het PWM signaal daadwerkelijk doet wat het moet doen.

Bedoel je dat als de pot helemaal open of dicht staat je niks meer hoort? Volgens mij hoort dat gewoon. De mijne heeft dat ook. Je kan het verhelpen door aan weerszijden van de pot een weerstand te zetten.

...maar volgens mij moet je wel zo'n metalen rails er achter hangen ivm warmtegeleiding.....

Neu, da's niet nodig. De voeding in een eurorek rek kan wel behoorlijk warm worden.

Dag, ik zit even wat rond te lezen op het forum.
Wil zelf ook iest gaan bouwen met arduino midi cv naar eurorack..., helaas soms weinig kennis van elektronica in huis.

Wel hier een tip voor mooie frontpanels!
http://www.graveertechniek.nl/
Je kan ze een illustrator bestand aanleveren met snijlijnen etc.

Dank voor de tip!! Zal een kijken wat ze kunnen betekenen voor mij!

De tweede VCO werkt ondertussen naar behoren! Het probleem met het weg vallende PWM signaal is opgelost! De potmeter welke de PWM stuurt was simpelweg te groot!

Volgende project is een MiniMoog filter van Yusynth! Hierover later meer!

De PCB's van het MiniMoog filter zijn binnen, bestucken gaat lekker rap!
32364058886_5afca0491f_c.jpg

N-FX: heb een prijs opgevraagd voor een 5U frontpanel: €65,- is vergelijken mijn methode heel veel duurder. Suggesties voor goedkopere alternatieven zijn welkom!

Panelpool al geprobeerd? Komt met prima software (Target 3001). Ze graveren niet, alleen printen. Dit kan bij aankomst nog wel een laagje lak gebruiken ter bescherming van de opdruk.
https://www.panel-pool.com

Als je PCBs laat fabriceren waarom niet de waarde van de componenten i.p.v. het onderdeelnummer als dollarcent? Minder kans op fouten, in mijn ervaring.

Formulor.de

Lasersnijden en graveren in acryl. Eps aanleveren (Adobe Illustrator, if Inkscape)

Als je PCBs laat fabriceren waarom niet de waarde van de componenten i.p.v. het onderdeelnummer als dollarcent? Minder kans op fouten, in mijn ervaring.

Op deze manier kan er naar harte lust componenten gewijzigd worden zonder het telkens aanpassen van gerberfiles. Erg handig voor 12V of 15V...

Formulor.de

Lasersnijden en graveren in acryl. Eps aanleveren (Adobe Illustrator, if Inkscape)

Formulor ziet er goed uit. Nu nog even met Inkscape leren werken!

Minimoog filter klinkt super! Heb er op de gok 2 CA3046 uit China in gezet, en het lijkt allemaal te kloppen.
Kan nog niet zeggen hoe precies de CA3046 is, moet ik nog meten. Gelukkig heb ik er een paar over!

Formulor ziet er goed uit. Nu nog even met Inkscape leren werken!

Mag elk programma zijn, zo lang je maar EPS kunt maken, weet alleen niet helemaal hoe het dan zit met die templates (als je verplicht bent een Formulor template te gebruiken, dan ben je gebonden aan de exemplaren die ze aanbieden, en dus aan de software).

Back