noob vraag over mic-preamp

kefkekeyser

Ouwe rot
In mijn zoektocht naar een goede geluidskaart om m'n groepje met de pc te kunnen opnemen, kwam ik terrecht bij de M-audio Delta 1010. Nieuwschierig als ik ben, heb ik de handleiding al ff bekeken. Daarin stond beschreven hoe je mic's en gitaren kunt aansluiten op die geluidskaart. Op een tekeninske stond er ook een mic-preamp. Wat doet dat, zo'n mic-preamp? Is dat noodzakelijk, of kan het ook zonder? En als dat noodzakelijk is, waarom zit dat dan niet op die geluidskaart?
(Waarschijnlijk is dit een domme noob vraag, maar een simpele uitleg zou welkom zijn)

Attachments

• mic-preamp.gif
    mic-preamp.gif
    10,7 KB · Bekeken: 108
Dit heeft alles met signaal-niveau te maken.
De meeste geluidskaarten hebben lijn-ingangen (net zoals je versterker thuis).
Deze zijn ongeschikt voor microfoons, het signaal van 'n mic is te zwak om rechtstreeks een lijn-ingang in te voeren.
Er zijn idd kaarten met pre-amps, maar omdat de voorkeur van velen uitgaat naar aparte (lees: betere) mic-preamps, en om de kaart een beetje betaalbaar te houden, hebben de meeste kaarten die niet.
Voor gitaren geldt iets vergelijkbaars, alleen werkt 'n mic-preamp niet okee bij 'n gitaar.

Het beste werkt 'n aparte mic-preamp en voor de gitaar òf een gitaarversterker met 'n microfoon ervoor, òf zo'n pod (zie line6 en behringer).

Een preamp is nodig om het signaal van de microfoon te versterken (bij (studio) condensator microfoons).

Dit hangt zeer sterk af van het type condensator microfoon dat je gebruikt.
Professionele studio consensator microfoons hebben een (bijv.) 48 volt 'phantom power' nodig om een goed signaal te produceren, houd er bij deze studio mics rekening mee dat ze niet extreem gevoelig zijn ONDANKS dat je een phantom power hebt aangesloten (deze stroom gaat dus 'in' de mic).
Voor amateur gebruik gewoon een goedkope condensator of dynamic mic kopen. Werkt ook goed.

phantom power zit op bepaalde mengpanelen, HD recorders, en preamps. Niet elke preamp of mixer geeft voldoende power, ook al staat het aangegeven!

Trouwens, wat n lekkere avatar heb je ..hmmm. Volgens mij hebben ze nog iemand nodig.:engel:

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Een preamp is nodig om het signaal van de microfoon te versterken (bij (studio) condensator microfoons).

Dit hangt zeer sterk af van het type condensator microfoon dat je gebruikt.
Professionele studio consensator microfoons hebben een (bijv.) 48 volt 'phantom power' nodig om een goed signaal te produceren, houd er bij deze studio mics rekening mee dat ze niet extreem gevoelig zijn ONDANKS dat je een phantom power hebt aangesloten (deze stroom gaat dus 'in' de mic).
Voor amateur gebruik gewoon een goedkope condensator of dynamic mic kopen. Werkt ook goed.

phantom power zit op bepaalde mengpanelen, HD recorders, en preamps. Niet elke preamp of mixer geeft voldoende power, ook al staat het aangegeven!

Trouwens, wat n lekkere avatar heb je ..hmmm. Volgens mij hebben ze nog iemand nodig.:engel:

ff betweteren... :geslaagd:

Een preamp heb je voor iedere microfoon nodig, niet alleen voor condensator-mic's.
En phantom-power alleen voor condensator-mic's.
En een condensator-mic heb je alleen nodig als je ECHT goed en zuiver kan zingen !
De "kwaliteitswinst" van een condensator-mic wordt in de meeste gevallen teniet gedaan door de kwaliteit van degene die erin staat te brullen.

Enneuh, Naton: lijkt je dat nou echt wat ? tussen Britney Spriet en Armadonna in gaan zitten.......... :r

Origineel geplaatst door gemmetje
ff betweteren... :geslaagd:

Enneuh, Naton: lijkt je dat nou echt wat ? tussen Britney Spriet en Armadonna in gaan zitten.......... :r

ja

..

maar uw kennis gaat mij te boven

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
ja

....dan was jij zeker diegene die in die "wie ben ik"-thread aangaf al 3,5 jaar geen sex meer te hebben gehad.......

Back