Arduino Midi CV Eurorack

N-FX

Morpher
Dag, misschien is de vraag al eens gesteld maar toch.

Heeft iemand ervaring met Arduino en Eurorack?

Midi-in naar arduino.. en dan via kleine jackoutput naar eurorack? (cv of gates uitsturen?)
Als er een output werkt lijk het me een kwestie van herhalen... ( nog wel rekening houden met volts enzo he).

Een beetje programeren kan ik wel, met name electronica schema's en ohm wetten, weerstanden, pff waar begin ik..

Iemand eerder zoeits gebouwd of staat het nog in de planning?
Ben benieuwd *D

Ik ben bezig met Midi controllers te bouwen, ben met Arduino begonnen maar de Teensy is hiervoor toch haniger. De Teensy kan zich namelijk als usbMIDI device voordoen, dat scheelt een hoop gedoe. De 'grotere' Teensy's hebben ook een 12 bit DAC of twee aan boord waar je tenminste wat aan hebt voor CV genereren.
Wat wil je doen? Gewoon een simpele en goedkope midi>CV interface maken of gaat het om andere dingen. Met een Teensy 3.5 (~€30) kun je in principe een midi > CV interface maken met 2 CV outputs, er komen nog wat componenten bij om de CV naar het juiste niveau te krijgen maar dat kost allemaal weinig.
Wat mij betreft wordt het pas leuk als je dingen gaat doen bouwen die er gewoon niet zijn, of onbetaalbaar. Zo ben ik net begonnen aan een midi hardware sequencer in de stijl van de welbekende ARP maar dat met motorfaders en presets.
Ik doe zelf niks met eurorack en CV maar met een Teensy en een touchLCD, bijvoorbeeld iets van 4D systems want die zijn erg makkelijk aan te sturen, zou je een hele mooie envelope generator kunnen maken waar de envelope op het scherm tekent. Analoge ingangen zijn er in overvloed dus control voltage processors behoren ook tot de mogelijkheden.
Er is in ieder geval genoeg te verzinnen:)

De cv.ocd maakt gebruik van een PIC, maar die firmware is ook wel echt netjes geschreven. (en dat doe je niet ff na)
Jammer dat de configuratie-software op asp.net of iets dergelijks draait.

Voor zelfbouw zou ik ook voor een teensy ofzo gaan. Heb je bij sommige modellen inderdaad meteen een DAC voor je cv. Gates zijn goed te doen met wat transistors en het juiste referentie voltage.

Begin eens met dit boekje door te werken: Arduino for Musicians van Brent Edstrom.
Er zit ook een sectie in over componenten en solderen in en alles wordt je netjes uitgelegd (in het Engels)
er zijn best leuke projectjes te doen met Arduino, En ook de veel snelere 32 bits Teensy. Maar die is duurder, dus begin maar met een Arduino Nano, die kan je op gaatjesboard solderen. (Teensy kan ook op gaatjesboard)

Bij Moog Werkstatt vind je ook projectjes voor de echte beginners, veel met arduino

Voor een goede midi naar cv interface koop ik meestal een klein printje (MIDIMPLANT) van http://www.midi-hardware.com/ en bouw de rest daar om heen. (zie mijn avatar)

Er zijn heel veel Arduino projectjes met heel erg wisselende kwaliteit en documentatie / beheer. genoeg leuks te ontdekken.

Laatst gewijzigd:
Configuratiesoftware ?, asp.net ?, zeker voor die CV.OCD ? ( een cv module ? )
Welk bereik heeft die module voor de CV out ?
Wat een vragen, wat wil je eigenlijk weten?

Zoals op internet staat:
"Each of the FOUR analog CV outputs have 0-8V output level"

En:
"Each of the TWELVE gate outputs has 5V output level"

Verder verwijs ik je naar hier en hier.

Je kan over de hardware (en code) veel leren van de ontwerpen van mxmxmx en Mutable Instruments ect. op github. En natuurlijk door gewoon aan te klooien, zolang je maar beseft dat de input en outputs en Arduino niet bestand zijn tegen meer dan 3.3 of 5 Volt, en een verkeerde connectie wat holy smoke kan opleveren.

De DAC van een Teensy doet 0-3.3 Volt en kan dus 3 octaven aansturen. Voor een groten bereik moet je andere DAC of versterking toepassen , die ontwerpen van MI en mxmxmx hebben daar mooie oplossingen voor.

http://mutable-instruments.net/modules/cvpal/build

Dank voor alle tips en info!

Ik heb zelf hier veel van geleerd (als echte beginner) Het is wel Duits, maar wel echt stap voor stap.

Maar voordat ik zomaar iets in eurorack prik, dus even kijken hoe en wat.
De teensy daar heb ik inderdaad wel van gehoord.
Eens even kijken wat Mutable Instruments allemaal heeft. B.v. de Yarns.

Thanks

Ikke niet snappen : een 32 bit chip van 30 euro ?
Ik zou een 8 bit chip pakken, die ik voor 1 euro heb ( met toen een gunstige wisselkoers ).
Dan heb je 4 lineare PWM control voltages + 1 ongebufferde DAC die niet geheel linear is voor noten te spelen.
Hoe je dan die transistoren van 0 naar 8 volt doet weet ik nog niet.

Bekijk deze chip : PIC16F1708, als ze die niet hebben neem je de 1709, die heeft dubbel zoveel geheugen enzo wat je helemaal niet nodig bent, Reichelt heeft alleen de 1709 meen ik.
Deze chip is compatible met alle chips, met andere woorden, je kan voor elke pin bepalen wat die doet, behalve voor de DAC.
Super handig voor alle MIDI taken, kan op 32MHz draaien, MIDI zit al ingebouwd in deze chip, en in de meeste chips, dat heet : UART of USART of EUSART, als dat in een chip zit heb je hardware MIDI.
Je ken zelf wel programmeren zei je, dan is dit geen probleem.

Je hoeft er alleen een optocoupler bij te kopen, als je ook MIDI tru wilt : nog een 7414 hex inverter.
Je kan ook een synthesizer bouwen met 2 oscillators van deze chip, dan gebruik je de CCP modules voor een hardware oscillator, gelijk midi aan te sturen, dan hoef je alleen een VCF en VCA te solderen, super makkelijk.
Als je 2 CCP gebruikt voor oscillators kun je geen PWM meer doen voor deze 2 modules, dan hou je nog 2 lineare PWM voltages over.

Helaas is er geen Microcontroller sub-topic op Synthforum.nl,
er zijn zoiezo meer dan 3 mensen waarvan ik weet dat ze programmeren, vast nog veel meer.

Laatst gewijzigd:
ehm sinds wanneer is UART hardware MIDI? UART is alleen een lowlevel seriele verbinding...?

ehm sinds wanneer is UART hardware MIDI? UART is alleen een lowlevel seriele verbinding...?

Het is geen software MIDI, jij ontvangt alleen een byte zonder dat je helemaal seriele communicatie hoeft te programmeren en te begrijpen.

Je krijgt een interrupt als er een nieuwe byte is ontvangen, dan lees jij de byte uit, meer niet!, super makkelijk.
Let wel even op de de FIFO buffer meer bytes kan bevatten, lees dus meer uit wanneer mogelijk.

Ikke niet snappen : een 32 bit chip van 30 euro ?
Ik zou een 8 bit chip pakken, die ik voor 1 euro heb ( met toen een gunstige wisselkoers ).
Dan heb je 4 lineare PWM control voltages + 1 ongebufferde DAC die niet geheel linear is voor noten te spelen.
Hoe je dan die transistoren van 0 naar 8 volt doet weet ik nog niet.

Bekijk deze chip : PIC16F1708, als ze die niet hebben neem je de 1709, die heeft dubbel zoveel geheugen enzo wat je helemaal niet nodig bent, Reichelt heeft alleen de 1709 meen ik.
Deze chip is compatible met alle chips, met andere woorden, je kan voor elke pin bepalen wat die doet, behalve voor de DAC.
Super handig voor alle MIDI taken, kan op 32MHz draaien, MIDI zit al ingebouwd in deze chip, en in de meeste chips, dat heet : UART of USART of EUSART, als dat in een chip zit heb je hardware MIDI.
Je ken zelf wel programmeren zei je, dan is dit geen probleem.

Je hoeft er alleen een optocoupler bij te kopen, als je ook MIDI tru wilt : nog een 7414 hex inverter.
Je kan ook een synthesizer bouwen met 2 oscillators van deze chip, dan gebruik je de CCP modules voor een hardware oscillator, gelijk midi aan te sturen, dan hoef je alleen een VCF en VCA te solderen, super makkelijk.
Als je 2 CCP gebruikt voor oscillators kun je geen PWM meer doen voor deze 2 modules, dan hou je nog 2 lineare PWM voltages over.

Helaas is er geen Microcontroller sub-topic op Synthforum.nl,
er zijn zoiezo meer dan 3 mensen waarvan ik weet dat ze programmeren, vast nog veel meer.

Er is op zich niks mis mee met 8 bit pic's van 1 euro natuurlijk, alleen is zelfs de hobby elektronica wereld enorm geëvolueerd . Als je kijkt naar wat er allemaal mogelijk is met bv. een Teensy (qua bibliotheken aangaande :USB MIDI / verschillende UARTs (die direct midi verstaan)/Touchscreens /PWM/motorsturingen ... dan is zo'n 8 bitter enkel nog handig wanneer je echt iets héél goedkoop moet kunnen produceren zonder al te veel tralala ... Trouwens het merendeel van wat je opsomt is gewoon standaard periferie/mogelijkheden van elke microcontroller.

1 UART is genoeg voor 16 kanalen.

serieus :D

Oh jij bent zeker een import, of echte Nederlander ?, die zijn tog zuinig ?, ik ben uit Groningen die zijn nog zuiniger.
Het is tog leuk om hetzelfde nog goedkoper te maken, dat is de hele hobby.

Al ooit van de Belgen gehoord, de dappersten der Galliërs ? :D

Probeer maar eens een Mackie control emulatie te doen op je PIC'je via USB ... of een 4 kanaals USB midi interface te bouwen ... of een FTDI TF80x aan te sturen ... of USB midi en dan rechtstreeks CV out ...

En die PIC heeft ook een programmer van 30 euro nodig waarschijnlijk ...

Tja het hangt er echt vanaf WAT je allemaal wil gaan doen en hoe snel ... Arduino/teensy heb je echt in een paar dagen aan de praat ... er zijn veel muziek gerelateerde tutorials te vinden ... PIC zal allemaal wat langzamer gaan als je weinig ervaring hebt ...

Hoog tijd voor een Microcontroller subgroep zo te horen, dan kan ik ook nog wat leren.
Wauw, 4 UART + USB op 1 chip ?, zoiets wil ik ook.

Zoiezo zijn die 8 bit chips simpeler, begin daar eerst mee zou ik zeggen, dan loop je ook niet vast bij groter/beter.

Zoiezo zijn die 8 bit chips simpeler, begin daar eerst mee zou ik zeggen, dan loop je ook niet vast bij groter/beter.
Een Arduino is ook 8bit, maar dan kun je net zo goed meteen naar een Teensy (die compatible met de libraries is). Zeker als je sowieso USB-device port wilt.

Ik wil zelf trouwens nog eens een keer een ESP8266 (of misschien ESP32 op een gegeven moment) gebruiken voor CV-dingen. Deze is ook compatible met Arduino, maar dan kun je over wifi je modular bedienen ;)

serieus :D

Al ooit van de Belgen gehoord, de dappersten der Galliërs ? :D

Probeer maar eens een Mackie control emulatie te doen op je PIC'je via USB ... of een 4 kanaals USB midi interface te bouwen ... of een FTDI TF80x aan te sturen ... of USB midi en dan rechtstreeks CV out ...

En die PIC heeft ook een programmer van 30 euro nodig waarschijnlijk ...

Tja het hangt er echt vanaf WAT je allemaal wil gaan doen en hoe snel ... Arduino/teensy heb je echt in een paar dagen aan de praat ... er zijn veel muziek gerelateerde tutorials te vinden ... PIC zal allemaal wat langzamer gaan als je weinig ervaring hebt ...

Hoe zorg je dat een Teensy meerdere virtuele midi poorten over USB implementeerd? Ik kan alleen een oude thread vinden waar wat library hacks in staan. Is dat nog steeds de manier?

Het is geen software MIDI, jij ontvangt alleen een byte zonder dat je helemaal seriele communicatie hoeft te programmeren en te begrijpen.

Je krijgt een interrupt als er een nieuwe byte is ontvangen, dan lees jij de byte uit, meer niet!, super makkelijk.
Let wel even op de de FIFO buffer meer bytes kan bevatten, lees dus meer uit wanneer mogelijk.

ja zo werkt alle computer hardware...
maar die byte moet nog wel betekenis krijgen en dat doet UART niet.
Die byte kan net zo goed een pincode zijn, of een sample uit een microfoon etc etc.
Software doet precies dat, een tijdelijk menselijke betekenis geven aan eenen en nullen in registers etc...

Sorry ik bedoelde qua chip de : PIC16F1704 niet de 1708, 1704 is kleiner, 1708 is perfect voor drummachien met veel triggers.

ja zo werkt alle computer hardware...
maar die byte moet nog wel betekenis krijgen en dat doet UART niet.
Die byte kan net zo goed een pincode zijn, of een sample uit een microfoon etc etc.
Software doet precies dat, een tijdelijk menselijke betekenis geven aan eenen en nullen in registers etc...

Als je dat niet kan programmeren, kun je helemaal niet programmeren.
En wil jij een komplete switch kopieren ofzo die iemand al heeft gemaakt ?, wat een CPU verspilling is dat, maar ja daarvoor heb je die 32 bit nodig zeker ?

Back