Program change op RM1x om tussen softsynthpresets te wisselen.

Vandaag mijn RM1x aangelsoten met Reaper via een midi interface. De bedoeling was om mijn softsynths met de RM1x te sequencen en een paar parameters te bedienen vanop de RM1x. Zover lukt dit. Nu vroeg ik me af of het mogelijk was om vanop de RM1x door de presets te gaan van die softsynths en hoe dat juist werkt?
Ik moet waarschijnlijk program change sturen maar is er een mogelijkheid om dit met 1 of 2 bevelen te doen of moet je steeds naar het program change menu en hier manueel de bank en het presetnummer ingeven?

Het is nog OS 1.12 dus vanwege de bug weet ik al dat de program change werkt :) Hiervoor heb ik onder "voice", phrase verandert naar iets anders.

Ondertussen deze video gevonden:

Hier wordt een program change voor de interne sounds ingegeven. De 3 getallen komen uit de handleiding (bank, presetnummer en geen idee wat nog?). Betekent dit dan dat ik met trial en error de structuur moet uitzoeken voor mijn softsynths?

...Betekent dit dan dat ik met trial en error de structuur moet uitzoeken voor mijn softsynths?
Als je geen handleiding hebt van die softsynths mogelijk wel. Maar probeer gewoon eerst enkel met program changes. Een program change is nog steeds een enkelvoudig commando.
Ik heb geen Reaper en geen RM1x...

Het werkt nu, bedankt! Zelfs de banks volgen nu perfect de softsynthbanks!
Alleen die waarde tussen Bank en PC doet niks als ik ze aanpas, maar dat is mss. alleen voor externe sounds.
In de patterneditor kan ik nu zelfs tijdens het afspelen van bank en preset wisselen.
Wat zo een paar woorden in het vet toch kunnen bewerkstelligen soms :D:D:D

ALs ik nu een program change op de eerste tel zet valt de midinoot op die tel soms weg....
Heb al geprobeerd om de program change via een andere track of zelfs section te sturen maar maakt geen verschil uit. Dit ligt waarschijnlijk niet aan de RM1x maar aan de softsynth die deze beide niet tegelijkertijd kan verwerken. Het opschuiven van de PC naar een andere step verschuift het probleem alleen maar.

Edit>>>
Heb het even met ACE van U-he geprobeerd en bij de U-he plugins werkt het anders. Je moet hier eerst alle presets die je via program change wil besturen naar de map midiprograms slepen (in het patchvenster in de plugin) en dan even je plugin opnieuw starten. De eerste bank 000 zijn de eerste 127 presets in de midiprogram map. De 2de bank 001 is de eerste alphabetische submap in de midiprogram map.

Hier heb ik bovenstaande bug niet bij elke preset. maar bij strings/pads (lange sounds) hoor je het ook duidelijk. De softsynths kunnen blijkbaar iet op dezelfde step een program change verwerken en een noot spelen.
Het is me alleen niet duidelijk hoeveel tellen je dan moet wachten voor je die noot wel kan spelen of hoeveel steps je de pc moet verschuiven om dit te vermijden. Misschien is het steeds verschillend en ligt het aan het instrument dat je sequenced? Ik las ergens dat iemand hetzelfde probleem heeft als hij een MS2000 sequenced.

Waarschijnlijk zijn die program messages ook alleen gemaakt om externe hardware aan te sturen en de juiste patches te sturen en op te slaan in je RM1x project. Ik vermoed dat mensen die het op die manier gebruiken dan een lege bar hebben aan het begin van hun project met alleen die program changes.

Laatst gewijzigd:
...De softsynths kunnen blijkbaar iet op dezelfde step een program change verwerken en een noot spelen.
Dat heb je ook (in mindere mate) bij hardware. Hoeveel pauze je dient te houden hangt van diverse factoren af. Grootte, snelheid en kwaliteit van de 'software opbouw' voor de 'klankoproep' (= gevolg van een pc). De moeilijkheidsgraad ervan : sampling is eenvoudig, fm ingewikkeld, veel of weinig analoog/digitaal enz.
Die timings zal je dus moeten uittesten. Ook rekening houden met het einde van de klank (= als het geluid helemaal naar 0 db is gezakt) voordat je die wisselt/afbreekt d.m.v. een pc.
Een pc tegelijk met een noot is nooit goed (theoretische minimum pauze is 1/3 seconde).

Bedankt audiocollage, ik begin het te begrijpen nu.
Als ik er een midicontroller bijsleep en deze configureer om program change te zenden werkt alles veel vlotter omdat je dan in realtime stuurt en slechts 1x ipv. vast op 1 plaats in die RM1x.

Heb het op video gezet zodat ik het nooit meer vergeet want heeft toch een volledig weekend geduurd om dit uit te zoeken...op naar het volgende om het dan om te gebruiken bij het muziek maken :D

Back