MonoToPoly: oplossing om mono synth polyfoon te bespelen

thePostman

Ingeburgerd
Hoi, Ik heb een Reaktor effect gemaakt waarmee je jouw monofone synth polyfoon kunt bespelen. (Ik was benieuwd hou mijn K.ARP Odyssey polyfoon zou klinken.)

Hier kun je een demonstratie zien:

En hier kun je het reaktor ensemble downloaden: https://www.native-instruments.com/en/reaktor-community/reaktor-user-library/entry/show/11281/

Het werkt op basis van pitch schifting en kan voor elke monofone synth met midi gebruikt worden. Ik geloof dat Reaktor tegenwoordig ook CV signalen kan versturen, maar dat heb ik verder niet uitgezocht. Het geluid van de extra noten wordt gegenereerd door het geluid van de mono synth the pitch shiften, in goed Nederlands. Het is dus nog steeds het geluid van je eigen synth. Je zou natuurlijk ook je synth kunnen samplen, maar dan heb je een statisch geluid. Nu beweegt het mee met elk verandering die je maakt.

PS: Je kunt het ook gebruiken om backing vocals te genereren door i.p.v. een synth een microfoon aan te sluiten:D.

MonToPoly: latency

MonToPoly: latency

Dat hangt natuurlijk af van je computer en geluidskaart. Ik zet de buffergrootte laag, maar de samplerate ook om de CPU niet te veel te belasten. Ik geloof dat ik op minder dan 15 ms zat. Dat gaf het instellingenscherm in elk geval aan voor het hele pad. Ik had er tijdens het spelen geen last van.

pitch shifter algoritme

pitch shifter algoritme

Okay, die vraag kan ik niet beantwoorden, want die is niet door mij gemaakt. Ik gebruik de pitch shifter die Jan Brähler heeft gemaakt. Ik weet alleen dat die is gebaseerd op FFT en prima en snel werkt. Mijn inbreng is om een pitch shifter op een alternatieve manier creatief te gebruiken. Als je een betere of snellere pitch shifter hebt, dan kun je eenvoudig de huidige vervangen. Het zijn Reaktor blocks. Je zou zelfs externe pitch shifters kunnen gebruiken via de midi out van Reaktor.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon. Je kunt het zo downloaden, kost je niks (mits je de huidige versie van Reaktor hebt. En misschien werkt het ook in de gratis Reaktor player, maar dat weet ik niet).

Ha cool, net zoiets als de EML polybox (denk ik? Ik weet niet hoe die polybox eigenlijk werkte, heeft iemand die überhaupt hier op het forum?)

Ha cool, net zoiets als de EML polybox (denk ik? Ik weet niet hoe die polybox eigenlijk werkte, heeft iemand die überhaupt hier op het forum?)

http://www.youtube.com/watch?v=d5miWpNpyjA

Classic dat. Volgens mij maakt ie van cv/gate uit je synth extra osc's die je dan weer de audio in van je synth instuurt zodat ie poly filtert.

Gokje want er is niet veel over te vinden.

Maar blijft een top sound dat eml filmpje.

Eerder Mono to Para toch aangezien al je voices op hetzelfde moment de envelopes doorlopen? (tenminste, dat veronderstel ik, ik kan het filmpje hier niet zien)

@mcdjan007 en audiocollage: bedankt voor jullie reactie!

@smackos: Tof! de EML polybox kende ik nog niet. Ik dacht al wel dat ik niet bepaald de eerste zou zijn met dergelijke ideeën. Ik kon alleen nog niet zoveel vinden (bij diverse autune software staat iets dergelijks wel genoemd, maar dat was me wat te prijzig, en het leek me leuk om het zelf te maken).

@Nicolas 2000: Ja, je hebt natuurlijk wel een beetje gelijk. Maar elke noot heeft zijn eigen envelope. Je gebruikt alleen niet de envelope van de K.ARP zelf. Op de monosynth moet je, voor de best resultaten, de attack minimaal zetten, en de release juist groot. Vervolgens gebruik je de envelope van de MonoToPoly om de amp envelope te bepalen. Ik heb daarvoor de Bento Box Envelope van Reaktor speciaal aangepast, zodat elke noot zijn eigen envelope heeft.

Indien je ook een filter envelope wilt, dan zou je nog een filter aan de MonoToPoly kunnen toevoegen. Ik heb dat al even geprobeerd met het Monark filter (een moogfilter emulatie, dus het is wel een beetje vloeken in de kerk zo in combinatie met een ARP). Ik zet overigens ook het filter van de ARP op 100% keytrack, want anders kun je wat verassende resultaten krijgen.

Daarmee wordt de monosynth meer een soort geavanceerde oscillator die door de MonoToPoly verder gevormd wordt.

Hoe dat werkt? Een PLL (Phase Locked Loop) om uit een ingaand (niet te complex) audio signaal een control voltage te genereren. En deze control voltage gebruiken om een vrij eenvoudige (verstembare 2x square wave oscillator) synth met divide-down functionaliteit aan te sturen.
Het uiteindelijke resultaat kon je dan weer terug sturen in de filtersectie van je monosynth en dan kreeg je dus een parafoon resultaat.

Een andere oplossing om van monofoon een "soort van polyfoon" te maken is de Electro-Harmonix SuperEgo. Deze gebruikt een soort van (letterlijke) sample & hold oplossing. Ook een leuk ding, jammer genoeg wat gevoelig voor ingaand signaal en daarom wat makkelijker met gitaar te bespelen.
Maar enorm goed voor bizarre spaced-out drones en pads (zodra je er wat andere effecten bij gebruikt...)

Laatst gewijzigd:
Cool, heb het even geprobeerd hier, en best onder de indruk...ik ken heel weinig van Reaktor, in die zin dat ik alleen bestaande ensembles gebruik maar de MonoToPoly werkte direct, zonder iets te configureren. En omdat het allemaal heel snel moest gaan, ook U-he's Repro genomen ipv. een analoge mono. :) Bedankt!

Back