Monotron Delay mod demo video

Bathmutz

Ouwe rot
Hallo allemaal,

Hier een demo video van de Monotron Delay mod die ik pas gedaan heb. De video geedit door Monotron (Synthforumlid) lekker verwarrend. :D

Er zit een stuk tussen waarvan ik zelf ook niet weet wat er gebeurt eigenlijk. Rond 2:45 ontstaat er een soort oscillator sync geluid uit de lfo. Terwijl er helemaal geen oscillator getriggerd wordt volgens mij.

Veel kijk en luister plezier. :okdan:

Hallo allemaal,

Hier een demo video van de Monotron Delay mod die ik pas gedaan heb. De video geedit door Monotron (Synthforumlid) lekker verwarrend. :D

Er zit een stuk tussen waarvan ik zelf ook niet weet wat er gebeurt eigenlijk. Rond 2:45 ontstaat er een soort oscillator sync geluid uit de lfo. Terwijl er helemaal geen oscillator getriggerd wordt volgens mij.

Veel kijk en luister plezier. :okdan:
Hij heeft er zo veel knopjes bijgemaakt dat ik geen idee heb wat er allemaal onder de motorkap zit. Hij moet er wel elektronica bij gemaakt hebben... Veel v/d geluiden kan ik plaatsen (lees: nadoen) maar dat gekke geluidje op 2:45 niet.... :?

Nee, ik heb alleen schakelaars gemaakt eigenlijk. Triggers zijn van aarde naar pootjes of de IC2. De mutes van aarde naar de middelste poot van de pots (LFO rate en Feedback). En die input schakelaars spreken voor zich denk ik.

Nee, ik heb alleen schakelaars gemaakt eigenlijk. Triggers zijn van aarde naar pootjes of de IC2. De mutes van aarde naar de middelste poot van de pots (LFO rate en Feedback). En die input schakelaars spreken voor zich denk ik.
Ha ha. Ik zat effe niet op te lette. Het is je eigen video! Gaaf ding, man. De volgende knoppen "snap" ik want die zitten ook op het origineel:
  • Aan/uit/golfvorm 3-weg schuifschakelaar
  • Ik denk dat er naast de 3-weg schuif een metalen aan/uit schakelaar zit
  • Ik denk dat er onder die metalen schakelaar een zwart plastic mute knop zit
  • De rate, intensity, cutoff frequency, delay time en delay feedback draai knoppen ken ik ook.
Daarna komt er een mini-jack patch gedeelte met daaronder een aantal schakelaars en mute knoppen. Ik denk:
  • Lijkt wel een CV sync jack OUT of IN die doorverbonden wordt met de CV sync IN of OUT v/d Teenage Engineering PO-12 drum module. Maar de Korg Monotron Delay heeft toch geen sequencer met CV sync???
  • Een patch jack OUT of IN voor alleen de oscillator, 1 voor de LFO en 1 voor de cutoff frequency v/h Filter???
  • Mutes voor ... Mute voor de LFO snap ik (= int. op 0 zetten). Mute voor de delay ook (= feedback op 0 zetten)
  • Wat triggeren de triggers? Een noot?

Aan het begin v/d video lijk ik de CV puls (van de PO-12) te horen. Klopt dat? Dan zie ik op 0:28 dat je de linker drukknop gebruikt om ruis naar het delay gedeelte v/d Monotron te krijgen. Die gaat vervolgens fiks echoën. Dan zie ik aan de tekst over de video heen op 0:39 dat je Monotron unit klaarblijkelijk een CV puls geeft aan je PO-12. Dan zie ik bij het uitzoomen op 1:52 dat er een externe ruis unit zijn ruis aan de AUX IN v/d Monotron geeft.

Op een gegeven moment laat je de LFO (v/d Monotron?) zef-oscilleren. Ik krijg dat met mijn Monotron niet voor elkaar. Hoe doe je dat? Het onverklaarbare effect is denk ik de zef-oscillerende LFO die door de Delay versterkt wordt. Dit omdat de echo van de Delay bijna het zelfde tempo heeft als de zelf-oscillatie. Resonantie dus denk ik dat het is....

Hoe dan ook: al die extra schakelaars en drukknoppen zijn goed, man! :okdan:

Die sync out is niet standaard nee. Op het midden van het pcb zit een weerstandje waar je een sync signaal kan aftappen. Daardoor kan je hem syncen met andere synths. Het is dus een sync out van de Monotron naar sync in van de PO-12 hier.

Ja beetje vaag maar die triggers triggeren volgens mij de lfo als een soort audio ofzo. Langzaam als tikjes en als ie sneller gaat wordt het een oscillator zeg maar. Zijn twee beetje verschillend klinkende. De linker is wat harder, de rechter heeft meer delay. Weet niet goed hoe of wat daar verder van. Ze schakelen van aarde naar IC2 rechts boven pootje en die daar onder.

Back