D50 Key dood? Mod wheel vervangen?

Harry Turtle

Gecanceld en verketterd
Hoi,
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de d50 contact punten vd keys?
Een key is overleden..

En mn mod wheel is ook afgebroken maar wil die als ik ga sleutelen ook vervangen..

Is er ergens een resource om dit te doen? Of een manual?

En mn velocity gevoeligheid is ook heel er statisch op de d50... Ook een teken van dode toetsen?

Volgens mij heeft een D50 koolstof contacten.
Wees voorzichtig daarmee.
Ofwel: gooit er geen alcohol of contact spray in want dat doet meer kwaad dan goed heb ik me laten vertellen (via internet).
Wat je kan proberen: een papiertje dussen de contacten schuiven, toets indrukken (niet te hard) en terwijl de toets is ingedrukt het papiertje eruit schuiven.
Dit heeft mij destijds goede resultaten gegeven.

Een anders ding wat je kan overwegen:
Silver verf ofzo...ik heb dat ooit gekocht en heb dat nooit gebruikt.
Maar ik heb dit gekocht omdat ik op diverse fora las dat dit goed geschikt zou zijn voor het herstellen van dergelijke contacten.
Ik ben er nooit aan toe gekomen omdat op het moment dat ik het nodig had de gevoelsdrempel te hoog was en ik de synth kon verkopen aan een handelaar die genoegen nam met defecte toetscontacten.

Ik heb het laatst wel schoongemaakt met alcohol, dit was nog niet eerder gebeurd.. althans dat denk ik omdat all de tie-wraps nog netjes om alle kabels zaten die moest ik los knippen om bij het keybed te komen.

Alles werkt wel weer helemaal goed bij de d50, maar ik denk idd dat het wel klopt wat Matthew zegt. Met schoonmaken komt er een hoop koolstof mee. Maar ik denk dat waneer je iets over de contacten haalt dat er sowieso koolstof af komt met of zonder alcohol.

Ik heb ook een mmt-8 die waarschijnlijk zo vaak en zorgeloos is schoongemaakt dat hij niet meer schoon te maken is. conductive paint of iets is dan de enige optie.

Dit was wel een handig filmpje btw!

Met alle disclaimers vooraf, hier hoe ik het gedaan heb.

-Het contactgedeelte op de printplaat: wattenstaafjes en alcohol. Hier kan je weinig mis doen als je je verstand gebruikt.
-Het gedeelte onder het rubber (zwarte rondje): eerst kort (maar een paar keer wrijven) met wattenstaafje en alcohol wrijven. Dan met een gom een paar keer zachtjes overgaan. Dan 1 keertje met wattenstaafje en alcohol erover.

Bij dat gedeelte onder het rubber moet je niet te lang doorgaan, want je haalt er dus een beetje koolstof mee af. Je kan als dusdanig dus ook niet zien wanneer het proper is, want er blijft zwart van komen. Vandaar: kort met wattenstaafje, kort met gom, 1 keer met wattenstaafje. Bij mij werkte de D50 daarna weer perfect.

Voor deze operatie geen contactspray oid gebruiken, gewoon alcohol uit een flesje van bv bij de apotheker.

Weerom tig disclaimers.

Pitchbender is unobtainium. Bij mijn D-50 was hij ook afgebroken. Ik heb er nu een pitchbender uit een U-20 in zitten. Is nagenoeg identiek.

Back