Waar blijven de nieuwe CEM synths?

j0ris

Ouwe rot
Nu er al een tijdje weer Curtis chips verkrijgbaar zijn, vroeg ik me af: hoe moeilijk/duur is het om hiermee weer nieuwe synths te maken? En gaan we nog meemaken dat we nieuwe CEM synths kunnen kopen? Ik weet dat Behringer bezig is met hun eigen CEM clones, dus blijkbaar vindt Uli de echte CEMs nog te duur, maar zijn er verder geen andere fabrikanten met plannen voor Curtis synths?

Een mono synth als de SCI Pro One bijvoorbeeld is gebaseerd op zowel een CEM VCO als een CEM filter. Ik vind 'm veel beter klinken dan een Dave Smith Pro 2. Waarom brengt Dave niet een Pro 1.5 uit dan met de Curtis VCO en filter?

Ik denk dat je de berichtgeving rond Behringer verkeerd begrepen hebt. Behringer heeft jaren geleden een bedrijf overgenomen dat juist allerlei patenten heeft op vintage chip designs etc, ook heel veel CEM ontwerpen. Uli maakt dus geen clones, maar bakt originele chips.

Dit is trouwens oud nieuws, maar voor wie het wil weten, hier de thread met post van Uli over het clonen van de CEM chips: https://www.gearslutz.com/board/12513607-post58.html

Het is weldegelijk clonen, maar dat mag, want het patent is na 20 jaar verlopen.

En om gedeeltelijk mijn eigen vraag te beantwoorden: er zijn op dit moment dus reissues voor de 3320 VCF en 3340 VCO. Dat is wel een basis, maar dan heb je natuurlijk nog geen EG en VCA. Als ook bijv. de 3310 EG en 3360 VCA weer in productie komen, dan is het volgens mij echt een kwestie van tijd voordat we hiermee heel goed klinkende betaalbare polysynths gaan krijgen.

In eerste instantie zal dat een synth van Behringer zijn (Oberheim OBXa clone), maar Coolaudio, die voor Behringer de CEM clones maakt, levert ook aan anderen.

Laatst gewijzigd:
Begin 2019 op zn vroegst?!?!? Een productielijn opzetten doe je niet binnen een paar maanden imo.
Het bericht van Uli B. is van maart 2017..... en jij verwacht dat iets minder dan 3 maanden later de schappen in de synthshops met diverse CEM synths al vol liggen :D

De 3340 van OnChip is er al sinds juni 2016 he, maar de Erica 3320 inderdaad pas sinds februari dit jaar.

Back