E-MU DRAM SIMM failed ...

3°P

Stamgast
Een tijdje geleden heb ik hier via het forum een E-MU Proteus 2000 overgekocht.
Dit weekend maar pas tijd gehad om deze uit te pakken en in het synth-rack te hangen. Het viel lelijk tegen want bij het opstarten kreeg ik meteen de boodschap Err: DRAM SIMM failed. Continue? Bij het bevestigen kreeg ik een leeg display en er komt geen enkel geluid uit.
Ik heb de module opengemaakt en gekeken of alle SIMM-kaarten er nog goed inzaten. Niks gevonden, alles zit op zijn plaats.

Op internet gaan zoeken of er nog pechvogels zijn met hetzelfde probleem maar niet direct iets gevonden dat mij kan helpen.

Iemand op het forum die advies kan geven? Alvast dankjewel!!! :okdan:

Ik heb er zelf geen, dus wat algemene tips:

Even die simms reseaten: er uithalen en weer inzetten.
Liefst wel als je geaard bent, dus met een antistatisch polsbandje, of als je dat niet hebt een kabeltje van je hand naar het chassis maken. 2 klein schokje en het kan kapot gaan.

Als er losse DIP-chips in zitten die eerst even aandrukken aan beide kanten, wil ook nog wel eens helpen.

Heb ook iets gelezen over een foute/onderbroken update die dit kan veroorzaken, maar dan moet je bij de vorige eigenaar zijn.

En probeer een factory reset:

Q. How do I Reset my unit back to the Factory Default Settings?
1. Turn on the unit while holding both Cursor buttons down
2. Once booted up into Diagnostics, turn the Data Entry Control Knob until you see Initialize.
3. Press the Enter button.
4. Press the Enter button again to verify that you want to initialize you unit.
5. Now, turn the unit off. Wait a few seconds and then power-up the unit normally

Bedankt voor de tips!
Ik heb alles gedaan wat jij voorstelde maar geen resultaat. Ik kan ook geen factory reset doen want wat ik ook doe ik krijg eerst de foutmelding en dan een leeg display.
Ondertussen wel de originele OS teruggevonden maar ik moet nu zien of ik de foutmelding op één of andere manier kan omzeilen om de software terug in te lezen.

Ik zou beginnen met eerst even de SIMMs er uit te halen, contacten goed reinigen met IPA en terugplaatsen.

had ik wel door hoor
Op internet kan je IPA niet zeggen zonder dat iemand die grap maakt

Noem het dan ook gewoon bij zijn Nederlandse naam: Isopropanol.

Maar echt, gedenatureerde alcohol heb je ook in 96% en dat is pretty much pure alcohol, alleen ondrinkbaar gemaakt (door methanol, acethon en/of ether en soms een beetje bitrex voor de extra vieze smaak), daardoor goedkoper (want geen accijns). Kun je gewoon gebruiken en laat echt geen residu achter, vervliegt allemaal.

ah voor wat zo'n IPA spray kost (8,95 euro voor 600ml) zou ik het risico niet nemen. van zo'n spray ben je zeker wat er in zit en dat het echt niets achter laat, toch wat veiliger dan ether (die volgens mij heel wat zaken minder oplost dan IPA) met een ongekende toevoeging waarvan het nooit zeker kan zijn wat het wel of niet achterlaat.

dit terzijde :) je gebruikt wat je wil natuurlijk

Ik zou eerst eens proberen op te starten zonder die repen er in.

En daarna eerst met andere repen proberen. En dan pas een ander OS er in knallen. OS wisselen is het laatste wat je wil doen. Wil namelijk wel eens fout gaan.

ah voor wat zo'n IPA spray kost (8,95 euro voor 600ml) zou ik het risico niet nemen. van zo'n spray ben je zeker wat er in zit en dat het echt niets achter laat, toch wat veiliger dan ether (die volgens mij heel wat zaken minder oplost dan IPA) met een ongekende toevoeging waarvan het nooit zeker kan zijn wat het wel of niet achterlaat.

dit terzijde :) je gebruikt wat je wil natuurlijk

alcoholresidu kan je testen op een stukje papier.
Na verdamping schuin tegen het licht aanhouden en dan mag niets meer zichtbaar zijn. (geen kringen, glans,etc..) :mega:

edit;
IPA-spray werkt wel erg fijn. ;)

Even omhoog gooien om te vertellen dat ik de Proteus terug aan de praat gekregen heb!
Inderdaad was het euvel te wijten aan vervuilde contacten. Ik heb alle SIMM's eruit gehaald, netjes gemaakt met een simpele droge doek, alles er weer in ... en de Proteus startte zonder problemen weer op. Ik ben ervan overtuigd dat jullie oplossingen ook wel zouden geholpen hebben maar ik had dit niet in huis. Misschien toch eens een fles of een spray aanschaffen ...
Bedankt voor de tips!!!!!

Back