Casio VZ1 en VZ10m thread

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo allemaal,

Sinds enkele dagen heb ik een Casio VZ10m.
Ik kan er niet erg veel over vinden op synthforum dus vandaar deze thread.

Het eerste wat me opviel is dat de fabrieks-presets ronduit kut zijn.
(excusez le mot).
Maar na enig pielen kwam er vrij snel wat leuks uit.
Wat is vooral tof vind is dat de modualtie naast mix (in FM termen parallel) en phase (is dat precies hetzelfde als FM?) er ook een ringmodulatie optie bestaat.

Ik vraag me overigens af of Phase Distortion hetzelfde is al Frequency Modulation.
Weet iemand dat?

Verder lijkt het me leuk hier wat sysex dumps / patches uit te wisselen.
Ik zal, zodra ik een paar leuke sounds gemaakt heb hier wat delen.
Hopelijk willen anderen ook wat leuke patches delen.

Laatst gewijzigd:
Zeer weinig over te vinden deze synth, en schijnt erg ingewikkeld om iets te maken.
Ik ben zeer geinteresseert in hoe deze synths werken.

Als je hem snapt wil je dan een mooi filmpje maken van alle functies met audio erbij ?

Phase distortion is niet te vergelijken met freq-modulatie,

Zo werkt phase distortion :

BasicPD.gif

Het begin van de sinus ( pos ) word sneller afgespeeld dan het eind ( neg ).

Zo werkt phase modulatie :
Bij de normale phase word nog modulatie bij opgeteld,
zegmaar de offset, net als je met een LFO het beginpunt in kan stellen, dat is phase modulatie, alleen dan constant in beweging.

Phase distortion is veel simpler om een filtersweep in te maken.
Om zelf te programmeren is de phase modulatie code heel simpel te maken in vergelijking met phase distortion.

Phase modulatie code voorbeeld :
output = lut[ ( phase + osc2out ) & TABLE_SIZE ].

Phase distortion code voorbeeld :
if( phase < dist )
output = lut[ phase / dist ]
else
output = -lut[ ( phase - dist ) * dist ];

Code werkt voor geen meter, geeft alleen een voorbeeld.

Laatst gewijzigd:
Leuk ding inderdaad. Helaas door chronisch tijdgebrek nooit echt diep in gedoken.
Er is hier een editor te downloaden: http://www.sallyandsteve.dsl.pipex.com/casio/index.htm
De site is wat traag en discontinued (wel te benaderen), anders de Wayback machine ff gebruiken.

Edit: Er zijn overigens ook manuals en patches op de site te vinden. :)

Laatst gewijzigd:
mocht iemand nog interesse hebben in samples... O shit dit gaat over de vz en niet de fz....sry

Dank voor de uitleg Designer.
Als ik de bak volledig snap en ook weet hoe je filmpjes moet maken en hosten en de tijd heb om dat alles te regelen hoor je van me. Maar hou er rekening mee dat de kans groot is dat we allemaal een stuk ouder zijn geworden als het zo ver is :D:D

Vizion:
Toffe website!
De service manual staat er zelfs op.

Der_Mantie: ik heb wel interesse in samples! (voor in mijn FZ. Jaja daar gaat deze thread dus niet over ;))
De FZ sampler vind ik een superding! Mijn enthousiasme over deze sampler heeft er min of meer toe geleid dat ik deze VZ10m heb gekocht.

Heb kort een VZ1 gehad .... in de gedachte een mooie phase distortion synth ...maar wat een saaie bak .....snel weer weg gedaan
Kweenie hoor...

geen gemakkelijke synth, maar toch wel te doorgronden en best interessant, maar toch vooral 'op papier'.

het proces is interessant, maar het resultaat - qua geluid - onder de maat wat mij betreft. mist expressie.

heb m best lang gehad (relatief begrip) maar ben t wel met kaoskaos eens. maar ik mag natuurlijk niet uitsluiten dat ik dacht m te doorgronden, maar er gewoon niet heb uitgehaald wat erin zit.

kaartje erbij trouwens?

overigens:
ik kocht de vz1 nieuw bij verspuy in rotterdam. van zo'n grote stapel dozen: 'van 5000 voor 1100 gulden!!' er stond een stapel vz10m's naast, voor 1000 gulden per stuk. dat was rond 1994/95 denk ik.
later heb ik m uit nostalgie en vanwege het bijzondere karakter, dat sommige geluiden toch wel leuk maakte, nog een paar keer gekocht, module of keyboard, tussen 100 en 150 euro. en nu ik er zo over nadenk...

het is sowieso leuk om de opbouw in blokken van de vz1/hohner eens te proberen.

Een teken van leven:

De VZ10m heeft nu een aantal keer op de werkbank gelegen en ik ben er happy mee. (tot nu toe tenminste nog wel... ;))
Makkelijk ff snel een geluid maken is er inderdaad niet bij, maar het is leuk puzzelen en het resultaat vind ik tot nu toe tof.
Wat me opvalt is dat hij lekker "beweegt". Het leeft dus zeg maar...

nou ik vond het wel een luxe ding destijds, qua sound maar ook het klavier en extra modwheel. maar ik was toen nog alleen een poly800 gewend :)
het waren 8 parallel setjes van 2 operators als ik me goed herinner die je aan of uit kon zetten. toen was ik nog wel bereid om me heel erg te verdiepen in die synth, maar programmeren duurde wel lang, althans voor mij, heb wel eens bijna een dag over 1 geluid gedaan. maar idd het kan best wel bewegelijk klinken
en de pitchwheel kon wel iets van 6 oktaven omlaag
hier nog wat vz1 met delay :

Attachments

• vz1gedonder.mp3
    4,5 MB · Bekeken: 130
Trotse eigenaar van een VZ10m hier. Ooit geruild met een vriendelijk forumlid tegen mijn VZ1. Ik had de ruimte nodig, maar ik wilde de sounds van de VZ1 absoluut behouden. Kostte me wel wat geduld om iemand te vinden die deze ruil aan wilde gaan. Tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad en nog altijd erg blij met de geluiden. Binnenkort maar weer eens lekker mee freaken. :engel:

Back