Setup System - Fairy Dust: welke synth?

MeneerJansen

Ouwe rot
Ik schaamde me er voegâh, als obsessief extremistisch Pink Floyd fanaat, eigenlijk een beetje voor maar stiekem hield ik wel van Techno (de bitterzoete wraak van de 90's op de uitgebluste commerciële Top 40 troep en Disco v/d 80's). Het nummer "Dominator" van Human Resource is een v/d nummers waarvan ik nooit snapte hoe ze die sound voor elkaar kregen. Bleek een befaamde patch v/d Roland Alpha Juno te zijn. Dat probleem: opgelost!

Maar al meer dan 25 jaar vraag ik me af hoe ze toch dat andere beruchte geluidje maakten begin jaren '90. Het geluid uit het nummer "Fairy Dust" van Setup System:

Volgens mij barst het hier van de oude Techno fanaten dus ik denk dat een van jullie me wel op weg kan helpen. :)

Dit klinkt alsof ze een deuntje van twee noten ergens anders uit gesampled hebben en dat op verschillende toonhoogten afspelen. Je hoort ook dat bij de hogere tonen de tweede noot sneller na de eerste komt dan als het laag wordt afgespeeld. Juist dat verschil in tempo geeft dit zijn 'groove'

Wat ze gesampled hebben weet vast wel iemand anders, op welke sampler dit gespeeld wordt is waarschijnlijk minder relevant voor de klank. Ik hoor in ieder geval weinig quantization noise dus ik denk een 16 bit sampler. Geen oude emulator I of II dus.

Dit klinkt alsof ze een deuntje van twee noten ergens anders uit gesampled hebben en dat op verschillende toonhoogten afspelen. Je hoort ook dat bij de hogere tonen de tweede noot sneller na de eerste komt dan als het laag wordt afgespeeld. Juist dat verschil in tempo geeft dit zijn 'groove'

Wat ze gesampled hebben weet vast wel iemand anders, op welke sampler dit gespeeld wordt is waarschijnlijk minder relevant voor de klank. Ik hoor in ieder geval weinig quantization noise dus ik denk een 16 bit sampler. Geen oude emulator I of II dus.
Misschien. Het lijkt alsof het "melodietje" af en toe een terug-gespeeld (reverse) sample gebruikt. Zou kunnen dat het geen synth maar een sample is...

Ja lijkt me ook een sample met halverwege een reverse erin. Een of andere orchestral stab met infinitive sustain ofzow.

Back