Dreadbox Hades DIY Bouw-thread

4-Tek

Overjarig lid
Volgens mij hebben inmiddels een aantal mensen de Dreadbox DIY kit binnen. Het leek me handig een thread te beginnen om tips en vragen over de constructie te delen.

Een van de dingen die mij opviel was dat kijkend naar het schema (https://www.dreadbox-fx.com/wp-content/uploads/2017/10/HADES-diy-schematic-1.pdf) de Glide schuif alleen werkt op het CV signaal dat via de meegeleverde MIDI->CV converter binnenkomt. Als je de Hades als eurorack module gebruikt is de glide schuif ineens nutteloos. Volgens mij moet dit makkelijk te fixen zijn door R61 weg te laten en een draadbruggetje van pootje 3 van de CV input naar pootje 10 van IC11 te leggen, misschien met nog een weerstand ertussen. Wellicht een leuke mod om uit te proberen als ik mijn Hades af heb.

Ik heb in etappes de eerste van de twee dreadboxen bijna geheel afgesoldeerd. Ik ben met de potmetertjes bezig. Er waren een paar dingetjes die me opvielen, misschien handig voor anderen.

Pas goed op met de condensators. Er zijn er een paar veranderd t.o.v. de voorbeeldfoto's. Twee dingen om voor op te passen,

De 100pF keramische condensator is niet knal blauw zoals in het voorbeeld maar lijkt precies op de 100nF condensators, behalve dat er 101 ipv 104 opstaat, wat nogal vervaagde letters zijn. Het helpt ook niet dat je 19 100nF caps hebt waar die ene 100pF zich goed tussen kan verstoppen. Pas dus op.

De 2,2nF condensator in de LFO (rechts bovenin de PCB naast een van de TL062's) is niet zoals in de handleiding een witte plastic film cap, zoals in de handleiding maar is vervangen door een kleine bruine keramische met 222 erop.

Verder leek bij mij alles redelijk te kloppen. Nu nog even ergens een 15V voeding vandaan regelen om de boel proef te draaien.

Dat had ik ook, andere condensators dan op de foto, dat leverde wat gepiel met een multimeter en gespeur op het internet op. Maar uiteindelijk werkt 'ie wel. Ik ben alleen niet helemaal tevreden over de tune/trimmer en calibratie, maar dat moet ik ook nog wat meer tijd geven.

Op Muffwiggler staat ook een goede bouwthread: https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=189711&postdays=0&postorder=asc&start=100
Hierin worden ook al wat modificaties geopperd. Schijnbaar zou Dreadbox zelf nog met een aantal mogelijke modificaties komen.

Ik heb nu de eerste Hades ook helemaal af. Nog wel even wat rare problemen maar dat bleek uiteindelijk de lintkabel tussen de Hades en control boardje te zijn waar de CV en Gate met elkaar verbonden waren. Dan is het wel fijn om twee kitjes te hebben zodat ik hem nu met een goed exemplaar kan uitproberen. Ik ben er helemaal blij mee. Nu op naar de tweede, samen gepatcht gaat het helemaal een beest van een synth zijn!

Back