IC'tje (NE5532) gesloopt in diy pakket, oeps...

Timmio

Beats & Buttons
Na ooit wat gedaan te hebben met elektronica solderen nu met 2 pakketjes begonnen van thonk. De mult sloeg nergens op qua uitdaging was natuurlijk zo klaar. De simple eq was de eerste keer smd solderen en so far so good. Maar bij de ic's bleek ik na 10x checken voor het solderen toch een ic verkeerd om gedaan te hebben.. bij de poging hem te verwijderen sloopte ik 1 vd pootjes.

Kan zowieso vragen hier, goh heeft iemand zon ding van 5 cent liggen? Heb thonk al gevraagd om er eentje mee te sturen bij een volgende bestellling.

Maar waar koop je dit normaal? Ik kwam bij alibaba express uit, maar dat moet toch dichter bij huis kunnen?

Miss conrad maar eens checken.

Conrad dus..

Wel van exact t zelfde type 2 var met dezelfde beschrijving, andere prijs.. dus..

Je zou denken, het enige verschil is de prijs bij de NE5532D SOIC-8 van Conrad.

Gebruik soldeervoetjes,
daarop zie je ook een stip, net als op de IC.
Daar ben je zelf al achter gekomen!, ik heb er 200 liggen, alleen waren ze toen iets van 20 cent + verzendkosten, tegenwoordig zijn ze nog duurder.
NIET in ebay uit china bestellen!!, en er moet netjes een merk bijstaan met handleiding.

Die soldeer voetjes is wel een handige ja, zijn de meeste ICS wel dezelfde maat dan?

Had de goedkoopste bij Conrad besteld, meteen maar 2 en achterlijk veel verzendkosten, maar ja wilde ze snel.. inmiddels erop gezet en alles werkt als een trein, projectje 1 afgerond :) (die eerste multiple mocht je geen diy noemen..) en voor het eerst in m'n leven smd gesoldeerd. Op nu naar de nieuw bestelde befaco kitjes :)

NIET in ebay uit china bestellen!!, en er moet netjes een merk bijstaan met handleiding.

Ook in China wonen er mensen die gewoon normale en goede zaken willen doen. Net nog een setje LM3080s ontvangen waar niks mis mee is.
Als een eBay winkel een 99,8% positieve feedback heeft van de 10.000 reacties afgelopen maand zit het vaak wel snor.

+1
3080's vind ik dan persoonlijk nog wel spannend, maar tl074 en 5532 zijn goedkoop dus ik denk niet dat het veel zin heeft die te faken.

Ten aanzien van de afmetingen, DIP=DIP dus ja, 99.9% van de IC's is dezelfde maat. Boven een bepaald aantal pootjes is er wel de optie tussen "narrow" en "wide" verpakkingen. Maar de DIP verpakking is een internationale standaard: https://en.wikipedia.org/wiki/Dual_in-line_package

In SMT is het iets ingewikkelder, omdat ze daar een IC vaak in een aantal verpakkingen hebben SOIC8, SO-8, TSSOP etc etc. dus daar is het een ietsje meer opletten.

Oja ? bekijk hier maar eens, ik zat te kijken naar een CA3046 :

http://www.ebay.com/itm/5PCS-IC-INT...9?hash=item282db90e23:g:EwcAAOSwol5Yvq74#rwid

http://www.ebay.com/itm/5PCS-IC-INT...6?hash=item1a27485eb4:g:8LcAAOSw~AVYwB9N#rwid

Allebij dezelfde goede commentaar, andere verkoper, is tog niet echt die reviews lijkt mij ?
Zou jij deze kopen ?, en heb je een linkje naar de juiste LM3080 ?,
deze mischien ? :
http://www.ebay.com/itm/1PCS-OP-Tra...487183?hash=item5d6f9c850f:g:BGoAAOSwc-tY5xgk

Is dat echt echt ?, wel duur trouwens 1 dollar 20 voor dat uit china.

Als je daar de 808 clap mee kan maken heb ik die ook nodig.
Ik heb een LM13700 alleen is die zo groot, zijn ook 2 in 1 verpakking.

De 3080 is goedgekeurd door PWM.
Die transistor arrays CA3046 dan ?
Lijken wel handig om een 2SC1583 te vervangen voor een 303 te bouwen.

Het enkele paar gematchede transistoren in een CA3046 is niet zo strak gematched als in een 2SC1583.
En je hebt dan al die andere losse transistoren waar je niet veel mee kunt (kacheltje maken hooguit), twee losse transistoren zelf matchen?

Echt zonde dat ze die 2SC1583 niet meer maken, Toshiba had zoveel mooie transistoren en fets 2SA798, 2SC1583, 2SK389 2SJ74, 2SK30, 2SK170 allemaal super voor analoge electronica, en allemaal obsolete :(

Digitaal maakt meer kapot dan je lief is.

Ik wil zelf transistoren gaan matchen, alleen eerst een goede multimeter kopen,
goed gereedschap is het halve werk,

dan moet ik nog kiezen tussen een heleboel transistoren, welk type komt overeen met de 2SC1583 ?,
geen zin om 1000 datasheets te vergelijken, dat moet tog wel makkelijker kunnen.

Gewoon 2 2SC945(P)'s aan mekaar knopen. Niet enkel elektrisch, maar natuurlijk ook thermisch (bvb wat thermische pasta tussen de 2 en krimpkousje of koperringetje er rond doen dat voldoende druk geeft zodat ze thermisch goed verbinding maken)

Volgens mij drijven we enorm OT, maar maakt het niet zo veel uit, ik zou voor BC547 oid gaan. Je kunt ook kijken naar europese schema's die een zo'n paar gebruiken (VCA of VCF van fonitronik of zo, of yusynth).

Back