V2 software voor DM2000/02R96 !

olafmol

[EXPANSIONS]
oelalalaal! dat ziet er geiltjes uit! en nu maar hopen dat de geruchten waar zijn dat yamaha met een mLan-based DSP board komt waar deze algoritmes op kunnen draaien.....ze zijn schijnbaar op component-niveau gemodelled, ipv puur de in- en output-stages vergelijken..

http://www.giles.com/yamaha1/pr/trade/AES/AES2003/v2_1003.html

Waat!

Hoe kom je aan die geruchten!?

Maar ehm deze software update komt er ook voor de 01v96 (uit 1e hand gehoord).

En ze zijn wel helemaal met component modelling aan de slag gegaan ja. Wel grappig eigenlijk hoe ze dat benaderen. Want deels van de 'magie' van het geluid zit ook in hoe die onderdelen met elkaar samenwerken.
Blijkbaar hebben ze weer eens een groep mensen hier helemaal op los laten gaan. En ik kan me niet voorstellen dat ze alleen voor hun digitale mixerlijn dit soort dingen uitgeknutseld hebben.
Maar ze recyclen over het algemeen vaak technieken tot ze grijs zijn bij Yamaha.

Dus als je zou speculeren dat ze met een nieuwe VA uit zullen komen zou dat nog niet eens zo gek kunnen zijn.

Helemaal als je bedenkt dat Korg ook nog steeds een softsyntlijn in de pijnlijn heeft en die twee blijven ook wel redelijk dicht bij elkaar zitten qua uitbrengen van type synths enzo.

maar hoe werkt dit nou precies? worden de DSP's van de DM2000/02R96 gebruikt om de algos te runnen maar gebeurd de bediening met software? want dat is me nog niet duidelijk..fuse?

Virtual Circuitry Modeling and K’s Lab

The effect programs in AE-011, AE-021 & AE-051 are on innovative Virtual Circuitry Modeling technology that, rather than simply attempting to approach the desired sound using conventional digital audio methods, actually models the analog circuitry … right down to the last resistor and capacitor. This technology was originally developed at Yamaha by Toshi Kunimoto and his group, the same sonic wizards who created the VL1 and VP1 – the world’s first physical modeling synthesizers. VCM technology goes well beyond simply analyzing and modeling electronic components and emulating the sound of old equipment. It is capable of capturing subtleties that simple digital simulations cannot even approach, and in fact creating ideal examples of soughtafter vintage gear.

Oftwel ze gaan elk electronisch onderdeeltje simuleren en zo de hele manier van geluidsbewerking in detail benaderen.
Iets wat haaks staat op het 'black box' gebeuren wat al die anderen allemaal doen.
En ja, alleen DSP's kunnen zoiets berekenen natuurlijk. Het is dus een software update voor in je digitale mixer.
Die techniek is ook mogelijk voor VST/DirectX plugins natuurlijk.

En voor het gemak hebben ze de studio manager ook interfaces gegeven waarbij je het ook via een luxe GUI in kan stellen. Da's allemaal leuk enzo, maar het gaat hier altijd nog om de kwaliteit van de algoritmes.
Als ze ook alleen maar het nivo van de UAD's evenaren dan weet ik al genoeg. Dan heb je een verdomd goeie deal als je zo'n digitale mixer hebt/koopt.

Meer info:
http://www.yamaha.co.jp/english/product/proaudio/products/mixer/d_mixer/add/top.htm

Hmmm..... ik vraag me af hoe verre ze naar COSM van Roland hebben gekeken hiervoor. (Composite Object Sound Modeling)

Maar ik weet niet of jullie door hebben dat dit best wel revolutioneel is.
Want de VL synthese die deze gasten ontworpen hebben mag dan niet voor het grote publiek bedoeld zijn maar het is wel een stil succesje geworden.

2 waarheden als een koe !

2 waarheden als een koe !

Origineel geplaatst door fuse

Want deels van de 'magie' van het geluid zit ook in hoe die onderdelen met elkaar samenwerken.

Maar ze recyclen over het algemeen vaak technieken tot ze grijs zijn bij Yamaha.

Eerlijk ? Ik vind dat er (te) dikwijls door fabrikanten wordt gegoocheld met dure termen, mooie formuleringen en fraaie tech-kletspraat.

Als wiskundige algoritme's huidig zo goed waren in het simuleren van analoge circuits, kan me dan iemand vertellen waarom digitale mixers, ook de duurdere, nog steeds helemaal niet in de buurt komen van analoge tafels inzake diepte en warmte en alles moet worden bewerkt met analoge randapparaten als Langley, Avalon, Focusrite...
Same story voor VA ?
Immers, als al die huidige wiskundige formules zo goed en sluitende oplossingen waren, dan klonken toch alle digitale mixers als pakweg een Euphonics, een Ramsa of een Amek ?

Ik hoor wel vaker die-hard techies in het dagelijks leven (mensen die geen oogkleppen dragen en al die fabrieks- kletspraat met een kilo zout nemen) beweren dat er maar daadwerkelijke oplossingen inzake digitale simulatie komt zodra ontwikkelaars gebruik zullen maken van 64, liever nog 128-bit processing@192 Khz. We zitten nu aan 24-bit...nog even geduld jongens.
Het wordt helemaal te gek als je je realiseert dat de brave huisvader nog steeds dat lullig 16-bit cd-spelertje heeft staan en dat zal de komende 5 a 10 jaar niet gelijk veranderen.

Is dit een vurig anti wat-dan-ook- pleidooi ? Neen. Wel stel ik soms vraagtekens bij hoe de minder attente eindgebruikers daar het slachtoffer van zijn. We kopen ons suf aan de nieuwste technologie en de prijzen kelderen dat het geen naam heeft. Verbetert kwaliteit met al dat fraais dan zoveel ? NEEN !
Het bewijs ? Wel, beluister eens op een 50-jaar "oude" Macintosh240 buizen versterker met Jensen of Tannoy vintage speakers ( G610,...) een opname van ABBA of Pink Floyd uit de jaren 70-80. Op vinyl, inderdaad. Dat viel mij vorig week-end te beurt en ik ging met m'n bekkie tegen de korst. 2x 40 watt lampjes. Ben er nog niet goed van. Die kwaliteit is zelfs met een flinke digitale home-studio niet haalbaar.

Cosm, VAST, VA, HST, VST en weet ik wat nog allemaal ten spijt, maar plots klinken mijn studiomonitors van 2500 euro als PRUT.En weet je wat ik dan top of the bill vind ? Al die analoog-simulatie technology, plug-ins en toestanden zitten dan in een vintage-look kleedje...spotten ze nou met ons of wat ?

Verse friet en diepvries friet zien er na het bakproces ook hetzelfde uit, alleen smaken ze verschillend !!!

Muziek mag de afgelopen 30 jaar dan sterk geëvolueerd zijn,technische kwaliteit is niet in evenredige lijn met de technologie geëvolueerd. Toegegeven, het voordeel is dat de mogelijkheden enorm zijn toegenomen en alles best betaalbaar is geworden waardoor het binnen ieders bereik ligt. Het gevolg daarvan is wel dat "muziek" hier inhoudelijk geweldig onder geleden heeft. De algehele malaise in de sector nog buiten beschouwing gelaten.

De sluitende vraag is of voor bepaalde toepassingen de technologie niet beter dezelfde was gebleven - bijvoorbeeld buizenversterkers of analoge synths - waarbij men afgelopen decenia had moeten trachten diezelfde technologie betaalbaar te maken voor iedereen ?

http://www.artsrestorations.com.futuresite.register.com/index.html

http://www.artsrestorations.com.futuresite.register.com/_wsn/page5.html

Laatst gewijzigd:
Re: 2 waarheden als een koe !

Re: 2 waarheden als een koe !

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Eerlijk ? Ik vind dat er (te) dikwijls door fabrikanten wordt gegoocheld met dure termen, mooie formuleringen en fraaie tech-kletspraat.

Als wiskundige algoritme's huidig zo goed waren in het simuleren van analoge circuits, kan me dan iemand vertellen waarom digitale mixers, ook de duurdere, nog steeds helemaal niet in de buurt komen van analoge tafels inzake diepte en warmte en alles moet worden bewerkt met analoge randapparaten als Langley, Avalon, Focusrite...
Same story voor VA ?
Immers, als al die huidige wiskundige formules zo goed en sluitende oplossingen waren, dan klonken toch alle digitale mixers als pakweg een Euphonics, een Ramsa of een Amek ?

Ik hoor wel vaker die-hard techies in het dagelijks leven (mensen die geen oogkleppen dragen en al die fabrieks- kletspraat met een kilo zout nemen) beweren dat er maar daadwerkelijke oplossingen inzake digitale simulatie komt zodra ontwikkelaars gebruik zullen maken van 64, liever nog 128-bit processing@192 Khz. We zitten nu aan 24-bit...nog even geduld jongens.
Het wordt helemaal te gek als je je realiseert dat de brave huisvader nog steeds dat lullig 16-bit cd-spelertje heeft staan en dat zal de komende 5 a 10 jaar niet gelijk veranderen.

Is dit een vurig anti wat-dan-ook- pleidooi ? Neen. Wel stel ik soms vraagtekens bij hoe de minder attente eindgebruikers daar het slachtoffer van zijn. We kopen ons suf aan de nieuwste technologie en de prijzen kelderen dat het geen naam heeft. Verbetert kwaliteit met al dat fraais dan zoveel ? NEEN !
Het bewijs ? Wel, beluister eens op een 50-jaar "oude" Macintosh240 buizen versterker met Jensen of Tannoy vintage speakers ( G610,...) een opname van ABBA of Pink Floyd uit de jaren 70-80. Op vinyl, inderdaad. Dat viel mij vorig week-end te beurt en ik ging met m'n bekkie tegen de korst. 2x 40 watt lampjes. Ben er nog niet goed van. Die kwaliteit is zelfs met een flinke digitale home-studio niet haalbaar.

Cosm, VAST, VA, HST, VST en weet ik wat nog allemaal ten spijt, maar plots klinken mijn studiomonitors van 2500 euro als PRUT.En weet je wat ik dan top of the bill vind ? Al die analoog-simulatie technology, plug-ins en toestanden zitten dan in een vintage-look kleedje...spotten ze nu met ons of wat ?

Verse friet en diepvries friet zien er na het bakproces ook hetzelfde uit, alleen smaken ze verschillend !!!

Muziek mag de afgelopen 30 jaar dan sterk geëvolueerd zijn,technische kwaliteit is niet in evenredige lijn met de technologie geëvolueerd. Toegegeven, het voordeel is dat de mogelijkheden enorm zijn toegenomen en alles best betaalbaar is geworden waardoor het binnen ieders bereik ligt. Het gevolg daarvan is wel dat "muziek" hier inhoudelijk geweldig onder geleden heeft. De algehele malaise in de sector nog buiten beschouwing gelaten.

De sluitende vraag is of voor bepaalde toepassingen de technologie niet beter dezelfde was gebleven - bijvoorbeeld buizenversterkers of analoge synths - waarbij men afgelopen decenia had moeten trachten diezelfde technologie betaalbaar te maken voor iedereen ?

http://www.artsrestorations.com.futuresite.register.com/index.html

http://www.artsrestorations.com.futuresite.register.com/_wsn/page5.html

mooi verhaal, zijdelingse opmerking: ik denk dat wat jij kwaliteit noemt hierboven een geheel subjectieve term is..vergeet niet dat wij een generatie zijn die is opgegroeid met het geluid van vinyl, FM en AM radio, opnames op tape en door analoge apparatuur etc.etc.... digitaal kan misschien "perfect" zijn maar onze oren en hersens zijn juist op zoek naar die "niet-perfecte" sound...alle foutjes en eigenaardigheden van de "oude" sound..... het kan natuurlijk heel goed zijn dat over 1 of 2 generaties mensen iets heel anders "kwalitatief beter" vinden klinken..

Re: Re: 2 waarheden als een koe !

Re: Re: 2 waarheden als een koe !

Origineel geplaatst door olafmol
mooi verhaal, zijdelingse opmerking: ik denk dat wat jij kwaliteit noemt hierboven een geheel subjectieve term is..vergeet niet dat wij een generatie zijn die is opgegroeid met het geluid van vinyl, FM en AM radio, opnames op tape en door analoge apparatuur etc.etc.... digitaal kan misschien "perfect" zijn maar onze oren en hersens zijn juist op zoek naar die "niet-perfecte" sound...alle foutjes en eigenaardigheden van de "oude" sound..... het kan natuurlijk heel goed zijn dat over 1 of 2 generaties mensen iets heel anders "kwalitatief beter" vinden klinken..

Da's waar. Maar anderzijds is het toch zo dat men door middel van digitale technologie zogenaamd "oude" technologie
( wat is oud ???) probeert te simuleren. Waarom dan ? En of men daar in slaagt is maar zeer de vraag.

Tis toch een beetje de omgekeerde wereld. Als ik vandaag een dedicated kwaliteits A-klasse buizen-eindversterker wil, dan betaal ik me blauw.

Maw, er is met analoge circuits op vele gebieden toch een standaard inzake kwaliteit ontstaan. Hoe subjectief de term kwaliteit ook moge zijn. Neem idd een Minimoog of Mac buizenversterker (men beweert dat dit het beste ter wereld is ) Als muzikant weet je toch vaak geschiedenis-matig dat dit standaarden zijn die representatief zijn voor kwaliteit ? (wordt ook door heel veel mensen - oude rotten en newbees - als dusdanig beschouwd)

Met andere woorden : de oplossing is een echte oude Moog, met de mogelijkheden van vandaag. Die bestaat intussen en is pokkeduur. Stel je een heruitgave voor van een Studer 2" 24-track met de bewerkings mogelijkheden die de digitale technologie ons bied voor de prijs van een Motu 2408...woooooooow !

Zeker een heel mooi verhaal.

Aansluitend op Olaf's verhaal is wel grappig het universitaire onderzoek (pin me d'r niet even vast waar/wat/wie) dat uitwees dat mensen muziek met ruis erin verwerkt beter vonden klinken dan diezelfde muziek zonder ruis.
Vergelijkbaar met een onderzoek dat de jeugd van tegenwoordig kunstmatige aarbeien smaak veel lekkerder vindt dan die van echte aardbeien. (dat ge weer over die frieten moet beginnen zal we iets belgisch zijn ;) )

En vergeet niet dat het hele mixproces gericht is om de muziek aangenaam voor mensenoren te maken en niet het zo nauwkeurig mogelijk weergeven is van het orginele geluid. (misschien een eyeopener?)

En dat nieuw altijd beter is, is natuurlijk ook onzin. Maar dat hoort ook bij de evolutie. Zoiets als de haaien al 100 miljoen jaar in de oceanen zwemmen en wij mensjes maar amper 100.000 jaar op de aarde rondlopen (waarvan de laatste 10.000 jaar pas rechtop)
Buizen zijn ook al 120 jaar oud, transistors maar 30 jaar, AD converters maar 20 jaar, DSP's maar 15 jaar en het idee om met DSP's buizen te emuleren nog geen jaar.

En Benny Anderson zal vast nog wel een analoge mixer hebben, maar z'n muziekjes zal hij vast wel op z'n Mac met Logic maken hoor. En lekker inspelen om een XP-88 masterkeyboard of zo. ;)

Back